Halloj,
Ska pussla ihop lättklinkerblock för en ventilationskanal i yttervägg och behöver dela ett eller flera block för att få till dessa delar. Ska bli två bitar på cirka 3 x 19 x 28 cm samt två bitar på ca 6 x 19 x 28 cm.

Har ingen tigersåg till hands, men hört att yxa eller "manuell" såg kan gå. Har ni några andra knep?

Fanns block här på bygghandeln som var 9, 15 eller 19 cm tjock (i ett led).
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
-RB- -RB- skrev:
Hej.
Det blir svårt att få till så tunna bitar med yxa. Det finns handsågar typ fogsvans för lättbetong och lättklinker. T ex
[länk]
Jag köpte en sådan förra sommaren för strax under 400 kr.
Tack för tipset men lät rätt dyrt för det lilla projekt som ska göras dock...

Dela en 9 cms på två kanske?

Ska ju mura in en inskjuten ventil på 15 x 15 cm (invändigt mått) i ett rektangulärt hål, vet inte hur mycket man kan slipa ner blocken när de väl är på plats, om jag inte får in ventilen sen, eller om det går att fylla ut med bruk på insidan...? Kanske är lite för mycket hempul-stil? :)
 
Du kommer aldrig kunna dela leca i så tunna skivor utan att blocken spricker eller i värsta fall lämnar dig med en hög grus om du inte kör tex vinkelslip med 230mm diamantklinga från båda hållen. Tigersåg eller något långsammare kommer generera vibrationer som gör att ditt stycke mest troligt går sönder. Min rekommendation är att om du absolut vill mura upp något av block med den tjockleken så köp lättbetong med rätt tjocklek från början
 
  • Gilla
Mick13 och 2 till
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Du kommer aldrig kunna dela leca i så tunna skivor utan att blocken spricker eller i värsta fall lämnar dig med en hög grus om du inte kör tex vinkelslip med 230mm diamantklinga från båda hållen. Tigersåg eller något långsammare kommer generera vibrationer som gör att ditt stycke mest troligt går sönder. Min rekommendation är att om du absolut vill mura upp något av block med den tjockleken så köp lättbetong med rätt tjocklek från början
Tror du man kan hitta block som är så tunna? 9 cm är de smalaste jag hittat hittils, och murar jag med det så blir ventilationskanalen för trång, såvida jag inte bara murar en sida och gör smalare fog.

Men går det att slipa ner insidan på en för trång kanal utan att ett fastmurat block spricker därefter av vibrationer?
 
Känns som jag glider ifrån lite, men jag sprang på fyra såna här i källaren i en halvfull låda. Ganska små i måtten, men kanske inte lämpar sig för ändamål i yttervägg..:?
 
  • Gammal tegelsten med texten "KRÖNAX 1A 88 50" på en liggande tidning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
K kattparet skrev:
Känns som jag glider ifrån lite, men jag sprang på fyra såna här i källaren i en halvfull låda. Ganska små i måtten, men kanske inte lämpar sig för ändamål i yttervägg..:?
Fina saker, eldfast chamottetegel. Fungerar fint i yttervägg men du är nog den första att använda dem till det med tanke på priset.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Fina saker, eldfast chamottetegel. Fungerar fint i yttervägg men du är nog den första att använda dem till det med tanke på priset.
Haha, jag tänkte jag skulle skapa en ny trend. Utifall att eventuella inbrottstjuvar får för sig att använda eldkastare för att ta sig in genom ventiler i framtiden....

Nej jag tror jag låter de ligga kvar där de låg. Lite utanför ämnet men kan man få användning för fyra stycken till någonting alls?
 
M myrstack skrev:
Min lokala Bygglada har lättbetongblock ner mot 3-4cm tjocka så det finns definitivt

Edit: 50mm listad online [länk]
Typiskt att man bor åt fel håll från närmsta bygglada.... Byggmax är som sagt min närmsta butik i det fallet.

Nu fick jag känna på ett LECa block där och jag förstår grejen med att de lär kunna smulas sönder. Kändes lite som ett frigolitblock i "konsistensen", lite sådär ihåligt å som när man knackar på lös puts.

Men lättbetong, är det likvärdigt som lättklinkerblock?
 
K kattparet skrev:
Typiskt att man bor åt fel håll från närmsta bygglada.... Byggmax är som sagt min närmsta butik i det fallet.

Nu fick jag känna på ett LECa block där och jag förstår grejen med att de lär kunna smulas sönder. Kändes lite som ett frigolitblock i "konsistensen", lite sådär ihåligt å som när man knackar på lös puts.

Men lättbetong, är det likvärdigt som lättklinkerblock?
lättbetong är gjort av en finare material och är mer homogent än lättklinker men i samma härad med densitet. Går att såga med fogsvans vilket gör det smidigt att bearbeta
 
Går att köpa lättklinker i lösvikt å gjuta själv, var nån blog eller forumtråd där det göts egna balkar i lättklinker för en väldans massa år sen, då kan du göra egna miniblock eller fylla utrymmet helt med leca.... hittar du inte det kan du gjuta med EPS-cement istället vilket finns i alla byggaffärer (dock löjligt stora säckar då det mest är luft)
 
Jag såg din andra tråd nu om ventilationsröret. Skaffa dig ett lecablock och murbruk. Hacka bitar av lecablocket och tryck in i utrymmena som skall täppas igen tillsammans med bruk från båda hållen. Klart!
 
  • Gilla
Huzzbutt och 3 till
  • Laddar…
Jag har en billig leca såg från Jula och har spännt fast lecablocket mellan 45x170 reglar med skruv tvingar. I reglarna har jag spår och sågar i.
Det går bra att kapa några cm. men inte mindre än 4-5 cm bitar utan att de spricker.
Vinkelkap med stor klinga är enklare...
 
Fick tag på ett trasigt murblock, minsta storleken, här ser man problemet som följer av blockstorleken, och då har jag nätt å jämt fått med fogen i mätningen...

rickardg rickardg skrev:
Går att köpa lättklinker i lösvikt å gjuta själv, var nån blog eller forumtråd där det göts egna balkar i lättklinker för en väldans massa år sen, då kan du göra egna miniblock eller fylla utrymmet helt med leca.... hittar du inte det kan du gjuta med EPS-cement istället vilket finns i alla byggaffärer (dock löjligt stora säckar då det mest är luft)
Sett säckar med Lättklinker i säckar, dock aldrig förstått hur det gjuts. Rent spontant känns det som det kommer bli ett himla pusslande och knåpande med hålet om man ska få in småbitar. Tyckte blocket jag fick tag på kändes väldigt skört, dessutom. Att gjuta direkt in i hålet, med någon form runt omkring, hade känts mer praktiskt, men kanske lika knöligt? Tänkte på det där med EPS-cement.

Frågan är just hur mycket sättningar kommer påverka konstruktionen om 10-20 år beroende på val av material... :O
 
  • Trasigt murblock vid husgrund med synlig fog och uppfylld med lättklinker, illustrerar problem med blockstorlek.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.