12 553 läst · 10 svar
13k läst
10 svar
Varmluftspanna för ved, flis etc
Hej!
Varit på jakt ett tag efter liknande pannor till garaget, kör idag en gammal dieselpanna men det är inte det mest ekonomiska. De pannor jag hittils hittat har legat kring 20-25k plus moms, men kolla denna: http://www.varmluftspannor.com/
En 50kw! för 15 tusen. Kan denna effekt stämma? är det någon som har nån erfarenhet av dessa pannor månne?
Varit på jakt ett tag efter liknande pannor till garaget, kör idag en gammal dieselpanna men det är inte det mest ekonomiska. De pannor jag hittils hittat har legat kring 20-25k plus moms, men kolla denna: http://www.varmluftspannor.com/
En 50kw! för 15 tusen. Kan denna effekt stämma? är det någon som har nån erfarenhet av dessa pannor månne?
Medlem
· Älvsborg/Göteborg
· 235 inlägg
undrar detsamma då jag också är lite sugen på en sådan.. någon som har eller känner någon som känner någon
ProGro säljer varmlufts pannor från 35kW min kompis har köpt en på 35kW som han har i garaget och den funkar jätte bra finns visst med 2 olika fläktar .-Knox- skrev:Hej!
Varit på jakt ett tag efter liknande pannor till garaget, kör idag en gammal dieselpanna men det är inte det mest ekonomiska. De pannor jag hittils hittat har legat kring 20-25k plus moms, men kolla denna: [länk]
kolla in på deras hem sida www.progro.se
Tobbefonsterfixare skrev:
Beskrivning:
Pannorna i serie GLE är fastbränslepannor som eldas med t.ex. ved, pellets eller flis. Varmluftspannor som finns i 4 storlekar med kapacitet från 35 till 140 kW för att kunna tillgodose uppvärmningsbehov i små och medelstora byggnader.
Från början har pannorna utvecklats för träindustrin där virkesspill kan utnyttjas för uppvärmningsändamål.
Aluminiumram
Brännkammare och värmeväxlare helt i rostfritt stål
Täckplåtar i rostfritt stål
Centrifugalfläkt som standard = TYST (axialfläkt = mer buller, finns som tillval)
Dubbeltermostat för säkerhet och fläktstyrning
Kontrollpanel
Utblåshuvud (tillval endast för GL)
Ved, virkesspill, spån, flis, pellets, mm
GLE 30: 35 kW, 2.500 m3/h, 230 V
GLE 60: 70 kW, 5.500 m3/h, 230 V
GLE 90: 105 kW, 7.500 m3/h, 400 V
GLE 120: 140 kW, 9.500 m3/h, 400 V
Hämtat från www.progro.se
kolla www.progro.se-Knox- skrev:Hej!
Varit på jakt ett tag efter liknande pannor till garaget, kör idag en gammal dieselpanna men det är inte det mest ekonomiska. De pannor jag hittils hittat har legat kring 20-25k plus moms, men kolla denna: [länk]
Medlem
· Älvsborg/Göteborg
· 235 inlägg
men nu va ju frågan om någon handlat från www.varmluftspannor.com
hade ju vorit trevligt om en sådan va någor att ha.. eftersom den är soppas "billig" det är ju ingen skönhet att se på men den är skall ju ändå bara stå i "ladan"
hade ju vorit trevligt om en sådan va någor att ha.. eftersom den är soppas "billig" det är ju ingen skönhet att se på men den är skall ju ändå bara stå i "ladan"
Tobbefonsterfixare skrev:
Jag skall kolla med min polare eftersom han jagade varmlufts panna under längre tid
han var i kontakt med flera företag,
annars mejla till dom och be att få referenser
jag var inne och titta på hemsidan och pannorna är inga skönheter om man jämnför med min polares
ta´t lungt
Slänger hellre ut lite mindre pengar på en panna frånEnocsson en en panna som ser bra ut men kostar mkt mer.
Det är som du säger.
Man skall ha den ovh värma med i garaget,stallet mm och inte ha den som en utställningspryl.
Har tänkt beställa en 50 kw från Enocsson.Pris 14500:-.
Billigare går inte att få.
Rovral är det du som tillverkar pannorna som du rekomenderar så mycket.
Det är som du säger.
Man skall ha den ovh värma med i garaget,stallet mm och inte ha den som en utställningspryl.
Medlem
· Älvsborg/Göteborg
· 235 inlägg
GR B skrev:Slänger hellre ut lite mindre pengar på en panna frånEnocsson en en panna som ser bra ut men kostar mkt mer.
Det är som du säger.
Du måste meddela när du fått hem "skönheten" från enockson..!
Om den är så bra som den verkar!
Så skall jag köpa en med!
Lyfter den här tråden lite då jag tycker att ämnet är intressant.
Vi har idag en verkstad på ca 350 kvm som vi värmer upp med en dieseldriven varmluftspanna. Eftersom vi bara håller frostfritt och lite högre temperatur när vi är där går det bara åt ca 2-300 liter diesel per år.
Även om det inte är ekonomiskt försvarbart funderar jag nu på att skaffa en vedeldad panna istället. Dels eftersom det känns mer ekonomiskt och miljöriktigt, men också för att kunna elda virkesspill och sådant som vi nu eldar upp utomhus. Dessutom har vi egen skog och det vore därför inte dumt med avsättning för en del brännved (att sälja den som vi gör nu ger ganska dåligt ekonomiskt utbyte).
Så, till frågan: Har någon en varmluftspanna liknande de som nämns ovan? Hur fungerar det?
Behöver man skorsten för en sådan panna eller går det att skicka ut röken genom väggen (som vi gör med dieselpannan idag)? Antar att någon form av fläkt får ordna "draget" i så fall?
Är det ett rimligt alternativ med vanlig vedpanna + stor aerotemper (fläktkonvektor)? För- resp. nackdelar?
Länkar till varmluftspannor:
www.varmluftspannor.com
www.vanertekno.se
Vi har idag en verkstad på ca 350 kvm som vi värmer upp med en dieseldriven varmluftspanna. Eftersom vi bara håller frostfritt och lite högre temperatur när vi är där går det bara åt ca 2-300 liter diesel per år.
Även om det inte är ekonomiskt försvarbart funderar jag nu på att skaffa en vedeldad panna istället. Dels eftersom det känns mer ekonomiskt och miljöriktigt, men också för att kunna elda virkesspill och sådant som vi nu eldar upp utomhus. Dessutom har vi egen skog och det vore därför inte dumt med avsättning för en del brännved (att sälja den som vi gör nu ger ganska dåligt ekonomiskt utbyte).
Så, till frågan: Har någon en varmluftspanna liknande de som nämns ovan? Hur fungerar det?
Behöver man skorsten för en sådan panna eller går det att skicka ut röken genom väggen (som vi gör med dieselpannan idag)? Antar att någon form av fläkt får ordna "draget" i så fall?
Är det ett rimligt alternativ med vanlig vedpanna + stor aerotemper (fläktkonvektor)? För- resp. nackdelar?
Länkar till varmluftspannor:
www.varmluftspannor.com
www.vanertekno.se
En vanlig vedpanna kan du montera elpatroner i, att ha som backup.
Vedpannor finns det drösvis av på Blocket, du kan även montera en pelletsbrännare på dem.
Dock måste du kanske ha en bättre skorsten (?).
Vedpannor finns det drösvis av på Blocket, du kan även montera en pelletsbrännare på dem.
Dock måste du kanske ha en bättre skorsten (?).