154 712 läst · 78 svar
155k läst
78 svar
Behandla nytt trädäck för att behålla det ljust
Intressant! Har använt bikarbonat inomhus en hel del och det funkar väldigt bra när man råkat bränna vid något i tex emaljerade grytor som le Creuset eller i avloppet. Måste testa även på trallen utomhus!Styrman skrev:
Vilken typ av såpa använder du? Funkar vanlig eller bör man använda typ linoljesåpa?
Jag har aldrig hört nåt om bikarbonat men såpar altanen gör jag regelbundet. Det är brunsåpa i gel-form från Classons Trätjära som funkar bäst, eller bättre än grönsåpa kanske skall tilläggas för det är det enda jag jämfört mot. Det hävdas fö att det är samma skit men jag får ändå bättre resultat med brunt. Efter en borstning med brunsåpa så är altanen så jävla len och mjuk.C CODE skrev:
https://claessons.com/index.php?route=product/search&search=Brunsåpa
Sen så är fortfarande Bensakonklorid (Bensalsaltendid) ett långsiktigt bra medel mot både grön mossa och svarta prickar på altanen.
”Styrman” ovan länkade till en blog där någon nyttjat detta recept med bra resultat:
”Det du behöver:
- Mjuk sopborste
- Bred spann (där borsten kommer ner)
- Vatten
- Grönsåpa
- Bikarbonat
Så här gör du:
Fyll upp vatten i spannen, tryck ut rejält med grönsåpa (typ 2-3 dl) och häll i en halv 200 g burk (ca 100 g) bikarbonat.”
Det var den kombon jag var lite nyfiken på, såpar trall och teakmöbler just nu med fint resultat, förutom i de allra skuggigaste hörnen av altanen.
”Det du behöver:
- Mjuk sopborste
- Bred spann (där borsten kommer ner)
- Vatten
- Grönsåpa
- Bikarbonat
Så här gör du:
Fyll upp vatten i spannen, tryck ut rejält med grönsåpa (typ 2-3 dl) och häll i en halv 200 g burk (ca 100 g) bikarbonat.”
Det var den kombon jag var lite nyfiken på, såpar trall och teakmöbler just nu med fint resultat, förutom i de allra skuggigaste hörnen av altanen.
Liknande trådar
-
Kan jag byta sätt att behandla mitt tryckimpregnerade trädäck, efter att jag tidigare har kiselbehandlat det?
Altan & Uteplats -
Nytt trädäck vid sluttning
Altan & Uteplats -
Hur många gånger behandla nytt skurgolv?
Golv -
Behandla nytt furugolv
Golv -
Behandla eller måste man köpa nytt?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus