Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Spelar ingen roll, men gult håltegel är svårare att hugga snyggt för en amatör. Jag fick kämpa en del med det medan homogent modernt rödtegel var mycket enkelt att hugga.
Har en bit rödtegel i källaren som blivit över nånstans antar jag, den följde med huset. Men skulle nog behöva fler. Min lokala Byggmax hade uppenbarligen inget tegel alls.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Spelar ingen roll, men gult håltegel är svårare att hugga snyggt för en amatör. Jag fick kämpa en del med det medan homogent modernt rödtegel var mycket enkelt att hugga.
Nu har jag ingen murhammmare på lager, de säljer nån hempularvariant på biltema /jula för en hundring, men funderar på, kan man använda en sån till annat än mursten i framtiden tro, så den inte bara blir liggande?

Har stämjärn och gummilklubba men kanske blir för aggressivt..
 
Stickan56
K kattparet skrev:
Nu har jag ingen murhammmare på lager, de säljer nån hempularvariant på biltema /jula för en hundring, men funderar på, kan man använda en sån till annat än mursten i framtiden tro, så den inte bara blir liggande?

Har stämjärn och gummilklubba men kanske blir för aggressivt..
Krångla inte till det i onödan.
Minsta arbetet är med lecablock då behöver du bara såga till två bitar. Det går även att finjustera med en hammare.
Billigaste sågen på byggmax https://www.byggmax.se/fogsvans-p28208
Ett sånt här block borde räcka för ditt behov. Då kan du öva också.
https://www.byggmax.se/harkko-190x190x590-p04519

Stickan
 
Redigerat:
Varför inte en säck leca och putsbruk? Blanda och sleva in i hålet. Putsa från båda sidor när lecamixen brunnit en dag.
 
Stickan56
R Robert-san01 skrev:
Varför inte en säck leca och putsbruk? Blanda och sleva in i hålet. Putsa från båda sidor när lecamixen brunnit en dag.
Du säger: Varför inte!
Jag säger: Men varför!

Stickan
 
Claes Sörmland
R Robert-san01 skrev:
Varför inte en säck leca och putsbruk? Blanda och sleva in i hålet. Putsa från båda sidor när lecamixen brunnit en dag.
Går bra med vanligt grus istället för Leca i så fall. Men det låter bökigt att få räta väggar i ventilationsgången jämfört med några tegelstenar eller ett tillsågat lecablock.

Men nu har den här tråden löpt så länge så jag säger: Just do it!
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Stickan56
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men nu har den här tråden löpt så länge så jag säger: Just do it!
Ja just det!
Forumkollektivet kräver handling och resultat. :rofl:

Stickan
 
  • Gilla
  • Haha
kattparet och 1 till
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Krångla inte till det i onödan.
Minsta arbetet är med lecablock då behöver du bara såga till två bitar. Det går även att finjustera med en hammare.
Billigaste sågen på byggmax [länk]
Ett sånt här block borde räcka för ditt behov. Då kan du öva också.
[länk]

Stickan
Redan köpt två såna här 90 block, fick ett gratis som varit halvt å, som kan övas på. Bara en fog svans som fattas.
https://www.byggmax.se/murblock-p04509
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Ja just det!
Forumkollektivet kräver handling och resultat. :rofl:

Stickan
Okej, yessir! Åker å skaffar en såg. Du såg ingen såg igår förresten?
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Du säger: Varför inte!
Jag säger: Men varför!

Stickan
Jag har själv gjort så i glipor mellan Leca blakar. Mycket enkelt att göra och kräver inte mycket till verktyg.

Putsa på ut och insida kommer väl att behöva göras även om det muras upp med bitar av Leca block?
 
Räcken fixade ikväll. Överliggare kvar. Sen är det klart för målning nästa år. Svart terasslasyr funderar jag på. Nu är det bara Överliggare kvar.
 
  • Trätrappa med nylagda steg och ofärdigt räcke framför röd stuga, redo för målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trappa i trä utan överliggare till räckena vid en röd stuga, redo för målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
kattparet
  • Laddar…
Stickan56
Totem Totem skrev:
Räcken fixade ikväll. Överliggare kvar. Sen är det klart för målning nästa år. Svart terasslasyr funderar jag på. Nu är det bara Överliggare kvar.
Är du i rätt tråd?

Stickan
 
K kattparet skrev:
Var Jan Björklund hitta frigolit i lämpliga bitar egentligen? Har mest bitar med hål i eller konstiga former.

Bör man kapsla in dem mot insidan av hålet med typ byggfix då eller C bruk? Hade hellre tagit bruk då buggfix är rätt dyrt har jag hört.
Använder du tegeel så bara ni murar in bitarna och sedan purasr över. Hålen i teglet är för att göra blocken lättare det är på den sidan ni sätter bruket, det blir samtidigt en from av isolering med luft fickorna. Byggfix är dyrt det var någon tidigare inlägg som hade koll på vad som fungerar till frigoliten. men tegel klara sig med vanligt murbruk och putsbruk.
 
Jag isolerade ett fönsteruppning med vanlig förpacknings frigolit när jag fick slut på glasullen. Kollade med en bekants värmekamera i vintras och skillnaden var inte någon mot den övriga väggen.
 
Stickan56
M Mick13 skrev:
Använder du tegeel så bara ni murar in bitarna och sedan purasr över. Hålen i teglet är för att göra blocken lättare det är på den sidan ni sätter bruket, det blir samtidigt en from av isolering med luft fickorna. Byggfix är dyrt det var någon tidigare inlägg som hade koll på vad som fungerar till frigoliten. men tegel klara sig med vanligt murbruk och putsbruk.
TS har redan skaffat Lecablock.

Stickan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.