Det beror lite på om du ska köra allt med järnrör eller blandat?
 
Allt blir väl järnrör. Till VV löder jag ju
 
jag har en arimax 35 o 3st 750 tankar.
när övre termometer på tanken ligger på 40grader o undre på 30 så lägger jag in en full laddning o kommer upp i 100grader
jobbet tar ca 10min. in med lite papper o fliser o tänd på, vänta några min o fyll sedan på fullt, klart, med 2 tonåringar o käringa o ja som duschar varje dag så klarar vi oss i 4dagar o det går lite värme i golvslingan i badrummet åckså
 
gådeberg skrev:
Allt blir väl järnrör. Till VV löder jag ju
Man kan ju löda mellan panna och acktank också, men vid grova rör så kostar kopparrör lite mer men man skall ju ha utrustning för att gänga järnrören också så det kanske går jämnt upp??
 
roli skrev:
Man kan ju löda mellan panna och acktank också, men vid grova rör så kostar kopparrör lite mer men man skall ju ha utrustning för att gänga järnrören också så det kanske går jämnt upp??
Har järnrören gratis och har även en gängverktyg och stora kopparör är väldigt dyra så därför järnrör
 
gådeberg skrev:
Har järnrören gratis och har även en gängverktyg och stora kopparör är väldigt dyra så därför järnrör
Då är ju valet enkelt. Dvs. järnrör.....
 
Hmm nu är frågan om jag ska gjuta upp en platå eller vad man ska kalla det att sätta pannan på eller om man ska ha den direkt på golvet
 
Jag har en sockel, mest för att den gamla pannan stod på den. Blir bättre arbetshöjd på det sättet, utom när man ska köra ner sotviskan i tubpaketet. Då hade det varit bättre med fler centimeter till taket.

Men jag eldar oftare än jag sotar, så...
 
Ett enkelt sätt är att hissa upp pannan så högt som möjligt med en garagedomkraft och brädbitar. Sen svetsar man fast vinkeljärnsbitar i hörnen på panan, då kan man utnyttja utrymmet under till tex asklåda, sotviskor...

Det som begränsar höjden är som sagt ev. sotning uppifrån. Om viskan är onödigt lång kan man korta av den. Ett par decimeter högre luckor är värt mycket!
 
Så skulle jag inte kunna ha det. Tänk vad mycket onödigt skrot som skulle sparats under pannan!
Bättre att det är igenfyllt, tror jag. Om man har karaktär är det i alla fall lättare att städa, om det inte går att samla damm där under.
Eller är det bara för att jag är utrustad med nästan 30 m² pannrum som jag tycker så?
 
Hocke skrev:
Annars finns ju Calmar V33 till bra pris (28.750 inkl moms o frakt) på [länk].
Jag var ytterst nära att köpa den pannan där när jag skulle till. Jag la tillochmed in en order som jag senare annulerade, eftersom man var tvungen att betala i förskott fick jag lite kalla fötter.
Har någon här handlat där, så man vet om dom är seriösa???

Gådeberg; du kanske inte har så långt till Kristianstad (där dom håller till)?
Köp av www.dinvvsbutik.se istället... går att få mot faktura och de har bra priser.

/Andreas
 
Hocke skrev:
Sen är det väl högre/större krav på skorsten , laddomat och rördimension om man kör med 65 kW Det var väl oxå hårdare krav på pannrummet om effekten på pannan var över 60kW, eller?
När man kör med mer än 60kW så krävs det en separat brandcell. Alltså brandklassade dörrar till pannrummet, tror det är EI30. Sluss till bostaddelen. Sen är det ett plus om man har dubbelgips i taket.

Vet inte exakt regelverk, sotarn var nöjd med mitt pannrum ialf...

/Andreas
 
Funderar på hur hög jag ska göra klacken till pannan, om jag ens ska ha hågon men lite vill jag nog ha upp den.
Hur mycket utrymme behövs ungefär uppåt och åt sidorna på min Vedex?

Sen undrar jag, man måste börja med atrt koppla in skorstenen innan man gör nåt annat eller? Hur gör man för att få ihop det fyrkantiga "röret" Vedexen till mitt runda?
 
Det är ingen nackdel om du anser att du inte behöver höja pannan.
Det skadar inte om pannan blir lågt placerad gentemot ackumulatortanken.
 
gådeberg skrev:
Funderar på hur hög jag ska göra klacken till pannan, om jag ens ska ha hågon men lite vill jag nog ha upp den.
Hur mycket utrymme behövs ungefär uppåt och åt sidorna på min Vedex?

Sen undrar jag, man måste börja med atrt koppla in skorstenen innan man gör nåt annat eller? Hur gör man för att få ihop det fyrkantiga "röret"  Vedexen till mitt runda?
Vad menar du med att få ihop det fyrkantiga med det runda röret? Skall du koppla den till skortenen bakåt eller uppåt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.