11 755 läst · 125 svar
12k läst
125 svar
Stålbalk 9m spännvid?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det här är ett mycket svårare projekt än vad man kan tro vid första påseendet. Du borde haft mer kompetent rådgivning med från början. Det skriver jag mer med tanke på alla andra som följer tråden och går i liknande tankar. 1/4 spännvidd är nog inte optimalt. Då börjar balkhöjden att öka igen fast av andra skäl. Alla glaspartier behöver sitta i någon form av ram, som helst inte ska ta upp några laster. Jag ser inga problem att lösa det i ditt fall
Håller helt klart med, trots att jag insåg en del av problematiken var jag ändå rätt så naiv när jag gick in i projektet. Borde som sagt tagit in någon kompetent från början.J justusandersson skrev:Det här är ett mycket svårare projekt än vad man kan tro vid första påseendet. Du borde haft mer kompetent rådgivning med från början. Det skriver jag mer med tanke på alla andra som följer tråden och går i liknande tankar. 1/4 spännvidd är nog inte optimalt. Då börjar balkhöjden att öka igen fast av andra skäl. Alla glaspartier behöver sitta i någon form av ram, som helst inte ska ta upp några laster. Jag ser inga problem att lösa det i ditt fall
Kan du utveckla lite det här med problematiken med 1/4 spännvidd? Pratar vi om stora ökningar av balkhöjden? Bara för att förtydliga så menar jag att man bygger upp med 4 stolpar; stolpe - 1/4 spännvidd - stolpe - 1/2 spännvidd - stolpe - 1/4 spännvidd stolpe.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Nej inte med det upplägget. Jag trodde du menade att de skulle kraga ut 1/4 spännvidd.
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Har du några fler ritningar som vi får ta del av? Det vi har sett hittills så har konsulten inte levererat fackmannamässigt utförda handlingar, det är alldeles för många brister. Enligt dem själva jobbar de enligt ABK09 och då ska dom på egen bekostnad avhjälpa fel i levererade handlingar. Även kostnader som uppstår på grund av det felande underlaget kan du få rätt till ersättning.
Intressant, ska granska avtalet mer noga när jag har lite mer tid. Problemet är väl att jag tappat förtroendet för deras kompetens och sätt att arbeta på, så jag måste fundera om det är lönt att fortsätta kämpa för att få ut en bra lösning från dem.B bossespecial skrev:Har du några fler ritningar som vi får ta del av? Det vi har sett hittills så har konsulten inte levererat fackmannamässigt utförda handlingar, det är alldeles för många brister. Enligt dem själva jobbar de enligt ABK09 och då ska dom på egen bekostnad avhjälpa fel i levererade handlingar. Även kostnader som uppstår på grund av det felande underlaget kan du få rätt till ersättning.
Skickar ritningarna jag har på privat meddelande, om någon annan är nyfiken så säg till.
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Det kanske är värt ett försök att ge dem en andra chans? Det verkar som deras affärsidé går ut på snabba handlingar till ett fast pris. Det kan vara så att tidsåtgången har gjort att man tagit lite för snäva genvägar?A attefall skrev:Intressant, ska granska avtalet mer noga när jag har lite mer tid. Problemet är väl att jag tappat förtroendet för deras kompetens och sätt att arbeta på, så jag måste fundera om det är lönt att fortsätta kämpa för att få ut en bra lösning från dem.
Skickar ritningarna jag har på privat meddelande, om någon annan är nyfiken så säg till.
Ja kanske.. Parallellt vill jag dock själv hitta lite olika idéer på lösningar så jag åtminstone kan jämföra och bättre förstå, samt vara bättre förberedd ifall de fortfarande misslyckas att leverera något vettigt.B bossespecial skrev:
Jag valde en tryckimpregnerad 45x120 som monterades mot L-stödet på rätt höjd, och gjutes faser i betongen.A attefall skrev:
Men man kan också skrapa bort i betongen precis efter den slutade att flyta och börjar bränna, man har någon timma på sig, sen får man använda diamant kapen.
Har försökt läsa på om rumshöjd och ser att kravet på 2,4m är ganska starkt. Men några öppningar finns det ju, bl.a. 2,3m för vindsvåning (https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/regler-om-byggande/boverkets-byggregler/rumshojd/)
Frågan är då vad definieras som vindsvåning? Är det alltid våningen närmast yttertaket så blir väl tillbyggnaden en vindsvåning ? =) Om man nu kan anse att utrymmet under ett platt kan vara en vindsvåning ?
EDIT: Skapat en tråd om detta då det säkert kan vara intressant som ett ämne i sig https://www.byggahus.se/forum/threads/definition-av-vindsvaning-foer-rumshoejd.382898/
Frågan är då vad definieras som vindsvåning? Är det alltid våningen närmast yttertaket så blir väl tillbyggnaden en vindsvåning ? =) Om man nu kan anse att utrymmet under ett platt kan vara en vindsvåning ?
EDIT: Skapat en tråd om detta då det säkert kan vara intressant som ett ämne i sig https://www.byggahus.se/forum/threads/definition-av-vindsvaning-foer-rumshoejd.382898/
Redigerat:
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Hehe, jag tror nog inte tillbyggnaden kan ses som vindsvåning
En alternativ kanske är att lägga taket i lutning så får man iaf lite mer takhöjd mot bef. hus, mindre vid partierna?
I husgaveln, där det även görs en rejäl öppning, bör även ses över. Exempelvis bör en pelare läggas till, dels för att få ner balkhöjd, men dels för att inte belasta det befintliga hushörnet med så stora punktlaster. Alternativt gör man upplagen för tillbyggnaden på den nya plattan i tillbyggnaden. Har du några konstruktionsritningar på det befintliga huset, vet du hur det är grundlagt?
En alternativ kanske är att lägga taket i lutning så får man iaf lite mer takhöjd mot bef. hus, mindre vid partierna?
I husgaveln, där det även görs en rejäl öppning, bör även ses över. Exempelvis bör en pelare läggas till, dels för att få ner balkhöjd, men dels för att inte belasta det befintliga hushörnet med så stora punktlaster. Alternativt gör man upplagen för tillbyggnaden på den nya plattan i tillbyggnaden. Har du några konstruktionsritningar på det befintliga huset, vet du hur det är grundlagt?
Hehe nej, förmodligen inte. Men än så länge har jag inte hittat någon officiell definition. Wikipedia anger "är den del av ett hus som ligger precis under husets yttertak."B bossespecial skrev:
Ja, jag överväger luta lite. Kanske kan vara en väg.
Tyvärr finns inga konstruktionsritningar, dock en gammal konstruktionsbeskrivning till ett likadant hus som grannarna har. Där står det att finna:B bossespecial skrev:I husgaveln, där det även görs en rejäl öppning, bör även ses över. Exempelvis bör en pelare läggas till, dels för att få ner balkhöjd, men dels för att inte belasta det befintliga hushörnet med så stora punktlaster. Alternativt gör man upplagen för tillbyggnaden på den nya plattan i tillbyggnaden. Har du några konstruktionsritningar på det befintliga huset, vet du hur det är grundlagt?
Källarväggar:
Källaryttervägg betonghålsten 20cm
Bärande källarinnervägg 20cm
Innervägg bärande:
35-73 mm stående
reglar c/c 400 mm med 13 cm gipsskivor på ömse sidor.
Bjälklag
Bottenbjälklag:
19 cm Erge-balk, 5cm btg.platta, 6cm min.ullsskiva, 3 cm grus, 5cm överbtg.beläggning
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Har du källare eller krypgrund?
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Ok, då har du möjlighet att förstärka bef grund också då i samband med utbyggnaden?