Hej!
Vi har köpt en tvättmaskin som vi ska installera. I badrummet finns inget vanligt vägguttag, utan tvättmaskinen behöver kopplas direkt i sladdar i väggen. Vi tänkte ha ett eluttag men det sitter löst så det går inte. Då tänkte vi att det kanske är bättre att ha förlängningsladd med ett uttag. Frågan är hur man kan jorda förlängningsladden. Någon som vet hur i ska göra? Om det finns någon erfaren som kan ge oss ett annat förslag, så tar vi tacksamt emot.
Hälsningar,
Ali
Vi har köpt en tvättmaskin som vi ska installera. I badrummet finns inget vanligt vägguttag, utan tvättmaskinen behöver kopplas direkt i sladdar i väggen. Vi tänkte ha ett eluttag men det sitter löst så det går inte. Då tänkte vi att det kanske är bättre att ha förlängningsladd med ett uttag. Frågan är hur man kan jorda förlängningsladden. Någon som vet hur i ska göra? Om det finns någon erfaren som kan ge oss ett annat förslag, så tar vi tacksamt emot.
Hälsningar,
Ali
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 497 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 497 inlägg
Det finns ju ändamålsenlig dosa med lock, så det är bara att klippa av kontakten på tvättmaskinens anslutning och ansluta till kablarna i dosan. Färgerna bör stämma rakt av. Dock rekommenderar jag att du byter till Wago 221 eller liknande toppklämmor istället för nuvarande Torix (som kräver särskilt handlag).
Se till att dragavlastningen blir riktigt gjord.
Förlängningskabel avråder jag ifrån.
Redigerat:
Tack för ditt svar! Vi ville undvika att klippa av kontakten, men om förlängningssladd inte rekommenderas så får vi göra det.MultiMan skrev:Det finns ju ändamålsenlig dosa med lock, så det är bara att klippa av kontakten på diskmaskinens anslutning och ansluta till kablarna i dosan. Färgerna bör stämma rakt av. Dock rekommenderar jag att du byter till Wago 221 eller liknande toppklämmor istället för nuvarande Torix (som kräver särskilt handlag).
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 324 inlägg
Vad är det som sitter löst och förhindrar montering av ett uttag?
Men, ett uttag kräver att dosan befinner sig i oklassat område, plus att det skyddas av en JFB.
Regler för elinstallationer i badrum
Men, ett uttag kräver att dosan befinner sig i oklassat område, plus att det skyddas av en JFB.
Regler för elinstallationer i badrum