S Stefan1972 skrev:
Släpp det där med sot..............titta på ett filter i en dammsugare eller annat luftfilter för den delen. De blir svarta av att filtrera vanlig luft. Helt normalt.
ja det håller jag också med om. Avgaser etc gör detta.
 
MathiasS MathiasS skrev:
ja det håller jag också med om. Avgaser etc gör detta.
Pratade med han som har Ljungby fuktkontroll och Sanering. Otroligt ödmju människa måste ja säga. Han säger lite som ni andra att det kan vara smuts och damm men risken finns även för mögel och man bör byta ut det som inte ser bra ut.
Så det kommer förmodligen bytas de mesta av isoleringen så hoppas jag det blir bra i slutändan.

Just ledningar och kontakten är väl risk både för att luften drar in samt kondens och ånga kan ta den vägen också.
Men överlag är ja väldigt glad över att vårt stora luktproblem verkar vara löst genom att få bort den förbaskade svarta plasten samt takpanel.

När man byter isolering gör man det från vinden eller i undetaket ? Alltså tar bort isoleringen först sen lägger plast och lägger isoleringen från vinden? Tänker hur gör man annars så de inte trillar igenom?
 
Där du ska byta isolering, gör det från det håll som är enklast.

Jag har i huvudsak använt stenull när jag isolerat (den isolering som är lite grönaktig) och den är så styv att om man kapar till den med lagom övermått så sitter den kvar även om man isolerar underifrån => är det bökigt att komma åt på vinden skulle jag göra det från undersidan.
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
Rivning av ovanvåningsrum med synlig isolering och svart plast, med gips och panel avlägsnade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alla rummen på ovanvåningen är snart nedrivna med svart plast och panel bakom gipsen.
 
Åsa Lund
Om du tar en bit av den där svarta plasten och lägger i en glasburk och stänger locket. Hur luktar det efter stund när du öppnar locket och känner efter?
 
  • Gilla
andost
  • Laddar…
Bra idé ska göra detta ! Tack för tipset.
 
Kom du fram till vad det där var för plast? Ser ut som sopsäckar :crysmile:
 
C claym skrev:
Kom du fram till vad det där var för plast? Ser ut som sopsäckar :crysmile:
jag vet inte va fasen de är, är brunaktig plast och ser precis ut som sopsäckar om än jäkligt stora ! Idioterna har även byggt de nya mellanväggarna i sovrummen på de gamla laminatgolvet
Samt bara smackat på ny gips på de gamla paneltaket. Förstår inte hur de tänkte. Inte konstigt det är stora glipor vid kanter och ojämn gips som inte ens är skruvad.


Varför inte göra saker ordentligt !

de positiva är att badrummet börjar ta fart och har gått från 90cm bredd till 150cm samt fått ett djup som är 70cm till. Då vi ska bygga en sittbänk på 150x45 cm vid sneväggen så får man nytta av de nya utrymmet också . Blir trevligt när man ska kyla ner sig efter bastun :)
 
  • Renovering med ojämn gips och synlig isolering, nya väggar över gammalt laminatgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
claym
  • Laddar…
K
S SueCia skrev:
Ta ansvar för ditt eget hus.

min isolering ser ut sådär över hela vinden. Men jag bor inte där så jag bryr mig inte.
Väldigt konstigt att skriva att man ska ta ansvar för sitt hus och sen där efter skriva att du inte bryr dig om att ditt eget hus ser ut så
 
K
Danin Danin skrev:
jag vet inte va fasen de är, är brunaktig plast och ser precis ut som sopsäckar om än jäkligt stora ! Idioterna har även byggt de nya mellanväggarna i sovrummen på de gamla laminatgolvet
Samt bara smackat på ny gips på de gamla paneltaket. Förstår inte hur de tänkte. Inte konstigt det är stora glipor vid kanter och ojämn gips som inte ens är skruvad.


Varför inte göra saker ordentligt !

de positiva är att badrummet börjar ta fart och har gått från 90cm bredd till 150cm samt fått ett djup som är 70cm till. Då vi ska bygga en sittbänk på 150x45 cm vid sneväggen så får man nytta av de nya utrymmet också . Blir trevligt när man ska kyla ner sig efter bastun :)

Se det från den ljusa sidan nu kan du själv får göra om och göra rätt:) väldigt märklig plast :p
 
Jag kanske har missat svaret, men hur såg det ut bakom en isolerskiva som var svart?
 
Såg bra ut, enbart ytan som är missfärgad. Inget på djupet och baksidan är ju lite smutsig men inget särskilt.

Viktigaste är har ingen dålig lukt längre trots nästan helt öppen övervåning med isolering helt öppen.
 
K Krille_90_ skrev:
Se det från den ljusa sidan nu kan du själv får göra om och göra rätt:) väldigt märklig plast :p

Ja det knepigt, hörde med grannen, han hade samma takpanel och samma plast. Byggarna hade väl rånat någon fabrik som gör sopsäckar.
 
S
K Krille_90_ skrev:
Väldigt konstigt att skriva att man ska ta ansvar för sitt hus och sen där efter skriva att du inte bryr dig om att ditt eget hus ser ut så
Väldigt konstigt att dra upp på vinden o härja runt med saker som inte behöver fixas tycker du inte?

jag bor inte på vinden och det är inte mögel, så vad tycker du man ska göra??
 
K
S SueCia skrev:
Väldigt konstigt att dra upp på vinden o härja runt med saker som inte behöver fixas tycker du inte?

jag bor inte på vinden och det är inte mögel, så vad tycker du man ska göra??
för att avgöra att det inte är mögel så måste man upp på vinden och rota eller hur? Har man redan rotat och tagit red på att det inte är mögel är det en annan sak. En sjuk vind påverkar ju inneklimatet också . Men även om det inte är mögel så är det ju något som är galet om det ser ut så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.