Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Jag håller på att starta en butik i denna ladan och jag har en fundering.
Mina varor kommer levereras med lastbilar på pallar och gårdsplanen är grusad. Hur gör jag bäst utan att spendera en förmögenhet?
Jag vill kunna flytta runt prylarna på gårdsplanen, finns det vettiga terränggående pallyftare eller är det truck, traktor som gäller?
Kommer ej gjuta platta eller lägga asfalt. Bomba med idéer (jag vet, bilderna är inte tipptopp men hade ingen annan för tillfället)
Redigerat:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Du testade inte att googla?
https://www.p-lindberg.se/verkstad/...ldragare/detaljer/palldragare--terranggaaende
https://www.p-lindberg.se/verkstad/...ldragare/detaljer/palldragare--terranggaaende
Allvetare
· Västra götaland
· 9 095 inlägg
Frågan är väl vad pallarna väger?
Några hundra kilo går nog att flytta på grusgången med en vanlig palldragare om gruset är packat ..
Några hundra kilo går nog att flytta på grusgången med en vanlig palldragare om gruset är packat ..
Det är dödfött om du inte asfalterar.S Senapskung skrev:[bild] [bild] Hej allesammans!
Jag håller på att starta en butik i denna ladan och jag har en fundering.
Mina varor kommer levereras med lastbilar på pallar och gårdsplanen är grusad. Hur gör jag bäst utan att spendera en förmögenhet?
Jag vill kunna flytta runt prylarna på gårdsplanen, finns det vettiga terränggående pallyftare eller är det truck, traktor som gäller?
Kommer ej gjuta platta eller lägga asfalt. Bomba med idéer (jag vet, bilderna är inte tipptopp men hade ingen annan för tillfället)
Jag föreslår en gammal traktor utrustad med bakgafflar på trepunkslyften. Det finns sådana bakgafflar som löper på en ram precis som på gaffeltruckar och då kan du lyfta varorna direkt från lastbilsflaket. Det är ju ganska vanligt att distributionsbilar saknar både kran och bakgavellyft för de litar på att mottagaren lossar.
Fördelen med bakgafflar i stället för frontlastare är att de i allmänhet är billigare. De flesta gamla frontlastarna saknar parallellföring så det blir ofta en litet nyare och dyrare modell om man behöver parallellföring och det måste man nästan ha när man lossar och hanterat pallar. Dessutom han man kortare vändradie med bakgafflar och du har ju litet trångt där.
Fördelen med bakgafflar i stället för frontlastare är att de i allmänhet är billigare. De flesta gamla frontlastarna saknar parallellföring så det blir ofta en litet nyare och dyrare modell om man behöver parallellföring och det måste man nästan ha när man lossar och hanterat pallar. Dessutom han man kortare vändradie med bakgafflar och du har ju litet trångt där.
Håller med hemlaga om traktor med gafflar bak -> klarar också större vikt på liten traktor och inte så tungstyrd när de e styrhjulen som blir lätta.
Annat alternativ e ju minilastare (Avant), ännu smidigare än traktor
Fördel med båda ovannämnda e ju att du kan ta hand om snön vintertid med dem också så de blir inte bara för varuflytt
Annat alternativ e ju minilastare (Avant), ännu smidigare än traktor
Fördel med båda ovannämnda e ju att du kan ta hand om snön vintertid med dem också så de blir inte bara för varuflytt
H heimlaga skrev:Jag föreslår en gammal traktor utrustad med bakgafflar på trepunkslyften. Det finns sådana bakgafflar som löper på en ram precis som på gaffeltruckar och då kan du lyfta varorna direkt från lastbilsflaket. Det är ju ganska vanligt att distributionsbilar saknar både kran och bakgavellyft för de litar på att mottagaren lossar.
Har du en bild på hur en sådan skulle se ut?
Finns lite olika modeller de som e fasta som lyftarmarna bestämmer lyfthöjden på
Och de som har trucktorn många hemgjorda av en liten truck (blir lätt tungt för en liten traktor)
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Och de som har trucktorn många hemgjorda av en liten truck (blir lätt tungt för en liten traktor)
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Västra götaland
· 194 inlägg
Vill lägga golv på befintligt grus INNE i ett garage . Skall läggas intill ett befintligt betonggolv.Kommer att vara underlag för pingisbord m m . Lägger man plattorna direkt på gruset? Sedan behövs väl ngn matta på skivorna ? Har kollat på gymmattor , men det blir ju vanvettigt dyrt .H Holmspel skrev: