2 186 läst · 13 svar
2k läst
13 svar
Alla snackar om Gar-bo...
...men varför i hela friden teckna byggfelsförsäkring hos dom när den är hälften så dyr hos Bostadsgaranti?
För vårt hus låg offerten från Gar-bo på 27' och den från Bostadsgaranti på 14'. Och vi kan inte se att villkoren är sämre hos Bg. Enligt Gar-bo har dom ett minimipris på 24' och adderar sen efter förutsättningarna! Är det bara för att folk inte könner till att det finns andra bolag?
För vårt hus låg offerten från Gar-bo på 27' och den från Bostadsgaranti på 14'. Och vi kan inte se att villkoren är sämre hos Bg. Enligt Gar-bo har dom ett minimipris på 24' och adderar sen efter förutsättningarna! Är det bara för att folk inte könner till att det finns andra bolag?
Däremot ger Gar-bo, enligt dom själva, ganska stora rabatter till husföretagen. Om vi fattade det rätt så ägs Gar-bo nämligen av husföretagen. Bostadsgaranti ägs delvis av staten. 24' är minimipriset om man tecknar försäkringen själv.
Hursomhelst, offerten från Gar-bo var dubbelt så dyr som den från Bostadsgaranti.
Hursomhelst, offerten från Gar-bo var dubbelt så dyr som den från Bostadsgaranti.
Jag sitter just nu i smeten och höll på att göra bort mig. Jag trodde nästan på alla inlägg som säger att GAR-BO är dyrast. Det stämmer inte!
Naturligtvis skall man kolla med alla fyra leverantörer.
Så här ser det ut för mig som tänkt totalentreprenad:
Bostadsgaranti
Tar mellan 1-2 % (norm 1,5%) beroende på en rad faktorer. Se upp om ni anlitar en mindre/nystartad firma då procentsatsen blir högre. I mitt fall skulle dem ha 1,7%, Dyrast!!!!
Gerling
Tar 1-1,5%
Nordisk garanti verkar bra. Tar 1,05% enligt säljaren.
GAR-BO är lite speciella. Vill helst inte ha med privatpersoner att göra och tar därför en högre procentandel då (ca 1,3%). Men om entreprenören tecknar försäkringen hamnar den runt 1% och då ingår färdigställandeförsäkringen. Detta blir troligtvis bästa alternativet för mig.
Så kolla vilken som är billigast för just dig!
Naturligtvis skall man kolla med alla fyra leverantörer.
Så här ser det ut för mig som tänkt totalentreprenad:
Bostadsgaranti
Tar mellan 1-2 % (norm 1,5%) beroende på en rad faktorer. Se upp om ni anlitar en mindre/nystartad firma då procentsatsen blir högre. I mitt fall skulle dem ha 1,7%, Dyrast!!!!
Gerling
Tar 1-1,5%
Nordisk garanti verkar bra. Tar 1,05% enligt säljaren.
GAR-BO är lite speciella. Vill helst inte ha med privatpersoner att göra och tar därför en högre procentandel då (ca 1,3%). Men om entreprenören tecknar försäkringen hamnar den runt 1% och då ingår färdigställandeförsäkringen. Detta blir troligtvis bästa alternativet för mig.
Så kolla vilken som är billigast för just dig!
Fakta är att jag sitter med två offerten där den från Gar-bo är dubbelt så dyr som den från Bostadsgaranti. De andra kollade vi aldrig med. Minimipriset 24' kommer från Gar-bos säljare. Sedan är förutsättningarna annorlunda, vi har delad entreprenad och tecknar själva försäkringen.
Vad har ni andra för erfarenheter av priset på byggfelsförsäkringar?
Ett gott råd Siken, man ska vara j-vligt försiktigt att kalla folk för lögnare.
Vad har ni andra för erfarenheter av priset på byggfelsförsäkringar?
Ett gott råd Siken, man ska vara j-vligt försiktigt att kalla folk för lögnare.
Jag vet inte hur det är med Bostadsgaranti, men Gar-Bo har med kostnaden för besiktning i sitt åtagande.
Sedan kanske prisskillnaden kan bero på att Gar-Bo har både färdigställandeförsäkring och byggfelsförsäkring.
....bara en tanke.
Sedan kanske prisskillnaden kan bero på att Gar-Bo har både färdigställandeförsäkring och byggfelsförsäkring.
....bara en tanke.
Hej,
Är det någon som funderat något på omfattning och villkor i denna försäkring? Gar-Bo har exempelvis ett s.k. "gemensamt försäkringsbelopp" för samtliga under året utfärdade försäkringar som om jag inte tar fel är 200 MSEK. Det innebär alltså att om man drabbas av en skada samma år som många andra är drabbade av skador kan man stå helt utan försäkringsersättning eftersom det gemensamma försäkringsbeloppet är slut.
Bostdsgaranti har inte denna begränsning.
Är det någon som funderat något på omfattning och villkor i denna försäkring? Gar-Bo har exempelvis ett s.k. "gemensamt försäkringsbelopp" för samtliga under året utfärdade försäkringar som om jag inte tar fel är 200 MSEK. Det innebär alltså att om man drabbas av en skada samma år som många andra är drabbade av skador kan man stå helt utan försäkringsersättning eftersom det gemensamma försäkringsbeloppet är slut.
mycket skumt försäkringsbolag det här Gar-bo...
Låter som mycket pengar i gemensamt försäkringsbelopp... kan det vara så att det är väldigt många som har utnyttjat denna försäkring så att det inte finns några pengar kvar? vad tror ni här på forumet?
personligen skulle jag nöja mig med att komma i kontakt med endast ett fåtal som som har fått sin byggfelsförsäkring garbo att falla ut... om det nu finns någon.
Det skulle vara intressant att få ta del av Garbos årsredovisningar.
Låter som mycket pengar i gemensamt försäkringsbelopp... kan det vara så att det är väldigt många som har utnyttjat denna försäkring så att det inte finns några pengar kvar? vad tror ni här på forumet?
personligen skulle jag nöja mig med att komma i kontakt med endast ett fåtal som som har fått sin byggfelsförsäkring garbo att falla ut... om det nu finns någon.
Det skulle vara intressant att få ta del av Garbos årsredovisningar.
Det är ingen risk att pengarna tar slut eftersom de uppenbarligen aldrig betalar ut någon ersättning.Donno skrev:Hej,
12.000:- är det som gäller (det lägsta) hos de båda som nämns, det är priset som självbyggaren får betala. Inget färdigställandeskydd, då självbyggaren inte behöver sådant. Om sedan de 12`kan bli högre p g a produktionskostnaden, vet jag inte.