Jag skulle fylla det med frigolit och sen dra på husfix ca. 4 cm utvändigt och 3 cm invändigt...
 
  • Gilla
Haba_tsutt
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Jag skulle fylla det med frigolit och sen dra på husfix ca. 4 cm utvändigt och 3 cm invändigt...
Frigolit? Alltså bygga in frigolit i hålet eller använda som form?


Går inte att fylla med typ murbruk eller blir det för bräckligt? Har för mig att husfix är ganska dyrt, och betong verkar vara mer jobb än nytta för det lilla hålet :O
 
Fyll hålet med frigolit och "putsa på någon cm mer husfix.
 
Jag hade också kört frigolit eller ännu enklare, lite fogskum. Var dock försiktig med fogskummet då det exapnerar så in i bomben. SÅ lägg tunt i mitten av väggen och låt det expandera klart i ca 2 h. Sen fyll på med lite ytterligare ifall du tyckte det blev lite väl lite. Sen så putsar du de sista centimetrarna. Men som sagt, du får vara där och hålla koll på det åtminstone var 5e minut. På både insida och utsida. Om det börjar expandera utanför väggnivån så måste du torka upp med papper snabbt och kladda inte på väggen för bövelen. Det blir kladd som aldrig försvinner. Men det är billigt och snabbt och du slipper murandet. Det isolerar ju också men det är ju knappast något problem då du har en ventil precis där som i sig själv är en köldbrygga :)
 
  • Gilla
Mick13
  • Laddar…
Du kan använda vanliga tegelstenar med de brukar inta vara omöjligt o få tag i några begagnade stenar o att de är gamla spelar ingen roll för er iom att de bara är utfyllnad o de går o kapa med murarhammare. Men jag hade nog kört med frigolit som någon redan tipsade om.
 
M Mick13 skrev:
Du kan använda vanliga tegelstenar med de brukar inta vara omöjligt o få tag i några begagnade stenar o att de är gamla spelar ingen roll för er iom att de bara är utfyllnad o de går o kapa med murarhammare. Men jag hade nog kört med frigolit som någon redan tipsade om.
Var Jan Björklund hitta frigolit i lämpliga bitar egentligen? Har mest bitar med hål i eller konstiga former.

Bör man kapsla in dem mot insidan av hålet med typ byggfix då eller C bruk? Hade hellre tagit bruk då buggfix är rätt dyrt har jag hört.
 
Kollade inne i pannrummet så lär ventilen sitta nere till vänster, annars är det rör ivägen för en kommande ventillucka tex. I så fall bygga in den med allt fyllnad i en L form uppe till höger.

Borde gå med två lämpliga frigolit bitar väl?
 
  • Ventil i pannrum med närliggande rör och isolering av frigolit på en betongvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stickan56
Jag skulle aldrig använda frigolt till ett sådant jobb.
Använd lecablock som du kapar till i två lämpligt stora bitar med en fogsvans och lämna plats för 1 cm fog av murbruk.

Stickan
 
  • Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Jag skulle aldrig använda frigolt till ett sådant jobb.
Använd lecablock som du kapar till i två lämpligt stora bitar med en fogsvans och lämna plats för 1 cm fog av murbruk.

Stickan
Klarar en vanlig fog svans så små mått tro? Där stenen ligger är det ca 24 cm, ventilen 15x15 infält, stenen 9 cm, då måste 1 cm bort från stenen för att få plats. Därför jag tänkte om man kunde slipa bort.


Eller bygga en gjut form och hälla i betong eller murbruk, men det kanske blir för svårt att få till?
 
Claes Sörmland
Frigolit i ett gjuten grund? Husfix? Nej, inga ghettolösningar nu.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Claes Sörmland
K kattparet skrev:
Eller bygga en gjut form och hälla i betong eller murbruk, men det kanske blir för svårt att få till?
Bara krångel. Mura som vanligt.

Är nu lättklinkersten för stor i formatet för hålet så köp vanligt tegel. Det finns 2-tumssten (5 cm). Tegelstenar är jättelätta att dela med en murhammare. Du knackar hårt längs den tänka brottlinjen runt stenen så att mikrosprickor uppstår. Sen hugger du till med murhammaren och du får ett snyggt och rakt brott. Mura med vanligt B-bruk (säljs som murbruk). Lämna 2 cm så att du kan putsa lagningen i nivå med övrig puts.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mick13
  • Laddar…
Har man en gammal fogsvans man inte är rädd om så går det utmärkt att såga leca med den.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
T twoody skrev:
Har man en gammal fogsvans man inte är rädd om så går det utmärkt att såga leca med den.
Kan ju se om jag hittar en på loppis för billig peng, den jag har är för brukbar :)
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Bara krångel. Mura som vanligt.

Är nu lättklinkersten för stor i formatet för hålet så köp vanligt tegel. Det finns 2-tumssten (5 cm). Tegelstenar är jättelätta att dela med en murhammare. Du knackar hårt längs den tänka brottlinjen runt stenen så att mikrosprickor uppstår. Sen hugger du till med murhammaren och du får ett snyggt och rakt brott. Mura med vanligt B-bruk (säljs som murbruk). Lämna 2 cm så att du kan putsa lagningen i nivå med övrig puts.
Har gult håltegel över från fasaden men kanske bättre utan hål?
 
Claes Sörmland
K kattparet skrev:
Har gult håltegel över från fasaden men kanske bättre utan hål?
Spelar ingen roll, men gult håltegel är svårare att hugga snyggt för en amatör. Jag fick kämpa en del med det medan homogent modernt rödtegel var mycket enkelt att hugga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.