41 856 läst · 19 svar
42k läst
19 svar
Nybyggt hus + svart fasad = Problem?
Även vi har "svart" träfasad på vårt nybygge. Helt klart blir fasaden varm på södersidan, vi har dock (efter 1.5 år) inte märkt av några negativa konsekvenser annat än att panelen har krympt (på bredden) lite mer än på de andra sidorna. Vi målade första strykningen innan vi spikade upp den så krympningen är inget problem.
Vi har en mörkgrå kulör som upplevs som svart, den har vi kombinerat den med gula fönstersmygar samt gul ytterdörr.
Vi har en mörkgrå kulör som upplevs som svart, den har vi kombinerat den med gula fönstersmygar samt gul ytterdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har också ett riktigt mörkt hus! Snart 2 år gammalt och målat i Caparol Carat - en heltäckande färg som även skall vara självrengörande och enligt reklamen hållbarare.
Vi är mycket nöjda med både färg och nyansval och efter 2 år är målningen fortfarande som ny!
Har inte märkt något av att fasaden har tagit stryk på södersidan som har sol hela dagen.
Färgnummer är NCS 8005-B20G, alltså en gnutta gult och en gnutta blått är iblandat.
Helt svart färg är i mina ögon för skarpt, mycket snyggare med riktigt mörkt grått!
Hej! Drar igång en gammal tråd. Fortfarande lika nöjd med svart fasad?
TS här Vi valde en mörkt gråbrun färg istället för svart ”Beckers Åska” Några lockläkt har bytts, men det kanske beror mer på dålig kvalitet än färgen. Det blir riktigt varmt i söder och när vi målade panelen igen efter 11 år var det stor skillnad på södersidan än norr på panelen. De ”vita ränder” vi hade fått beror mer på hur SV målar panelen och inte på färgens mörkhet... Det gick bra med en riktigt mörk färg. Däremot kan jag rapportera att jag tror det ökar temperaturen i huset sommartid...
Liknande trådar
-
Hjälp med planlösning för nybyggt hus
Planlösningar -
Läckage vid toan mot golv i nybyggt hus, varför?
Badrum -
Optimera nätverket i nybyggt hus
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Hur blir det på nybyggt hus med värdeår 2011
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Akvarium rum i nybyggt hus
Planlösningar