Problemet är ju att många växter dödar de delar det kommer i kontakt med. Men inte rötterna. Så de är på sin höjd lika bra som att rycka.

En militär lågtryckpanna och ångspjut i backen funkar säkert. Men det går åt en hel del tid och ved. Samtidigt som det dödar allt. Men det lämnar inte permanenta skador.
 
Säkert en vansinnig ide då ingen förselagit den men läs hela tanken och inte bara första delen tack.
Många skriver att små nya plantor från små rotskott är bara att rycka bort och då är man av med dem. Gissar att det beror på att de då inte har en "mammarot" som kan ge energi till att bilda nya skott. Gräva ur hela tomter för att ersätta jorden helt är ju ett jätte projekt både för att man måste bli av med en massa "smittat" jord och även köpa nya massor som man kan hoppas är fri från parkslide.
Om man då gräver upp och tar bort stora synliga rötter och sedan fräser all jord till riktigt små bitar. Detta låter kanske som galenskap men om man sedan håller ett vaksamt öga på allt som kommer upp borde man kunna kuva alla dessa små plantor i tidigt stadium tänker jag.
Nu verkar det som att många har denna växt på ett ställe där det är stenrösen eller annat som bromsar mina tankar.
Vad tror ni skulle detta kunna fungera?
 
Det skulle nog funka. Men jag har svårt att se metoden som praktisk. Om det finns sten i marken så blir det väldigt svårt att fräsa på ett sådant sätt. Är det stenfri mar funkar det nog att sikta jorden. Men det blir oavsett ett stort grävjobb. Dessutom är behandlingen inte avslutad.

Men flera har föreslagit att kräva upp alla rötter man hittar och sedan gå på med andra metoder. Det liknar ditt förslag endel.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, har du torpargrund så kan ju växter dyka upp även inne i grunden. Det gäller även annat än parkslid.
Men andra växter kanske inte orkar dyka upp genom golvplankorna, skivorna eller vad man nu har för bjälklag.
 
Inget växer genom golvplankor. Har du springor ner i en krypgrund kan växter komma upp.
 
A AntonAnimalen skrev:
Jag vet ju inte hur stor rotbit som finns där under så kanske lyckas om det bara är lite. Kommer även prova snabbkyla stenen ikväll och se om den spricker.
Inga nya skott har kommit efter min brasa på plantan, men för tidigt att ta ut segern.
 
D Daniel 109 skrev:
Inget växer genom golvplankor. Har du springor ner i en krypgrund kan växter komma upp.
Va bra för alla att plankor och skivor är mer ogenomträngliga än asfalt.
Finemang, låt parkslid växa på bara. Ingen fara(y);)
 
Det kanske låter konstigt för dig. Men plankor och skivor är fasta. Inga skott växer igenom dem. Asfalt är däremot flytande, det är många växter som klarar att växa genom asfalt.
 
  • Gilla
Martinsäv och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det kanske låter konstigt för dig. Men plankor och skivor är fasta. Inga skott växer igenom dem. Asfalt är däremot flytande, det är många växter som klarar att växa genom asfalt.
Ok, jag fattar!
 
Bläddrade lite i en tidning från 2001 Elle Trädgård.
Hittade några bilder kategoriserade som ”underverk”, där finns en närbild på parkslide, inte ett ord om negativa egenskaper. Kanske inte så konstigt att parksliden fått viss spridning.
Närbild av parkslide (Fallopia japonica) från en tidningssida, med text som beskriver arten utan att nämna negativa effekter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ytterligare en artikel i ämnet. Dock inte särskilt bra.

[länk]

Det finns ingen anledning till att invasiva växter generellt inte kan komposteras. Några regler finns definitivt inte. Av de växter som nämns i artikeln är det bara skunkkallan som är reglerad. Den växer bara i sumpmark. Den riskerar inte att ta över en kompost.

Det som kan vara problematiskt är parksliderötter. Den här typen av generella varningar riskerar att få folk att inte göra något alls.

Förbudet att dumpa i naturen gäller allt. Dessa växter har inga avvikande regler i det avseendet.

Att kapa växterna och kompostera på plats är i allmänhet det enklaste.
Det är dock ett problem att bli av med om man ite har möjlighet att kompostera själv. Renova här i Göteborg har regler om detta. Parkslide, Björnloka, Jättebalsamin och Vresros är förbjudet att lämna som komposterbart trädgårdsavfall på deras stationer.
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
Hittade det här lilla beståndet mitt i byn idag, hus precis jämte nästan. Den var sjukt imponerande i termer av stora kraftiga stammar och har uppenbarligen tagit död på all annan växtlighet i sitt område...
 
  • Stort bestånd av kraftiga gröna stammar och täta blad, dominerande i landskapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kraftigt buskbestånd med stora stammar nära hus, dominerar och täcker marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tätt och kraftigt busksnår mitt i en by, som kväver annan växtlighet runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Ledsen
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
dalle76 dalle76 skrev:
Det är dock ett problem att bli av med om man ite har möjlighet att kompostera själv. Renova här i Göteborg har regler om detta. Parkslide, Björnloka, Jättebalsamin och Vresros är förbjudet att lämna som komposterbart trädgårdsavfall på deras stationer.
Det är bara att låta det ligga kvar där det växer. Det är inget problem.
 
E Ekonomen2 skrev:
Hittade det här lilla beståndet mitt i byn idag, hus precis jämte nästan. Den var sjukt imponerande i termer av stora kraftiga stammar och har uppenbarligen tagit död på all annan växtlighet i sitt område...
Hur ser bladen ut egentligen? Jag tycker det där ser ut som syren, men på andra foton ser de räfflade ut.
En av filmsekvenserna på Svt, som länkats till tidigare, visar ett brunrött bladverk. Ser riktigt dött och ruskigt ut.

Finns flera sorter efter vad jag förstått. Ser de alltså olika ut?

Jag är på jakt efter annat hus och vill inte få upp de här växterna i byggnaden, ev brunn eller avloppet, eller hur jag ska uttrycka det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.