5 936 läst · 9 svar
6k läst
9 svar
Hörn spis ??
Hej !!
Vi håller på att planera vårt kök, med alla skåp & vitvaror mm.
Köket blir ganska fyrkantigt, med fast inredning längs ena långsidan + ena kortsidan.
Samt dörr in till tvättstugan (öppnas ej in mot köket ds)
Min tanke är att man kan flytta upp spisen i hörnet precis intill tvättstugedörren 8)
Då blir det ca 40 cm bänkyta mellan spis & tvätt ingången.
Tanken är att det inte blir så upphackat ?? alltså 2 st längre bänkytor isället för 3 st mindre , varav ena i hörnet.
ps. bänkytor i hörn blir ju ändå outnyttjade, med mset massa skräp :
Nåja, det är så svårt att förklara.
Får väl prata med köks arkitekten !
Vi håller på att planera vårt kök, med alla skåp & vitvaror mm.
Köket blir ganska fyrkantigt, med fast inredning längs ena långsidan + ena kortsidan.
Samt dörr in till tvättstugan (öppnas ej in mot köket ds)
Min tanke är att man kan flytta upp spisen i hörnet precis intill tvättstugedörren 8)
Då blir det ca 40 cm bänkyta mellan spis & tvätt ingången.
Tanken är att det inte blir så upphackat ?? alltså 2 st längre bänkytor isället för 3 st mindre , varav ena i hörnet.
ps. bänkytor i hörn blir ju ändå outnyttjade, med mset massa skräp :
Nåja, det är så svårt att förklara.
Får väl prata med köks arkitekten !
Vet inte om du egentligen ville ha några synpunkter så jag funderar lite, helt oombedd
Tar inte en hörnspis väldigt mycket plats, dvs det går väl åt drygt en meter till en vanlig 60´s spis, eller??
Fast du kanske har ett stort kök och/eller får ut andra fördelar som överväger ???
MVH/Christina.
PS: Vet inte om du läst detta, om inte så är det bra tips på hur mycket yta som verkligen går åt/DS.
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=kokobad;action=display;num=1062137586
Tar inte en hörnspis väldigt mycket plats, dvs det går väl åt drygt en meter till en vanlig 60´s spis, eller??
Fast du kanske har ett stort kök och/eller får ut andra fördelar som överväger ???
MVH/Christina.
PS: Vet inte om du läst detta, om inte så är det bra tips på hur mycket yta som verkligen går åt/DS.
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=kokobad;action=display;num=1062137586
i vårat nuvarande hus som vi har renoverat har vi placerat spisen i hörnet
det tar ju en del plats eftersom den står i ett hörn
och då vinklad 45grader från väggarna
det blev dock jättefint
och på den stora ytan som blir bakom själva stekhällen
gjorde vi en upphöjning ca 10cm och sedan en hylla in i
hörnet
eftersom det är lite upphöjd så stänker man inte in där
och det blir jättefint att ha lite kryddor och dyligt stående
allting kaklas sedan så att hyllan och väggen blir likadan
jag tyckte iallafall att detta var en kul och snygg lösning
lycka till
det tar ju en del plats eftersom den står i ett hörn
och då vinklad 45grader från väggarna
det blev dock jättefint
och på den stora ytan som blir bakom själva stekhällen
gjorde vi en upphöjning ca 10cm och sedan en hylla in i
hörnet
eftersom det är lite upphöjd så stänker man inte in där
och det blir jättefint att ha lite kryddor och dyligt stående
allting kaklas sedan så att hyllan och väggen blir likadan
jag tyckte iallafall att detta var en kul och snygg lösning
lycka till
Absolut !pluppan skrev:
Tänkte bara att man kanske inte alltid är medveten om HUR mycket plats som går åt.
Kan kanske vara intressant att veta om anledningen till hörnplaceringen är att få mer arbetsytor ???
Men visst.. har man ett kök med gott om plats för det övriga i köksinredningsväg så kan det bli fint.
MVH/Christina
HEJ
jo, vi har ganska gott om golvyta i köket. Så det är inget problem att den bygger lite mer !
Däremot tror jag att fördelen överväger om man kan utnyttja ytan i hörnet genom att placera spisen där, annars blir det lätt att man samlar en massa skräp där ?+ att vi kan få 2 lite längre bänkytor istället för 3 mindre bänkar(varav en i hörnet)
Kanske blir det knäppt med hörnspis så nära tvättstuge dörren ? det bör bli ca 50 cm bänkyta mellan spisens kant och dörrkarmen ! OBS ! dörren öppnas ej in mot köket ds
hejdå !
jo, vi har ganska gott om golvyta i köket. Så det är inget problem att den bygger lite mer !
Däremot tror jag att fördelen överväger om man kan utnyttja ytan i hörnet genom att placera spisen där, annars blir det lätt att man samlar en massa skräp där ?+ att vi kan få 2 lite längre bänkytor istället för 3 mindre bänkar(varav en i hörnet)
Kanske blir det knäppt med hörnspis så nära tvättstuge dörren ? det bör bli ca 50 cm bänkyta mellan spisens kant och dörrkarmen ! OBS ! dörren öppnas ej in mot köket ds
hejdå !
HEJ IGEN !!
nja, vårt "hörn" kanske är för litet ???
med anledning av dörr skrället in till tvättstugan >
alternativet blir att gå in till tvättstugan via vardagsrummet :
Nåja, lösningen får bli att köpa en lös köpmannadisk/vitrinskåp eller dylikt.
Så får det nog bli.
hejs svejs !!
nja, vårt "hörn" kanske är för litet ???
med anledning av dörr skrället in till tvättstugan >
alternativet blir att gå in till tvättstugan via vardagsrummet :
Nåja, lösningen får bli att köpa en lös köpmannadisk/vitrinskåp eller dylikt.
Så får det nog bli.
hejs svejs !!
hej igen
det viktigaste är nog att du tänker på att inte lägga spisen så långt ifrån vattenkran (kanske kranen var flyttbar)
lycka till med nya huset
vi ska också till att bygga nu i vår, om alla stämplar går igenom hos kommunen( som verkar att älta allting hit och dit)
vi har tidigare renoverat två hus , men den stora skilnaden är ju att alla rum ska bestämmas hur det ska se ut på en gång.....puh
drygast är ju kök och badum där man absolut inte vill göra några större missar då det blir dyrt
vi hörs
det viktigaste är nog att du tänker på att inte lägga spisen så långt ifrån vattenkran (kanske kranen var flyttbar)
lycka till med nya huset
vi ska också till att bygga nu i vår, om alla stämplar går igenom hos kommunen( som verkar att älta allting hit och dit)
vi har tidigare renoverat två hus , men den stora skilnaden är ju att alla rum ska bestämmas hur det ska se ut på en gång.....puh
drygast är ju kök och badum där man absolut inte vill göra några större missar då det blir dyrt
vi hörs
På våran original-planlösning hade vi ingång till tvättstugan via köket, men vi tog bort den dörren och ordnade ingång via vardagsrummet.
Köket blev mycket större och vi fick plats med en hörnspis och allt blev perfekt.
Vi ska bygga en Lärkan från Fiskarhedenvillan...
Håller på med en liten hemsida där jag ska lägga upp lite bilder, men jag vet inte riktigt när den kommer upp.
// Erik
Köket blev mycket större och vi fick plats med en hörnspis och allt blev perfekt.
Vi ska bygga en Lärkan från Fiskarhedenvillan...
Håller på med en liten hemsida där jag ska lägga upp lite bilder, men jag vet inte riktigt när den kommer upp.
// Erik