4 841 läst · 11 svar
5k läst
11 svar
Material till fönstersmyg
Dags att bygga lite fönstersmygar. Smygarna är rätt djupa, 31 - 32 cm, så det finns inte direkt något färdigt att köpa, utan jag får bygga eget. Tänkte nog köra MDF på sidorna och upptill, men funderar på vad jag ska ha i nederkant .Är rädd att MDFen sväller och blir ful om/när det kommer vatten på den. T ex om man missar att torka upp om man spiller när man vattnar blommorna. Eller om man har en blomkruka som fuktar igenom litegrand.
Tidigare har jag byggt med planhyvlat virke, men då har det inte varit lika djupa smygar. Nu hittar jag inget som är tillräckligt brett.
Ett annat alternativ är att såga sönder ett hyllplan i något stavlimmat träslag. Men jag gillar inte om man ser igenom färgen att det är stavlimmat. Tycker det ser lite konstigt ut i ett fönster.
Smygarna ska täckmålas vita runt om.
Vad har ni för förslag?
Tidigare har jag byggt med planhyvlat virke, men då har det inte varit lika djupa smygar. Nu hittar jag inget som är tillräckligt brett.
Ett annat alternativ är att såga sönder ett hyllplan i något stavlimmat träslag. Men jag gillar inte om man ser igenom färgen att det är stavlimmat. Tycker det ser lite konstigt ut i ett fönster.
Smygarna ska täckmålas vita runt om.
Vad har ni för förslag?
Träskivor av denna typen som målas på rätt sätt? Finns i olika bredder.
https://www.hornbach.se/shop/Limfog.../artikel-detaljer.html?varCat=S16717#v1063112
https://www.hornbach.se/shop/Limfog.../artikel-detaljer.html?varCat=S16717#v1063112
Tror också att limfog där stavarna är i fulllängd borde bli rätt bra.
Annars får du väl limma ihop två golvplank eller liknande för att bara få en skarv.
Eller kanske plywood av finare kvalitet?
Annars får du väl limma ihop två golvplank eller liknande för att bara få en skarv.
Eller kanske plywood av finare kvalitet?
Har använt mig mycket av kvistfri helstav limfog från www.primpanel.se
Det mesta målat med linoljefärg med bra resultat.
Det mesta målat med linoljefärg med bra resultat.
Använd MDF även till fönsterbräda, jag själv har också tillverkat egna fönstersmygar och fönsterbrädor till alla mina fönster.T tlundberg skrev:Dags att bygga lite fönstersmygar. Smygarna är rätt djupa, 31 - 32 cm, så det finns inte direkt något färdigt att köpa, utan jag får bygga eget. Tänkte nog köra MDF på sidorna och upptill, men funderar på vad jag ska ha i nederkant .Är rädd att MDFen sväller och blir ful om/när det kommer vatten på den. T ex om man missar att torka upp om man spiller när man vattnar blommorna. Eller om man har en blomkruka som fuktar igenom litegrand.
Smygarna ska täckmålas vita runt om
Vad har ni för förslag?
Använde 12mm till smygen på sidor och överdel, bräda i 22mm tjocklek. Därefter målades detta med oljebaserad hård färg. Detta klarar av krukor mm från att bli färgskav eller att krukor vill "limmas" fast mot fönsterbrädan och färgen följer med under krukan.
Visste inte att det fanns med fullängdsstavar. Det ser ju mycket bättre utP Patrik Friberg skrev:
Det kan vara ett alternativ! Går ju att spackla skarven så borde den bli väldigt diskretP Patrik Friberg skrev:
Har också funderat på det. Sökte runt lite, men hittade bara folk som avrådde ifrån det.P Patrik Friberg skrev:
Läste nånstans att man skulle ha minst 19mm tjock MDF för att inte skulle slå sig. Hur länge har du haft dina smygar? Hur har de klarat sig?F Freka skrev:
Bra att du nämnde det där med skav - det har jag inte ens tänkt på! Kommer du ihåg vad färgen du använt heter? Blir den även tillräckligt vattentät för att skydda MDFen vid översvämmade krukfat osv?F Freka skrev:
Den blir tät, ska det hända något får man söla rejält. Tänk på att slipa ytan först för att färgen ska fästa och måla 2-3 lager. Fråga efter oljebaserad färg med hårdhet och vad du ska använda den till, kommer inte ihåg vilket fabrikat jag använde mig avT tlundberg skrev:Läste nånstans att man skulle ha minst 19mm tjock MDF för att inte skulle slå sig. Hur länge har du haft dina smygar? Hur har de klarat sig?
Bra att du nämnde det där med skav - det har jag inte ens tänkt på! Kommer du ihåg vad färgen du använt heter? Blir den även tillräckligt vattentät för att skydda MDFen vid översvämmade krukfat osv?
Liknande trådar
-
Ska be om offert på material till ett hus i lösvirke.
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Vilket skivmaterial ska jag använda till lekplats?
Trädgård allmänt -
Vilka material till suterränggarage?
Stenhus -
Vilket material till trall?
Altan & Uteplats -
Hur kan jag få till en enkel dörr till förrådet i samma material?
Byggmaterial & Byggteknik