Har sett ett bygge av carport med ribbtak (tänk 45 reglar med 45 imellan).
Någon som har erfarenhet av detta?
Det ser nästan mer ut som en pergola än carport.
Såklart kommer 50% av regn och snö igenom men vad tror ni i övrigt om funktionen?

Vad jag tror om funktionen? Det låter inte som om ett ribbtak på en carport har någon funktion överhuvudtaget? Möjligtvis estetiskt...

• Gilla
1
  • Laddar…
A Amrich skrev:
Vad jag tror om funktionen? Det låter inte som om ett ribbtak på en carport har någon funktion överhuvudtaget? Möjligtvis estetiskt...
:)
Ska kanske tillägga att vi bor långt ner i söder där vinter nästan inte förekommer.

45 reglar har jag själv tänkt på och inte så svårt att bygga. Jag har ledigt till slutet av augusti så mycket tid att bygga. Såg dock en bild som jag blev mycket intresserad av !

• En träaltan med vita staket och trädgårdsmöbler, bestående av en bord och fyra stolar, samt en krukväxt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänker nu beställa virke till vindskyddet som det ju lär ska heta av 28x45mm staketribba. Höjden är 2000mm och längden är 3500mm. Vad kommer åtgången att vara av ribborna som sättes på båda sidorna? Bifogar bild!
Byggmax virke kommer i fallande längder mellan 2,7 m och 5,4 m med 30 cm intervaller. Vindskydd byggt av horisontella träribbor på en terrass med matplats, med soligt väder i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A
Carport med ribbtak är rubriken på denna tråd av TS :geek:

A arena skrev:
:)
Ska kanske tillägga att vi bor långt ner i söder där vinter nästan inte förekommer.
men ni kanske har sol ibland, och regn nån gång? Pergolatak på en carport är nåt av det knasigaste jag hört. Carport med tätt tak eller ingen carport alls.

• Gilla
BengtH
  • Laddar…
Tomture61
Det som tär på bilen är sol , regn , fukt .
Ett tak över bilen är bra , har sett bilar i carport utan frost på vintern medans man själv får stå och skrapa is ;)

O Olaf3 skrev:
men ni kanske har sol ibland, och regn nån gång? Pergolatak på en carport är nåt av det knasigaste jag hört. Carport med tätt tak eller ingen carport alls.
Som sagt, ville mest lyfta frågan :)
Men jag tänker en solig dag tar ribbtak 50% av värmen, antagligen mer då solen oftast inte står rakt upp.
Regn och snö, ja bilen kommer bli blöt men det blir den i carport med öppen sida också.
Frost tror jag faktiskt den tar hyfsat bra.

Ska hålla koll på dem som bygger såhär och följa upp i höst/vinter innan jag själv ger mig på det.

Jag kan ibland tycka carport överhuvudtaget är en underlig byggnad. 90% av dem som har det använder det till förvaring och inte till bilen ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.