259 650 läst · 483 svar
260k läst
483 svar
Jula - Meec robot
Vad var det? Hos mig så gick sönder fyra skruvar som hålde planetar växellådan. Som resultat när man snurrade hjulet så var det ingen motstånd i det. På bilden ser man skruv stubbar som sitter fast.Z Zakalwe skrev:
Samma, man hör motorn snurra men hjulet står still. Trodde kugghjulet har slitits. Är det något man kan laga tro? Har beställt ny motor men inte fått hem den än...M McGregor skrev:
Jag borrade nya håll och gängade med M3 (oryginalet är M2.5) tapp. Tyvärr när jag satte ihop allt så hade den alldeles för mycket mötstånd jämfört med den andra hjulet. Möjligen så använde jag för mycket våld när jag pressade tillbaks aluminium axel som håller hjulet. Det tåg lite tid ...i onödan. ...väntar på min från Jula.Z Zakalwe skrev:
I mitt fall verkar själva motorn vara sönder (nu plötslig får jag felkod 23 när den ska starta). Kan du tänka dig sälja gamla motorn?M McGregor skrev:Jag borrade nya håll och gängade med M3 (oryginalet är M2.5) tapp. Tyvärr när jag satte ihop allt så hade den alldeles för mycket mötstånd jämfört med den andra hjulet. Möjligen så använde jag för mycket våld när jag pressade tillbaks aluminium axel som håller hjulet. Det tåg lite tid ...i onödan. ...väntar på min från Jula.
Inte helt säkert att du behöver byta motorn.
Jag fick felkod 23 i början av säsongen. I mitt fall var det en kabel som släppt från just drivmotorn till moderkortet.
Fått tillbaka koden nån gång nyligen också, men då har det bara varit att starta om. Tänker att det första du kan göra är att öppna upp chassit och ta ur/ sätta i kablarna några gånger ifall det är dålig kontakt, samt plocka bort hjulet och rengöra från allt som gör att det kan gå tungt. Släng i lite fett i lagrena osv. (Jag har en clipper 1200) mvh Greven
Jag fick felkod 23 i början av säsongen. I mitt fall var det en kabel som släppt från just drivmotorn till moderkortet.
Fått tillbaka koden nån gång nyligen också, men då har det bara varit att starta om. Tänker att det första du kan göra är att öppna upp chassit och ta ur/ sätta i kablarna några gånger ifall det är dålig kontakt, samt plocka bort hjulet och rengöra från allt som gör att det kan gå tungt. Släng i lite fett i lagrena osv. (Jag har en clipper 1200) mvh Greven
Z Zakalwe skrev:
Det kan jag tänka mig men rekommenderar inte. M2.5 skruvar som håller planetarväxellådan är så klena att du lyckas inte skruva lös den. Bättre att köpa nytt i fall det skulle behövas.Z Zakalwe skrev:
jo, jag läste dina inlägg och plockade även ur moderkortet och gick igenom pinnarna tilldrivmotorn. Ingen har dålig kontakt och inga lödningar har släppt. Det känns att det är Hall-givaren som har gett upp?Zellero skrev:Inte helt säkert att du behöver byta motorn.
Jag fick felkod 23 i början av säsongen. I mitt fall var det en kabel som släppt från just drivmotorn till moderkortet.
Fått tillbaka koden nån gång nyligen också, men då har det bara varit att starta om. Tänker att det första du kan göra är att öppna upp chassit och ta ur/ sätta i kablarna några gånger ifall det är dålig kontakt, samt plocka bort hjulet och rengöra från allt som gör att det kan gå tungt. Släng i lite fett i lagrena osv. (Jag har en clipper 1200) mvh Greven
båda motorer ’stelnar till’ när det är dags att snurra, sen blir det felkod 23 och omstart.
Redigerat:
M McGregor skrev:
Jag har lyckats plocka av motorn från växellådan. Tyvärr snurrar inte ens själva motorn (utan växellåda) när jag kopplar in den så det verkar vara motorn i sig som har gett upp alternativt har jag förstört något på moderkortet. Växellådan verkar vara frisk vad jag kan se.
klipparen är 6 år gammal och det finns risk att andra motorn går sönder. Jag funderar på att köpa nya modellen (som dockar rakt fram).
Men jag är iaf intresserad av gamla motorn om den finns?
Jag har lagt ner idén om att byta motorn och köpt nya MEEC:en med framdockning. Det finns lite reservdelar jag tog ut innan jag skrotade klipparen, om någon behöver:
- Litiumbatteri (den höll för cca 1,5 timmar klippning i våras).
- En drivmotor
- Tre (jag monterade en extra) trådsensorer.
- Moderkort + displaykort.
- Klippmotor
Allt kan fås för 500:- , om det hämtas i Uppsala.
- Litiumbatteri (den höll för cca 1,5 timmar klippning i våras).
- En drivmotor
- Tre (jag monterade en extra) trådsensorer.
- Moderkort + displaykort.
- Klippmotor
Allt kan fås för 500:- , om det hämtas i Uppsala.
Jag har skaffat mig en begagnad meec 1200 som hittills fungerar bättre än vad jag kunnat tro. Jag skulle vilja placera laddstationen under altan, är det någon som har gjort med det med lyckat resultat?
Eftersom den dels behöver rotera 180 grader vid dockning, och att ena begränsningskabeln skall in från sidan bak och den andra under plattan och minst 3 m rakt fram är det problematisk. Jag har fått den att docka helt okej, men har problemet att den nu vill svänga höger direkt vid start för att följa den begränsningkabeln. Enda lösningen jag ser är att gå rakt fram med båda slingorna tills den kommit ut från "huset" under altanen, men enligt instruktionen går inte det.
Någon som har några förslag? Se min ytterst förenklade skiss för hur jag skulle vilja dra det.
Eftersom den dels behöver rotera 180 grader vid dockning, och att ena begränsningskabeln skall in från sidan bak och den andra under plattan och minst 3 m rakt fram är det problematisk. Jag har fått den att docka helt okej, men har problemet att den nu vill svänga höger direkt vid start för att följa den begränsningkabeln. Enda lösningen jag ser är att gå rakt fram med båda slingorna tills den kommit ut från "huset" under altanen, men enligt instruktionen går inte det.
Någon som har några förslag? Se min ytterst förenklade skiss för hur jag skulle vilja dra det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skickade pm till dig.Z Zakalwe skrev:Jag har lagt ner idén om att byta motorn och köpt nya MEEC:en med framdockning. Det finns lite reservdelar jag tog ut innan jag skrotade klipparen, om någon behöver:
- Litiumbatteri (den höll för cca 1,5 timmar klippning i våras).
- En drivmotor
- Tre (jag monterade en extra) trådsensorer.
- Moderkort + displaykort.
- Klippmotor
Allt kan fås för 500:- , om det hämtas i Uppsala.
Konstigt att den vill följa kabeln på högra sidan! Den skall följa kabeln på vänstra sidan (returvägen) en gång om dagen, sedan (efter uppladdningen) kör maskinen ut en bit och svänger ut åt höger in i pampan och börjar klippa. Sitter dina kablar på rätta sidan i laddstationen?AntonSandegren skrev:Jag har skaffat mig en begagnad meec 1200 som hittills fungerar bättre än vad jag kunnat tro. Jag skulle vilja placera laddstationen under altan, är det någon som har gjort med det med lyckat resultat?
Eftersom den dels behöver rotera 180 grader vid dockning, och att ena begränsningskabeln skall in från sidan bak och den andra under plattan och minst 3 m rakt fram är det problematisk. Jag har fått den att docka helt okej, men har problemet att den nu vill svänga höger direkt vid start för att följa den begränsningkabeln. Enda lösningen jag ser är att gå rakt fram med båda slingorna tills den kommit ut från "huset" under altanen, men enligt instruktionen går inte det.
Någon som har några förslag? Se min ytterst förenklade skiss för hur jag skulle vilja dra det.
[bild]
Så gör min också.M Micke0 skrev:
Åker ju bara ut några cm från plattan. Helt värdelöst.
[QUOTE = "Tobias_75, post: 3934183, member: 160152"] In the spring it will be a test.
Bought a demoex that only stood on the shelf in the store for 2500: -. Lets see if it was worth it. [/ QUOTE]
That's a very good price! considering that it is also covered by the warranty.
Bought a demoex that only stood on the shelf in the store for 2500: -. Lets see if it was worth it. [/ QUOTE]
That's a very good price! considering that it is also covered by the warranty.