Jag har köpt ett äldre (1965) hus. I det finns bland annat ett rum som inte hänt något med sedan hantverkare drog in elen när huset byggdes. Inte ens elkontakt / lampkontakter finns utan enbart ledningar tejpade mot väggarna.
Jag vill veta vilken av mina proppar som går till det rummet. Och min vanliga metoden, stick in en lampa i väggen fungerar ju inte.
Vad för verktyg köper jag för att testa om det är el i ledningarna?
Det jag vill veta är ju "den här har el"/"den här har inte el" och inget mer avancerat. Men jag vill testa på ett vettigt vis. Eller är någon annan metod korrekt?
Jag vill veta vilken av mina proppar som går till det rummet. Och min vanliga metoden, stick in en lampa i väggen fungerar ju inte.
Vad för verktyg köper jag för att testa om det är el i ledningarna?
Det jag vill veta är ju "den här har el"/"den här har inte el" och inget mer avancerat. Men jag vill testa på ett vettigt vis. Eller är någon annan metod korrekt?
Jag hade kört på en multimeter. Finns för runt en hundring på classe, Kjell, jula mfl.
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/elelektronik/grundlaggande-ellara/multimetrar
Det du ska mäta är växelström.
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/elelektronik/grundlaggande-ellara/multimetrar
Det du ska mäta är växelström.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 611 inlägg
Men det hjälper ju ändå inte, för den mäter bara på blottlagd tråd.
Det TS vill veta är väl om det finns gamla, inaktiva ledningar i rummet som kan tas bort respektive om det finns någon som används och borde bytas. Och för att mäta det på ett något sånär säkert vis behöver man ju minst följa kabeln till närmaste dosa åt respektive håll. Och lämpligen också förstå att/varför spänningen kan vara avstängd utan att ledningen är bortkopplad mer än med strömbrytare.
Det TS vill veta är väl om det finns gamla, inaktiva ledningar i rummet som kan tas bort respektive om det finns någon som används och borde bytas. Och för att mäta det på ett något sånär säkert vis behöver man ju minst följa kabeln till närmaste dosa åt respektive håll. Och lämpligen också förstå att/varför spänningen kan vara avstängd utan att ledningen är bortkopplad mer än med strömbrytare.
Köp ingen multimeter. Köp en ordentlig spänningsprovare istället. Det behöver inte stå FLUKE på den. En riktigt bra spänningsprovare som täcker 99% av vad man som villaägare kan tänkas behöva mäta vad gäller elektricitet, men som inte kostar skjortan, är Uni-T UT15C.
Fördelen mot en multimeter är att man löper ingen som helst risk att råka stoppa in testledaren i fel hål på instrumentet, eller råka ha instrumentet i fel mätområde.
Fördelen mot en multimeter är att man löper ingen som helst risk att råka stoppa in testledaren i fel hål på instrumentet, eller råka ha instrumentet i fel mätområde.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Lite bilder gör det lättare för alla aytt hjälpa mig.
Så här ser alltså rummets elsladdar ut. Skulle blivit bastu eller liknande i planen när huset byggdes för 50 år sedan men det har aldrig blivit av. Målet för mig är att hitta vilken propp som går till rummet så jag vet vilken som inte ska vara i. Det ser ut som att detta kan vara gjort i samband med konstruktion och inte är hemmapul (enligt min lekmannasyn).
När jag väl ska fixa i uttrymmet och jobba med Elin så tar jag in elektriker. Just nu vill jag som sagt bara veta vilken propp som går vart så att ingen gäst leker kurragömma där av misstag. I dagsläget finns också lås på dörren - så ni behöver inte vara oroliga för dagens tillgänglighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Så här ser alltså rummets elsladdar ut. Skulle blivit bastu eller liknande i planen när huset byggdes för 50 år sedan men det har aldrig blivit av. Målet för mig är att hitta vilken propp som går till rummet så jag vet vilken som inte ska vara i. Det ser ut som att detta kan vara gjort i samband med konstruktion och inte är hemmapul (enligt min lekmannasyn).
När jag väl ska fixa i uttrymmet och jobba med Elin så tar jag in elektriker. Just nu vill jag som sagt bara veta vilken propp som går vart så att ingen gäst leker kurragömma där av misstag. I dagsläget finns också lås på dörren - så ni behöver inte vara oroliga för dagens tillgänglighet.
Låter som ett bra förslag.E Emil_K skrev:Köp ingen multimeter. Köp en ordentlig spänningsprovare istället. Det behöver inte stå FLUKE på den. En riktigt bra spänningsprovare som täcker 99% av vad man som villaägare kan tänkas behöva mäta vad gäller elektricitet, men som inte kostar skjortan, är Uni-T UT15C.
Kjell&co säljer dock Uni-T UT15C som multimeter. Priset är 299:- så det låter som ett rimligt köp.
edit: fel - det var ett annat produktnummer.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Verktyg för att dra åt kran underifrån
Vatten & Avlopp -
Verktyg för att byta backventil i duschblandare
Badrum -
Verktyg för att klippa sönder taggtråd
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Vilka verktyg för att applicera microcement?
Byggmaterial & Byggteknik -
Verktyg för att bearbeta altandörr
Verktyg, Maskiner & Fordon