Medlem
· Västra götaland
· 110 inlägg
Komplementbyggnad utanför samanhållen bebyggnad behöver ej bygglov såvida den är minst 4.5 meter från tomtgräns, men om den är närmare tomtgräns än så, räcker det då med grannens medgivande? Grannen i detta fall är skogsfastighet.
Måste vi söka bygglov?
Byggnaden är förråd/verkstad om ca 40 kvm.
Måste vi söka bygglov?
Byggnaden är förråd/verkstad om ca 40 kvm.
Medlem
· Västra götaland
· 110 inlägg
Vilka andra omständigheter är det som spelar in?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 894 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 894 inlägg
Här finns reglerna:M mephisto73 skrev:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...tgarder/Komplementbyggnad-utanfor-detaljplan/
De 4,5 m kan kringsgås med grannemedgivande.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 611 inlägg
Det låter som att allt ni behöver är ett grannmedgivande, men det finns som sagt ett antal frågor som vi inte vet svaret på och som kan lägga hinder i vägen. Såsom:
Så det är inte givet att du slipper bygglov bara för att grannen ger medgivande, men normalt räcker det.
- Strandskydd. Ligger platsen inom strandskyddsområde så behövs alltid strandskyddsdispens.
- Avstånd till huvudbyggnad. Ligger inte den tänkta platsen tillräckligt nära huvudbyggnaden (inom hemfridszonen, ett par tiotal meter kanske) räknas den inte som komplementbyggnad.
- Proportionalitet mot huvudbyggnaden. Är komplementbyggnaden för stor (väldigt oklart vad det betyder, se länken ovan) så krävs bygglov.
Så det är inte givet att du slipper bygglov bara för att grannen ger medgivande, men normalt räcker det.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 894 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 894 inlägg
Medlem
· Västra götaland
· 110 inlägg
Tomten omfattas ej av strandskydd och vi har skogsmark på 3 sidor och landsväg på en. Kutym i området verkar vara att bygga både på och utanför tomtgräns. Närmaste granne har t.ex. ett vedupplag och infart till garage utanför sin tomt. Andra i grannskapet har byggt skjul som delvis ligger klart utanför tomtgräns in på intilliggande skogsfastighet.
Nu vill vi ju bygga ”vitt” och göra det på korrekt sätt. Ska kolla med kommunen för säkerhets skull.
Nu vill vi ju bygga ”vitt” och göra det på korrekt sätt. Ska kolla med kommunen för säkerhets skull.
Man kan vända på det också. I min kommun kan man bygga 1 m från tomtgräns utan grannens medgivande om man har ett bygglov.M mephisto73 skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 611 inlägg
Och i riktig stadsmiljö får man ofta bygglov för att bygga ända intill gränsen. Men nu var det utanför sammanhållen bebyggelse det gällde.
Sammanhållen bebyggelse har jag fått lära mig är tre (3) fastigheter antingen gränsande till varandra eller avgränsade med en väg, mindre äng eller dylikt.
Någon ny tolkning om att det skulle räknas som sammanhållen bebyggelse först om det är uppåt 20 fastigheter har jag inte sett.
Utifrån det TS skriver om grannar så tolkar jag det som att han bor i en sammanhållen bebyggelse.
Någon ny tolkning om att det skulle räknas som sammanhållen bebyggelse först om det är uppåt 20 fastigheter har jag inte sett.
Utifrån det TS skriver om grannar så tolkar jag det som att han bor i en sammanhållen bebyggelse.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 894 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 894 inlägg
Det är inte fastigheter det handlar om utan antalet hus, 10-20 st. Läs hos Boverket under rubriken "Var gäller undantaget från lovplikt?":Hemmakatten skrev:Sammanhållen bebyggelse har jag fått lära mig är tre (3) fastigheter antingen gränsande till varandra eller avgränsade med en väg, mindre äng eller dylikt.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...tgarder/Komplementbyggnad-utanfor-detaljplan/
Boverket tolkar lagen baserat på PBLs proposition från 1985 samt ändringspropositionen ("nya PBL") från 2009.
Jag läser på Boverkets sida om definition av "sammanhållen bebyggelse". Där skrivs tydligt att man menar tre (3) byggnader.
"Vad är sammanhållen bebyggelse?
Det finns en definition på "sammanhållen bebyggelse" i plan- och bygglagen, PBL. "Sammanhållen bebyggelse" är bebyggelse på tomter som gränsar till varandra eller skiljs åt endast av en väg, gata eller parkmark.
Plan- och bygglag (2010:900) 1 kap 4 §
En bebyggelse är en "sammanhållen bebyggelse" om samtliga nedanstående kriterier är uppfyllda:
"Bebyggelse" är definierat i PBL som en samling av byggnadsverk som inte enbart består av andra anläggningar än byggnader. Enligt förarbetena till PBL avses med "samling" minst tre byggnader. Det framgår inte av förarbetena vilka sorters byggnader som ska räknas. Boverket anser därför att alla byggnader ska räknas. Det innebär att även mindre byggnader som till exempel komplementbyggnader ska räknas med. På grund av definitionen av bebyggelse måste en sammanhållen bebyggelse bestå av minst 3 byggnader. (jfr prop. 2009/10:170 sid. 143)"
"Vad är sammanhållen bebyggelse?
Det finns en definition på "sammanhållen bebyggelse" i plan- och bygglagen, PBL. "Sammanhållen bebyggelse" är bebyggelse på tomter som gränsar till varandra eller skiljs åt endast av en väg, gata eller parkmark.
Plan- och bygglag (2010:900) 1 kap 4 §
En bebyggelse är en "sammanhållen bebyggelse" om samtliga nedanstående kriterier är uppfyllda:
- Bebyggelsen ska bestå av minst 3 byggnader
- Byggnaderna ska vara placerade på minst 2 tomter
- Tomterna ska gränsa till varandra eller skiljas åt endast av en väg, gata eller parkmark
"Bebyggelse" är definierat i PBL som en samling av byggnadsverk som inte enbart består av andra anläggningar än byggnader. Enligt förarbetena till PBL avses med "samling" minst tre byggnader. Det framgår inte av förarbetena vilka sorters byggnader som ska räknas. Boverket anser därför att alla byggnader ska räknas. Det innebär att även mindre byggnader som till exempel komplementbyggnader ska räknas med. På grund av definitionen av bebyggelse måste en sammanhållen bebyggelse bestå av minst 3 byggnader. (jfr prop. 2009/10:170 sid. 143)"
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 894 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 894 inlägg
Hemmakatten skrev:
Vi kanske pratar förbi varandra? Du har helt rätt att sammanhållen bebyggelse innebär minst tre hus på minst två olika fastigheter som ligger bredvid varandra. Men sammanhållen bebyggelse ger inte alltid bygglovskrav. Det är alltså inte definitionen av sammanhållen bebyggelse som är relevant här.
Undantaget från bygglovskrav gäller också i sammanhållen bebyggelse (som ej är detaljplanerad) om det är mindre än 10-20 hus som ligger gränsande till varandra:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I min kommun har det gjorts utredning och tagits beslut kring vilka fastigheter som ligger inom sammanhållen bebyggelse. Detta är inlagt i kommunkartan som information för både sökanden och handläggare. Fungerar smidigt, då slipper frågan tas upp om och om igen för bedömning. ÖP anger också att bygglov ska sökas för åtgärder inom sammanhållen bebyggelse.