7 197 läst · 18 svar
7k läst
18 svar
Riva asbest utomhus
Jag citerar ett stycke ur 1177.M Mimmi12 skrev:
" Rökning tillsammans med asbestexponering ökar hälsofaran. Risken för lungcancer är beroende av hur mycket man har andats in och hur länge man har gjort det."
Dvs. Ju längre exponering, desto större risk.
Ricebridges övriga länkar handlar om upprepad yrkesmässigt arbete med asbest.
Det har alltså inget att göra med TS lilla tak. Och det är det tråden handlar om.
Staffan
Det värsta med asbest är, enligt mig, att det till nästan 100% mynnar ut i sådana här sidodiskussioner i varje tråd.
För att ge ts ett tips så tror jag att om man sprayar mycket vatten på taket innan man tar bort plattorna så minskar risken för att det skall damma.
Tror inte det är någon större fara med tanke på att det är utomhus.
Lycka till.
För att ge ts ett tips så tror jag att om man sprayar mycket vatten på taket innan man tar bort plattorna så minskar risken för att det skall damma.
Tror inte det är någon större fara med tanke på att det är utomhus.
Lycka till.
Farorna med asbest varierar, beroende vad man gör med asbesten. Att utvinna asbesten ur naturen, frakta den utan täckning, att bearbeta och blanda den, med mera: det är livsfarligt alltihop. Farligare ämne få man leta efter.
Men när eternitplattor ligger stilla på ett tak eller hänger på ytterväggar utan att någon petar på dem, är de inte farliga.
När asbest och eternit skall rivas, uppkommer en ny situation. Då kan asbesten bli farlig igen om den hanteras fel. Och då finns det metoder för att minimera faran.
Jag kan inte förstå varför hantering av asbest är något att tvista om. Som med allting annat farligt, får man välja en strategi.
Men när eternitplattor ligger stilla på ett tak eller hänger på ytterväggar utan att någon petar på dem, är de inte farliga.
När asbest och eternit skall rivas, uppkommer en ny situation. Då kan asbesten bli farlig igen om den hanteras fel. Och då finns det metoder för att minimera faran.
Jag kan inte förstå varför hantering av asbest är något att tvista om. Som med allting annat farligt, får man välja en strategi.