G Gregerus skrev:
Jag håller på och målar fasaden på mitt nybygge med en Wagner control PRO 250 och den är som jag förstår det snäppet mindre i effektivitet än A45. Jag kan säga att jag verkligen inte behöver en maskin med högre kapacitet. Det skulle förmodligen bara göra det svårare.
Samma maskin här och samma erfarenhet.
 
Pirro Pirro skrev:
Flödet går väl att justera så att det passar projektet på dem större modellerna ?
Borde svarat dig tidigare. Jag säger NJA. Det går att justera färgmängden men det går ut över sprutbilden. Så för bästa resultat så skall pumpen gå på maxtryck, om man vill ha mindre färg eller smalare sprutbild så skall man byta munstycken. Så det går, men inte bara genom att dra ned spruttrycket. För det ger inte alltid det resultatet man önskar. Drar man ned väldigt lågt så kan den skjuta ut färgdroppar. Men jag har rödfärgsmålat med maskinen i priminingsläget också, det går men är lite "konstigt" och den "sputtrar" lite ibland.
 
Har precis köpt en Fuji Mini-Mite 4 med G-xpc sprutpistol. Försöker spruta vattenbaserad lackfärg men har stora problem med att ytan blir full av microbubblor.

Ser att de uppstår direkt när jag lägger på färgen, sen poppar en del och färgen flyter ut men väldigt många blir kvar och torkar så resultatet blir katastrof.

Har testat med 1,4mm och 1,8mm munstycke och späder färgen med vatten och testat med 30sec respektive 60sec med viskositetsmätaren.

Nån som har något tips på vad det kan bero på?
 
A
Vad målar du på?
 
mowatom skrev:
Vad målar du på?
Har några bitar golvlaminat som jag provmålar på baksidan.
 
A
Ok. Är dom varma och torra, eller har de legat i ett hörn i garaget? Färgen känns tjock, testa att gå ner på 18-20 sek. Vad är det för färg? All färg lämpar sig inte för sprutmålning.
 
mowatom skrev:
Ok. Är dom varma och torra, eller har de legat i ett hörn i garaget? Färgen känns tjock, testa att gå ner på 18-20 sek. Vad är det för färg? All färg lämpar sig inte för sprutmålning.
De ska vara torra och i rumstemp. Har testat med Beckers Elegant och Swingcolor snickerifärg, men samma resultat. Ok ska prova sänka viskositeten.
 
Vart får jag tag på en bra sprutmålningsmaskin till en vettig peng blev rekommenderad

http://www.airlessco.com/emea/en/products/mp455/

För 20k, ex moms... Riktigt mycket pengar för en sprutmålare... Måste ju gå att få tag på bra grejer till vettigare priser eller har jag fel?
 
E elbas skrev:
Kolla på Wagner
[länk]
Har tittat på Wagner, men vill ha lite bättre kvalité och ska vara krångligt med dyra reservdelar vad jag förstått?
 
Reservdelar vet jag inte, men det borde inte vara ett större problem, det är ju ett tyskt märke. Har en själv som jag köpte från tyskland samt att det finns nån mer här forumet som har likadan, kolla efter tråd
 
1500 liter per år det är djäkla massa färg. Då snackar vi inte hemanvändning längre...

Min Graco A45 Pro Airless är på semiproffsnivå, 10m2 per minut och 450 liter per år i rekommenderad användning. Och det räcker mer än väl för allt jag kan vilja ha den till.

Om du handlar på eBay.co.uk och det inte är en amerikansk ebay.com annons och den skeppas från UK dvs samma spänning och frekvens som vi har 220-240V 50Hz så funkar det. Om den däremot kommer från ebay.com så är det troligen 120V och 60Hz, det kommer att bli "dåligt"...
 
Redigerat:
Alla målat väl 4 liter om dagen? 365x4=ca1500L :D
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Vad målar du för ngt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.