Ett tips jag fick lära mig här vi gjorde bärlina och plintar:
1. Gräv/borra hål i marken som är djupare än plinten
2. Häll ner makadam
3. Lägg ner spännband
4. Ställ ner plint på spännband
5. Palla upp bärlina på plattor och justera i våg med plastdistanser.
6. Dra spännbandet runt bärlinan, hissa upp plinten. Den ska hänga fritt ner i hålet, inte bottna.
7. Borra hål genom bärlinan och fäst plinten i ett hål med genomgående bult. Ta bort spännband
8. Lossa bulten lite och se till att plinten hänger fritt rakt ner.
9. Kolla igen så att bärlina är i våg.
10. Återfyll
11. Fäst en till genomgående bult i plinten
Vi hällde också i en säck betong i varje hål innan vi återfyllde, men det kanske inte behövs.
1. Gräv/borra hål i marken som är djupare än plinten
2. Häll ner makadam
3. Lägg ner spännband
4. Ställ ner plint på spännband
5. Palla upp bärlina på plattor och justera i våg med plastdistanser.
6. Dra spännbandet runt bärlinan, hissa upp plinten. Den ska hänga fritt ner i hålet, inte bottna.
7. Borra hål genom bärlinan och fäst plinten i ett hål med genomgående bult. Ta bort spännband
8. Lossa bulten lite och se till att plinten hänger fritt rakt ner.
9. Kolla igen så att bärlina är i våg.
10. Återfyll
11. Fäst en till genomgående bult i plinten
Vi hällde också i en säck betong i varje hål innan vi återfyllde, men det kanske inte behövs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Vad skall plintarna vara bra för?
När du redan lagt reglarna på plattor, så låg de väl bra där?
När du redan lagt reglarna på plattor, så låg de väl bra där?
Medlem
· Stockholm
· 4 005 inlägg
Det var ett dåligt tips tycker jag.
Jag ser inget problem med att packa makadamen i hålet i rätt höjd först.
Ett tillkrånglat och felaktigt tips.
Jag ser inget problem med att packa makadamen i hålet i rätt höjd först.
Ett tillkrånglat och felaktigt tips.
Man kan ju ställa lasern till plintens botten så behöver man bara lyfta ner den en gång. Blir inte så lätt att gå det på millimetern i ett plinthål men flyttar man mottagaren när man satt alla plintar kan man knacka ner dom sista millimetrarna när alla är nere.A Alfons3301 skrev:
Jag förstår inte heller. Varför behöver plintarna vara i våg? Det spelar väl ingen roll eftersom du sätter bärlinan, mäter in den i våg och skruvar fast den i plintarna. Det du behöver vara säker på är att underlaget för plintarna har satt sig ordentligt så att de sedan inte sjunker.
Svårt att få färdiga plintar i linje och i våg över längre sträcka. Men att lyfta dem och fylla under rekommenderar jag inte. Bättre fylla i botten med olika fraktioner och toppa med flis så går justeringen hyfsat lätt.
Jag grävde ner 44 st 70 cm plintar till altanen. Helvetsjobb och det blev inte perfekt. Jag skulle alla gånger gjuta egna om jag behövde börja om.
Jag grävde ner 44 st 70 cm plintar till altanen. Helvetsjobb och det blev inte perfekt. Jag skulle alla gånger gjuta egna om jag behövde börja om.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Tips på värmepumpslösning för tappvarmvatten önskas
Värmepumpar -
Köpråd tips på slagborr för att borra i berg
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Varför "klipp tills batteriet tar slut..." - tips?
Robotgräsklippare -
Öka hårdheten i vattnet samt tips på företag
Vatten & Avlopp -
Tips för att slippa skräp i lucka? HQ310
Robotgräsklippare