Hej!

Vi har köpt en tvättmaskin som vi ska installera. I badrummet finns inget vanligt vägguttag, utan tvättmaskinen behöver kopplas direkt i sladdar i väggen. Vi tänkte ha ett eluttag men det sitter löst så det går inte. Då tänkte vi att det kanske är bättre att ha förlängningsladd med ett uttag. Frågan är hur man kan jorda förlängningsladden. Någon som vet hur i ska göra? Om det finns någon erfaren som kan ge oss ett annat förslag, så tar vi tacksamt emot.

Hälsningar,
Ali

Två öppna eldosor utan uttag i en kaklad vägg med lösa sladdar och skarvklämmor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektriska kablar med tejpade sammanfogningar hänger från ett öppet uttag i en kaklad vägg.
Skapa konto
Öppet vägguttag med oskyddade elkablar och utan monterat eluttag i ett badrum.
Skapa konto
Två lösa vägguttag för direktkoppling av kablar på en kaklad vägg.
Skapa konto
Två lösa vita vägguttag i ett kaklat badrumstak.
Skapa konto

MultiMan
Det finns ju ändamålsenlig dosa med lock, så det är bara att klippa av kontakten på tvättmaskinens anslutning och ansluta till kablarna i dosan. Färgerna bör stämma rakt av. Dock rekommenderar jag att du byter till Wago 221 eller liknande toppklämmor istället för nuvarande Torix (som kräver särskilt handlag).

Se till att dragavlastningen blir riktigt gjord.

Förlängningskabel avråder jag ifrån.

Redigerat:
  • Gilla
Ali muzafari
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Det finns ju ändamålsenlig dosa med lock, så det är bara att klippa av kontakten på diskmaskinens anslutning och ansluta till kablarna i dosan. Färgerna bör stämma rakt av. Dock rekommenderar jag att du byter till Wago 221 eller liknande toppklämmor istället för nuvarande Torix (som kräver särskilt handlag).

Se till att dragavlastningen blir riktigt gjord.

Förlängningskabel avråder jag ifrån.
Tack för ditt svar! Vi ville undvika att klippa av kontakten, men om förlängningssladd inte rekommenderas så får vi göra det.

A
har du jordfelsbrytare kan du sätt ett vägguttag där istället.

Vad är det som sitter löst och förhindrar montering av ett uttag?

Men, ett uttag kräver att dosan befinner sig i oklassat område, plus att det skyddas av en JFB.
Regler för elinstallationer i badrum

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.