Tjena! Nybliven husägare.

Inte tummen mitt i hand men noll erfarenhet av renovering.

Köpt en 40 tals kåk 1.5plan. Nedre plan cirka 90kvm ska renoveras pga förra ägaren rökt inne. Mest doft i köket.

Men det verkar som det sitter tretex/spånskiva i hela huset sen tapet direkt på det. Även all el är hemma fixad och ligger utanpå väggarna. Detta ska göras om och dras in i väggarna samt ny central.

Så till min fråga hur mycket problem skaffar jag mig om jag drar på 13mm gips på väggarna?

Alla fönster ska bytas ut på nedre plan och el ska in i väggarna. Kanske gör jag mig bara en tjänst att smälla på gips egentligen?

Kostar mig några 1000kr men kanske blir fan så mkt bättre i slutet.

En tanke, om all ska dras om och in i väggarna/tak är det väl lika bra att riva ner allt å köra från grunden ist förr att lägga på ett lager sen ta bort igen?

L Lopex skrev:
En tanke, om all ska dras om och in i väggarna/tak är det väl lika bra att riva ner allt å köra från grunden ist förr att lägga på ett lager sen ta bort igen?

Fast tanken är ju att gipsen ska vara kvar? Eller missförstår jag dig?

Hört att tretex är vettig isolering, och väggarna är faktiskt ovanligt raka. Men för att slippa spackla alla fräs spår tänkte jag att det var smidigare och dra på gips utanpå tretexen.

River jag tretexen så förlorar jag ju isolerings värde och gips har ingen vidare isoleringsvärde.

Du får ju fylla ut vid alla dörrkarmar. Men det är väl inget större problem.
Men du kan även välja den tunnare renoveringsgipsen. Lättare att hantera och lite hårdare. Skulle tro att resultatet blir bättre med det.

Finns det inte en risk att röklukten satt sig i tretexen? Tretexen är ju rätt så porös så jag tänker att den lätt drar till sig lukter.

Du skriver att du skall renovera på grund av röklukt. Då skulle jag rekommendera att ta bort all Tretex eftersom röklukten sätter sig i den.
Skall du dessutom fälla in elen så blir det väl mycket lättare om du tar bort Tretexen.
Så väck med det gamla möget o sätt upp gips.(y)

• Gilla
Centano
  • Laddar…
Frågan är om det är tretex? Hur tjockt brukar det vara?

För huset var renoverat på 90talet och dem skivorna som man såg genom tapeten så verkligen ut som spån i mitt tycke. Ska se om jag kan lösa en bild i veckan.

Det är ingen super kostnad tycker jag att gipsa om. Men jag skulle inte bara vilja ha gips då gärna osb bakom.

Men det snackas en del om at tretex har en isolerande funktion. Tappar jag inte en stor del av det isolerande då om man tlx bara sätter gips?

För tanken är om jag nu river ner tretexen eller spånskivan att bara regla rakt på befintliga reglar?

Inte omöjligt att det är en hel trävägg bakom tretexen , tretex är en mjuk skiva och bär inte som gips som är bärande mellan reglar. Bara borra i väggen och se om borren hoppar in.

40-tals kåk, då är det troligen massiva plankväggar med tretex på.

Är en utbyggnad som jag tror är byggd 90 någon gång. Då renoverades resterande i huset. Så det kanske är spånskiva ändå, för beskrivningen av hur tretex ser ut och känns stämmer ej överens med min bild av materialet. Skivan känns tjockare och mer åt spånskiva.

Har ej tillgång till huset än därav kan jag verken borra hål eller testa ännu.

Vi hade Tretex i vårt gamla hus.(Har vi iofs i vårt nuvarande med.)
När vi renoverade köket var det tjocka plank bakom tretexen, inget annat.
Vi (snickaren) tog bort tretexen o satte vindpapp(?) o 45mm isolering. Det blev en enorm skillnad i rummet. Svårt att beskriva på ett bra sätt, men det blev en mjukare inomhusmiljö på något sätt. Givetvis varmare, men skönare på något sätt. Mindre rått.
Kan du så regla upp o sätt isolering. Jag tror du vinner på det.

40 talshus här också med tretex + tapet. Jag körde på att jämna till tapeten med hyvel o spackel och sedan renoveringstapet på det innan ny tapetsering/målning. Blev riktigt bra trots dålig utgångspunkt.

Ja alternativen är ju många! Men pga rökning inne så vill man ju inte gå på en nitlott att det ej hjälper med och byta golv och måla/tapetsera

T Timbuktu skrev:
Ja alternativen är ju många! Men pga rökning inne så vill man ju inte gå på en nitlott att det ej hjälper med och byta golv och måla/tapetsera
Är du orolig för lukt i själva tretexen så riv ut det. Jag fuskade en gång och la trägolv över en gammal fastlimmad matta och nu har jag nån gammal mattlukt i det rummet som stör mig dagligen.

Vår tretex var bara ca 2cm så nån jätteskillnad i isolering gör den nog inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.