Staffans2000
Och vad är "funktionsduglig". Ingår dörrmattan i det begräppet?

Staffan

J Jensa86 skrev:
Nu börjar vi i alla fall närma oss en lite mer intressant och lurigare diskussion. Framför allt med allt mer "smarta hem" osv där bara ljuskällan tex kan börja kosta mer och mer. Jag vågar knappt räkna på vad mina ca 40st Philips Hue lampor med tillbehör tex kostar i inköp. De flesta av de är ju dock såna som inte är fast monterade så man enkelt kan ta med det men även det blir lite lurigt då de ändå är en del av ett "smart hem". Ännu klurigare blir det med servern som hanterar det smarta hemmet. Ska den följa med huset eller inte i ett köp? Surfplattan som kontrollpanel som hänger på väggen (lös eller fast installation) ska den ingå?

Har det sålts några smarta hem än så det har behövts tas dessa beslut? Det är ju givetvis väldigt olika i olika hem beroende på hur det är löst med installation, protokoll etc vad som borde räknas men det känns ju ändå lite svårt att säga hur det borde vara.
Väldigt intressant fråga. Har precis sålt ett hus med knx där jag själv kompletterat med en homeassistant-server och även programmerat om knx-systemet för att fungera optimalt med HA och andra system jag har.

Jag var tydlig till köparen att det krävs tekniskt intresse för att driva det system jag har idag och att jag kommer lägga tillbaka originalconfig när vi lämnar. Elen kommer således inte alls fungera som den gjorde på visningen.

Mäklaren hade ingen erfarenhet av detta och bad som gäller så vi löste det med tydlig kommunikation, precis som den här trådens grundproblem också enkelt kan lösas.

Min personliga uppfattning om detta är att man självklart tar med sig designerlampor och andra dyra armaturer. Vill man lämna kvar något så bör man fråga köparen då vissa köpare (jag själv tex) skulle bli irriterade om det hängde kvar massa "skit".

På samma sätt bör köparen fråga/önska att vissa saker finns kvar och vara beredd att betala en slant. Ofta tjänar båda parter på att låta prylar sitta kvar till en rimlig penning.

• Gilla
Jensa86 och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Och vad är "funktionsduglig". Ingår dörrmattan i det begräppet?

Staffan
Dumma kommentarer behöver man inte lägga in. Inte 2 gånger heller. Takstege ingår i fastighetstillbehör, dörrmatta, om ansluten till it-systemet måste kontrolleras om den ska vara med. Mattan kan ingå i ett system med underliggande skrapgaller t ex. Man måste anv sunt förnuft och tänka till ibland!

• Gilla
Violina
  • Laddar…
Staffans2000
S seniorkonsult skrev:
Dumma kommentarer behöver man inte lägga in. Inte 2 gånger heller. Takstege ingår i fastighetstillbehör, dörrmatta, om ansluten till it-systemet måste kontrolleras om den ska vara med. Mattan kan ingå i ett system med underliggande skrapgaller t ex. Man måste anv sunt förnuft och tänka till ibland!
Problemet med sunt förnuft, är att det inte finns någon internationell standard. Ditt sunda förnuft, kan vara milsvida från mitt.

Staffan

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Måste det finnas internationell std för allt? Finns inte int std för svenska lagen jordabalken heller.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Problemet med sunt förnuft, är att det inte finns någon internationell standard. Ditt sunda förnuft, kan vara milsvida från mitt.
The problem with common sense is that it's not very common.

• Gilla
  • Haha
AndersOhrt och 6 till
  • Laddar…
Staffans2000
Nyfniken Nyfniken skrev:
The problem with common sense is that it's not very common.
Spot on:rofl:.

Staffans2000
S seniorkonsult skrev:
Måste det finnas internationell std för allt? Finns inte int std för svenska lagen jordabalken heller.
Är det en fråga, eller ett påstående?

Staffan

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.