Min 482:a gjorde samma igår, har funkat kanon till det mesta, även stora hålsågen, men karmskruv nä du där gick gränsen.. får bli borstlös nästa gång... (synd på en annars trevlig dragare)
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Min 482:a börja lukta bränd plast för några år sen när jag hjälpte en kompis med fönstermontage. Slutade innan den blev skrot, och den funkar fint fortfarande. Har en 484:a men sparar på den lite.

//AA
 
  • Gilla
Mazen
  • Laddar…
S saiter skrev:
Min 482:a börja lukta bränd plast för några år sen när jag hjälpte en kompis med fönstermontage. Slutade innan den blev skrot, och den funkar fint fortfarande. Har en 484:a men sparar på den lite.

//AA
Skrot blev den inte, men slö...
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Pal92 skrev:
Testade mig på Makita nu istället för min vanliga Bosch samling.. det gick sådär.. höll inte ens till att skruva ett tralldäck.. men har nog fått ett måndagsex.

Köpt på Jula! Inte wish
Går man på ljudet har du köpt en motorsåg eller trimmer, inte en skruvdragare
 
Brände min 482:a när jag skulle ta ett 105 mm hål i träfasaden med dosfräs. Bytte ankaret till ett nytt. Men den blev sig aldrig mer lik. Nu har den lätt för att bli överhettad.
 
Putten Putten skrev:
Brände min 482:a när jag skulle ta ett 105 mm hål i träfasaden med dosfräs. Bytte ankaret till ett nytt. Men den blev sig aldrig mer lik. Nu har den lätt för att bli överhettad.
Vad är den specad till för Max diameter? Har för mig att vanliga borrmaskiner inte är specade för så stora hål egentligen.
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Heij83
W Willewonka skrev:
Vad är den specad till för Max diameter? Har för mig att vanliga borrmaskiner inte är specade för så stora hål egentligen.
jag fick rekommendationen från en Makita försäljare att köpa 481 för håltagning dosfräs och uppåt
 
Låter oroväckande, fine att den kanske kan vara för klen men den ska väl vara skyddad från att döda sig själv?
 
W Willewonka skrev:
Vad är den specad till för Max diameter? Har för mig att vanliga borrmaskiner inte är specade för så stora hål egentligen.
tja ~ca 50mm om man vill bränna på i 2ans växel och 152mm om man gör lungt och sansat i 1ans
kan säga 152mm i 2ans växel genom 32mm melaminbänkskiva tog död på min maskin. men fick en ny på garanti ^_^
 
Har idag ca 12st makita LXT 18v maskiner, har verkligen misshandlat i princip alla i div byggen senaste 10 åren och ingen har gett upp ännu.
Älskar min borrmaskin med kolborstar för att man kan köra 30mm borr i trä och när den inte orkar får man hjälpa till med handkraft och jucka sig fram, har kört intervall mellan frysen och skruvat 240mm långa träskruv för att det inte går att hålla i maskinen pga värmen, osv.
Borstlösa har ju den "jobbiga" egenskapen att dom ger upp innan dom tar stryk ;)

Har en kompis som gick över till Milwaukiee pga att dom slutade sälja Makita på lokala Swedol, han har haft ca 50st+ maskiner och endast ett fåtal som har failat under ca 10år.

Den du har är ett tillverkningsfel på, skuva trall är inget som ens är i närheten av att belasta maskinen för mycket.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Någon som testat tredje parts batterier? Finns en uppsjö av dom på amazon.de. Priserna är frestande. 57€ för 2st 5Ah. Någon som har erfarenhet? Vilket märke av dom är bra?
 
SkitOxe SkitOxe skrev:
Någon som testat tredje parts batterier? Finns en uppsjö av dom på amazon.de. Priserna är frestande. 57€ för 2st 5Ah. Någon som har erfarenhet? Vilket märke av dom är bra?
Jag tycker att tredjepartsbatterier ofta håller en ganska låg nivå. Visst kan du ha tur att batterikapaciteten är likvärdig, men man får nog räkna med ett betydligt sämre bygge, celler och säkerhet. Det verkar även vara problem med kompatibiliteten mellan Makita-laddaren och vissa tredjepartsbatterier.
 
  • Gilla
SkitOxe
  • Laddar…
screamin-daemon screamin-daemon skrev:
Jag tycker att tredjepartsbatterier ofta håller en ganska låg nivå. Visst kan du ha tur att batterikapaciteten är likvärdig, men man får nog räkna med ett betydligt sämre bygge, celler och säkerhet. Det verkar även vara problem med kompatibiliteten mellan Makita-laddaren och vissa tredjepartsbatterier.
[media]
Ave <3.
Sett det klippet. men tänkte om det fanns bättre exempel? Jag skulle i sånt fall använda dom som extra batterier utöver dom skocken jag redan har medans dom är på laddning. Så att få verktyget att tugga vidare under den korta tiden dom riktiga laddar upp bör vara good enough.
 
SkitOxe SkitOxe skrev:
Ave <3.
Sett det klippet. men tänkte om det fanns bättre exempel? Jag skulle i sånt fall använda dom som extra batterier utöver dom skocken jag redan har medans dom är på laddning. Så att få verktyget att tugga vidare under den korta tiden dom riktiga laddar upp bör vara good enough.
Har du kikat något på Tradera eller konkursauktioner, typ Netauktion eller PS? De flesta av mina Makita-batterier är begagnade och har inte lyckats ha ihjäl något av dem. :)
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
hobbs hobbs skrev:
Har du kikat något på Tradera eller konkursauktioner, typ Netauktion eller PS? De flesta av mina Makita-batterier är begagnade och har inte lyckats ha ihjäl något av dem. :)
nej det har jag inte. Säljs det en del av dom till 18v serien alltså? Intressant!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.