Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
Hejsan. Jag har lite funderingar kring hur det är lämpligt att sätta fast sina maskiner. Det gäller mot ett betonggolv idag, som är inte helt rakt å tjockleken på det låter jag bli att gissa. Det är nog inte mer än ett par cm skulle jag tro. Nåväl. Jag hade tänkt att ett nytt fundamentet kring var maskin borde vara rimligt. Tänkte mig att grovbetong, kunde vara lämpligt, typ 5 cm. Det är en pelarborr, och en bandputs maskin som ska fixeras med.... Ja vadå?
Det är här jag funderar lite. Är det bäst att gjuta fast gängstav, eller ska man borra dit någon skruv?
Vilken dimension pratar vi i så fall om?
Det är lite olika dimensioner, på hålen i de respektive botten plattor. Är det bara satsa på det grövsta?
Om det är skruv, vilken dimension är ett minimum?
Ska dessa pluggas som i gipsväggar, eller det görs utan?
Som sagt lite funderingar....
Tacksam för svar.
Det är här jag funderar lite. Är det bäst att gjuta fast gängstav, eller ska man borra dit någon skruv?
Vilken dimension pratar vi i så fall om?
Det är lite olika dimensioner, på hålen i de respektive botten plattor. Är det bara satsa på det grövsta?
Om det är skruv, vilken dimension är ett minimum?
Ska dessa pluggas som i gipsväggar, eller det görs utan?
Som sagt lite funderingar....
Tacksam för svar.
Produkter som diskuteras: "fransk träskruv"
Träskruv T6S A4 rostfri FAST
Montering av grövre material i trä
515 kr inkl moms
Läs mer
Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
Aha, så fransk träskruv går bra!
Vilken dimension på pluggen kör då då?
Vilken dimension på pluggen kör då då?
Produkter som diskuteras: "Betongskruv"
Betongskruv
Betongskruvar är robusta skruvar som är speciellt designade för att infästas i betong och andra hårda material. Dessa skruvar är starka och slitstarka, vilket gör dem kapabla att bära tunga belastningar och motstå de krävande
Läs mer
Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
Nej, min pelarborr har stått sedan den kom i ägor (bara förvisso i 4 månader), men det var när den gungade till lite väl mycket, som jag fick andra tankar....Alltgår skrev:
Produkter som diskuteras: "fasadplugg"
Fasadplugg
Fasadpluggar är särskilt utformade för att ha hög hållfasthet och används ofta i grövre material såsom betong och natursten. De är också utmärkta för montering av plåt. Med sin robusta konstruktion kan de hantera stora belastningar och
Läs mer
Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
Ja jag väntar på att min sula ska brinna fördigt, så du hann före. Grattis