Jag tänkte köra både med hängslen o livrem...det står ip 67 på den här led drivern men jag tänkte stoppa in den i en dosa/låda också men jag kan ju inte söka kopplingsdosa IP 67 för då får jag ju bara vanliga så vad ska jag söka efter som den ryms i? LED-driver med IP67-betyg bredvid en linjal på en brun textilbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Var ska du ha drivern, den mår säkert bättre om den får vara i "friska luften" med tanke på fukt och kylning.

• Gilla
katho75 och 1 till
  • Laddar…
Ip67 ska ju klara 30 minuter på 1 meters djup, så den bör nog klara det mesta du kan utsätta den för "på land"...

E elmont skrev:
Var ska du ha drivern, den mår säkert bättre om den får vara i "friska luften" med tanke på fukt och kylning.
Den ska vara under bänken på ett utekök men hinner troligen inte göra skivan klar i år så den lär utsättas för regn o till vintern hamnar den i snö. Tänkte att det kunde vara bra ha extra skydd då.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ip67 ska ju klara 30 minuter på 1 meters djup, så den bör nog klara det mesta du kan utsätta den för "på land"...
Litar inte på kineser

Den trivs säkert bättre i en "öppen låda" med bara tak och ev väggar.

• Gilla
ptlf och 1 till
  • Laddar…
Om du nu vill ha en kapsling som du kan lägga drivern i skulle jag kolla på A-box eller liknande

• Gilla
ptlf
  • Laddar…
P ptlf skrev:
Litar inte på kineser
Intressant, det brukar ju oftast vara brand, eller möjligen stötar, man är rädd för när man köper halvsuspekta elartiklar från Kina... Inte att de fuskar med IP-märkningen?

Intressant, det brukar ju oftast vara brand, eller möjligen stötar, man är rädd för när man köper halvsuspekta elartiklar från Kina... Inte att de fuskar med IP-märkningen?
Jag skulle snarare säga att de drar ner på produktionskostnad genom att ”fuska” jämt på hela produkten..

• Gilla
ptlf
  • Laddar…
Kanske inte direkt dom fuskar men krävs mycket för klara IP 67 efter några år gissar jag...

A box dyr men hittade sån här på CO så sågar bort lite av fronten o hela botten får vi se hur länge drivern stoppar. Grå fyrkantig eldosa med märketikett, ligger omodifierad på grå yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sätter du den i en "tät" kapsling ute så får du nästan garanterat kondens i kapslingen.

• Gilla
katho75 och 1 till
  • Laddar…
Nu är ju Mean Well ett av dom bättre fabrikaten på marknaden så den drivern håller säkert vad den lovar.
Så det är definitivt overkill att kapsla in den ytterligare och dessutom försämras kylningen till råga på allt.

• Gilla
katho75 och 1 till
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Nu är ju Mean Well ett av dom bättre fabrikaten på marknaden så den drivern håller säkert vad den lovar.
Så det är definitivt overkill att kapsla in den ytterligare och dessutom försämras kylningen till råga på allt.
Jag har upplevt just att en meanwell-nätdel inte klarade EMC-kraven i sig själv, så jag är skeptisk till att de är så bra.

• Gilla
ptlf
  • Laddar…
P ptlf skrev:
A box dyr men hittade sån här på CO så sågar bort lite av fronten o hela botten får vi se hur länge drivern stoppar.[bild]
Du gör dig som nämnts en björntjänst genom att använda sån kapsling till ditt nätdon. Bättre att du tar två konventionella typiska vita IP65 dosor och ansluter sladdarna dragavlastat i dem och donet direkt skruvat mot underlaget. Då har du använt rätt delar på avsett sätt och separerar anslutningarna bra och som en helhet professionellt utfört.

Sen är då nästa sak det 13th Marine nämner men det hör inte till hur du ska montera grejerna men ändå något att tänka på. Bryr du dig inte om den delen är trots allt MeanWell ofta hållbara och vettiga och inget dåligt val så sett.

• Gilla
ptlf
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.