Se upp med att gå på gräsmattan med skor om den är lite fuktig.
Du får lät med dig järnsulfat på skorna vilket ger fläckar på plattor och trallvirke.
Går över efter någon vecka men försiktighet strax efter. (egen erfarenhet, gick med skor sedan på nylagt trallvirke)
Du får lät med dig järnsulfat på skorna vilket ger fläckar på plattor och trallvirke.
Går över efter någon vecka men försiktighet strax efter. (egen erfarenhet, gick med skor sedan på nylagt trallvirke)
Hm ja det där ser ut att vara en ganska stark dos. När jag vattnat 2 dl järnsulfat med spridarramp över 50 m2 har jag inte fått i närheten av den där effekten. Kan det vara att trycksprutan gjort att allt järnsulfat sitter på översta lagret grässtrån istället för nedvattnat till rötterna.
Men det är ingen fara på något sätt, det kommer jämna ut sig och återgå till det normala inom några dagar.
Jag har vattnat riktigt starka doser i ett experiment mot vitgröe, gräset blev nästan svart, men repade sig snabbt (90 gram i 10 liter vatten på 20 m2 varannan vecka)
Men det är ingen fara på något sätt, det kommer jämna ut sig och återgå till det normala inom några dagar.
Jag har vattnat riktigt starka doser i ett experiment mot vitgröe, gräset blev nästan svart, men repade sig snabbt (90 gram i 10 liter vatten på 20 m2 varannan vecka)
Redigerat:
Efter två dygn ser det ut så här. På håll ser det ju lovande ut. Men zoomar man in så är det väldigt mycket brunt kvar. Och ganska glest mellan de gröna stråna.
Jag upplevde att gräsmattan var förhållandevis tät innan vertikalskärningen. Jag har stödsått lite frön. Men någon toppdress hade jag inte tänkt göra på 2500kvm
Jag upplevde att gräsmattan var förhållandevis tät innan vertikalskärningen. Jag har stödsått lite frön. Men någon toppdress hade jag inte tänkt göra på 2500kvm
Det tog sig igen kan jag tänka? Får man en efterbild?L LFN skrev:Efter två dygn ser det ut så här. På håll ser det ju lovande ut. Men zoomar man in så är det väldigt mycket brunt kvar. Och ganska glest mellan de gröna stråna.