Hej. Helt ny här men söker efter hjälp.
Har en frys som heter ht3540x som krånglar.
Den började pipa och tempen steg. Jag trycker på ok och allt verkar som om dörren stått lite öppen. Frid o fröjd. Ikke.
Larmar igen efter en stund och då är temperaturen högre. Tror den visade -10 just då. Ok ar och den verkar gå igång igen. Kompressorljud så den verkar ok. Samma runda en stund senare och jag ok ar igen och allt verkar som om det funkar. Nu har jag fixat annan frys och lastar över. Låter det stå inkopplad dagen efter då vi bokat äventyr och inte är hemma förrän sent på em. Tittar in i skåpet och upptäcker då att lampan tänds sakta som den ska men när den når full effekt bryts strömmen och kompressor stannar. För att i samma sekund starta igen och sedan stanna. Repeat. Tre försök sen står kompressor stilla. Om jag väntar en stund och gör samma procedur, blir det samma sak. Nu flippar panelen ut 8ch var jag än trycker visas lite random siffror och inte allt jag trycker på visas. Hmm.
Kan detta vara felaktigt kretskort?
Söker lite halmstrå här känns det som. Lagat mycket i mina dagar, även kyl o frys men detta är utanför min direkta kunskap.
Tips någon.
Tack så länge
Mats

A
Felaktigt kretskort
Möjligen hår det att byta någon kodning på detta kort

electroluxaren skrev:
Felaktigt kretskort
Möjligen hår det att byta någon kodning på detta kort
Då noteras detta av i morgon och undersöks.
Tack för tips så länge.
Mats.

Nu är kort avmonterat och vad jag kan se är det två kondingar som svällt. Provar och byta när jag kan få tag på dylika.
Har såklart alla andra värden än dessa. :)

• Två svullna kondensatorer på ett grönt kretskort, synliga skador på kondensatorernas toppar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Kolla den grå hitom oxå

Då var problemet troligen löst.
Två trasiga kondingar som ställde till det. Visade helt fel värden och var svullna.
DOCK beställde jag ett nytt kretskort då det visade sig vara nästan lika dyrt och få hit två kondingar. Sjukt. Elfas frakt ligger nånstans på 180 kronor för två kondingar som kostar 10 kr tillsammans. Kortet kostade 599 ink frakt. Sen var detta kanske ett vanligt fel som åtgärdats på nyare kort. Men ikke. Ser precis likadant ut som det som satt där från början.
Dock slarvade postnord bort det första så det blev till att beställa ett nytt via telefon till Electrolux. Allt detta tog då extra lång tid , men jag fixade en frys under tiden så maten klarade sig.
Tack till Electroluxaren för tips.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.