3 907 läst · 12 svar
4k läst
12 svar
Gänga M5 i rostfritt, var köpa tapp och borr?
Jag behöver gänga två M5 hål i rostfritt. Hittade ett kit på Jula som jag nog borde ha förstått inte skulle duga, men snålheten bedrar visheten som bekant... Efter att första tappen gick sönder efter ungefär 3 sekunder så åkte jag och lämnade tillbaka skräpet. Men mitt problem kvarstår, jag behöver gänga två hål M5 i rostfritt.
Vad ska jag köpa, som håller? Känner inte att jag behöver köpa en hel sats egentligen, utan det räcker med tapp för M5. Förstod det som att jag eventuellt behöver en borr också, 4.2 mm?
Har ni något att reka? Extra glad om det finns på amazon.de, så jag strax ska beställa lite andra grejer därifrån
Vad ska jag köpa, som håller? Känner inte att jag behöver köpa en hel sats egentligen, utan det räcker med tapp för M5. Förstod det som att jag eventuellt behöver en borr också, 4.2 mm?
Har ni något att reka? Extra glad om det finns på amazon.de, så jag strax ska beställa lite andra grejer därifrån
Allvetare
· Västra götaland
· 9 128 inlägg
Tools är väl relativt väl representerade överllandet och säljer Dormers borrar och gängtappar styckvis... Köp passande kvalitetsborr också, rostfritt är halvjobbigt att gänga, och speciellt mindre dimensioner. Är inte hålet exakt (och gärna då för litet) så är det lätt att bryta av tappar....
Har du tillgång till pelarborrmaskin (och det går att spänna upp materialet vågrätt) kan det vara bra att gänga i den, men snurra tappen/chucken med handkraft enbart...
Har du tillgång till pelarborrmaskin (och det går att spänna upp materialet vågrätt) kan det vara bra att gänga i den, men snurra tappen/chucken med handkraft enbart...
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 186 inlägg
Det finns inte flerstegstappar i M5?
Då bör risken att man knäcker tappen vara mindre.
Då bör risken att man knäcker tappen vara mindre.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 892 inlägg
Har inte sett för, mellan och gradtapp i modern tid.
En spiraltapp är bättre än en rak men priser blir nog 3 siffrigt.
Är det måttlig belastning hade jag borrat 4,3 mm (ska egentligen vara 4,2)
Protte
En spiraltapp är bättre än en rak men priser blir nog 3 siffrigt.
Är det måttlig belastning hade jag borrat 4,3 mm (ska egentligen vara 4,2)
Protte
Viktigt är att borra med lågt varvtal och mycket skärvätska. Annars kan det bli en hård yta på det rostfria stålet inne i hålet.
Som tidigare sagt. Köp bästa gängtappen du kan hitta och gänga försiktigt.
Som tidigare sagt. Köp bästa gängtappen du kan hitta och gänga försiktigt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 186 inlägg
Jodå, jag köpte häromåret.
https://shop.otdtools.se/category/mm-standard
Finns i M5 också, och man blir inte ruinerad på köpet.
https://shop.otdtools.se/category/mm-standard
Finns i M5 också, och man blir inte ruinerad på köpet.
Nu finns det ju många typer av rostfritt men normalt sett så är det inga problem med tappar av god kvalite samt rikligt med gängpasta och/eller skärvätska.
Problem brukar det bli när det ska gängas i syrafast samt små dimensioner, typ M3 och mindre.
Pelarborr på låg hastighet och rikligt med smörja.
/fd verktygsmakare
Problem brukar det bli när det ska gängas i syrafast samt små dimensioner, typ M3 och mindre.
Pelarborr på låg hastighet och rikligt med smörja.
/fd verktygsmakare
Skärpasta är det absolut viktigaste, vid gängning i rostfritt!
Förr fans det en pasta som hette ”Trefolex” den var helt överlägsen men förbjöds då röken var cancer framkallande. Dom flesta rostlösande medel som WD-40 duger.
Men ett av dom bästa är faktiskt saliven!!! Spotta på tappen och gänga.
Til och från har jag jobbat med rostfritt sedan 1967- pensionen och har gängat tusentals hål i rostfritt.
Förr fans det en pasta som hette ”Trefolex” den var helt överlägsen men förbjöds då röken var cancer framkallande. Dom flesta rostlösande medel som WD-40 duger.
Men ett av dom bästa är faktiskt saliven!!! Spotta på tappen och gänga.
Til och från har jag jobbat med rostfritt sedan 1967- pensionen och har gängat tusentals hål i rostfritt.
Produkter som diskuteras: "WD-40"
WD-40
WD-40 Multispray, ursprungligen utvecklad för att stöta bort fukt från rymdraketers komponenter, har sedan dess blivit känt som ett mångsidigt spray med en rad användningsområden. WD-40 Multispray är världens mest populära produkt i sitt
Läs mer
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 186 inlägg
För några år sen köpte jag en 3mm sats på Elfa så det finns. Nu var det overkill då jag gängade i aluminium men jag har för framtidenprototypen skrev:
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Rengöra cement eller betong-plattor på uppfart och gångar
Trädgård allmänt -
Problem med solfångare (Termomat TM5-B)
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Skillnader mellan DCMS575 och DCM575?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Borstat rostfritt rör med invändig gänga, var?
Inredning -
Gänga hårda träslag för M5 bult?
Verktyg, Maskiner & Fordon