Medlem
· Västernorrland
· 10 887 inlägg
River på vanligt vis bara...........Det som frigörs är nog antagligen inte mer än vad som är mätbart i vanliga luften ändå.
Arbetshandskar
Jag skulle inte vara som dom flesta på det här forumet och skita i riskerna.
Ta på dig en engångsoverall, handskar och skyddsmask med P3 filter. Sedan river du i godan ro, slänger overallen, handskarna och masken i en plastpåse när du är klar och kör detta till återvinningen.
Tänk på att du kan behöva förpacka asbesten i dubbla plastpåsar för att få slänga den på åvc.
Ta på dig en engångsoverall, handskar och skyddsmask med P3 filter. Sedan river du i godan ro, slänger overallen, handskarna och masken i en plastpåse när du är klar och kör detta till återvinningen.
Tänk på att du kan behöva förpacka asbesten i dubbla plastpåsar för att få slänga den på åvc.
Återanvända eternitpannor!!?? Asbest totalförbjöds 1982 och klassas som ett mycket hälsofarligt ämne.
Sedan att En eternitpanna innehåller "bara" 10% asbest och 90 % cement innebär Inte att det skulle vara mindre farligt eller hälsovådligt.
Sedan att En eternitpanna innehåller "bara" 10% asbest och 90 % cement innebär Inte att det skulle vara mindre farligt eller hälsovådligt.
Inget konstigt att göra det. Det är även helt lagligt och i många fall även vettigt att återanvända hela skivor.M Mimmi12 skrev:
Hanteringen är även ofarlig om man lyckas demontera dem hela.
Din rädsla grundas på praktisk okunskap och internets förbannelse. En diabolisk kombination.M Mimmi12 skrev:
Tusentals villor är klädda med det "mycket hälsofarliga ämnet". Trots det, skadas ingen. Det beror på att asbestfibrerna är bundna i skivan och kan därför inte andas in. De flesta som drabbades av asbestlunga arbtade dagligen i decennier med asbest, som om de vore mjölnare. Dessutom var de flesta rökare.
Eternit är alltså inget monster som anfaller en bakifrån i mörka gränder.
Hoppas jag har stillat din oro något?
Staffan (den vettige)
Hehe, du har möjligen rätt i princip men inte i detalj, min vän. Experterna är av en något annan åsikt:Staffan2000 skrev:Din rädsla grundas på praktisk okunskap och internets förbannelse. En diabolisk kombination.
Tusentals villor är klädda med det "mycket hälsofarliga ämnet". Trots det, skadas ingen. Det beror på att asbestfibrerna är bundna i skivan och kan därför inte andas in. De flesta som drabbades av asbestlunga arbtade dagligen i decennier med asbest, som om de vore mjölnare. Dessutom var de flesta rökare.
Staffan (den vettige)
https://www.av.se/globalassets/filer/produktion-industri-och-logistik/asbest-rivning-utomhus.pdf
https://www.1177.se/Vastra-Gotaland...-miljo/tank-pa-asbestfaran-vid-husrenovering/
https://da.se/2018/06/sanering-sa-har-ska-det-se-ut/
Staffan2000 skrev:Din rädsla grundas på praktisk okunskap och internets förbannelse. En diabolisk kombination.
Staffan (den vettige)
K knipo skrev:
Jag tycker snarare att det är du som sitter med okunskap som negligerar samt förlöjligar hur farligt detta ämne är.Staffan2000 skrev:Din rädsla grundas på praktisk okunskap och internets förbannelse. En diabolisk kombination.
Staffan (den vettige)
Redigerat: