I vanliga fall gör man en besspraring med ca 2/3 av uppvärmningskostnaden & i stora drag brukar detta bli en halvering av elkostnaden om man hade el värme innan & räknar in hushålls elen.

men om man ser till at optimara radiatorsystemet som är den viktigaste komponenten så kan man spara mer.
jag har gått från 25 - 30 000kWh till 11 - 12 000kWh inka hushåls el.

M
Vi har ju som sagt ingenting innan. Alternativet till jordvärme tycks vara frånluftsvärmepump.
Vad menar ni med att optimera systemet???

Tompa01 skrev:
Men Nibe påstår att de kan spara 70%, jag har dock svårt att tro på det.

Tompa
Detta är jämfört med en helkass oljepanna o brännare..

Hej
Jag har jordvärme 400m slang. kostnad tot. nyckelfärdigt exl. återställande av tomt 97000 sek.

Besparing uppvärmning och varmvatten från 26700 kwh elpanna. till 6200kwh värmepump.

Ärliga siffror elmätare på värmepump, elpanna, Minst 70% besparing.

För att få så bra verkningsgrad måste man ha
låg framledningstemp (kurva 31 ) till radiatorerna och ingen elspets dvs element med stor vattenvolym (ca 200l) och välja en värmepump med hög uteffekt .

Det är ett optimerat system

moc skrev:
Vi har ju som sagt ingenting innan. Alternativet till jordvärme tycks vara frånluftsvärmepump.
Vad menar ni med att optimera systemet???

om man dimensionerar radiatorsystemet som om huset hade byggds i kallaste norland så kan man säga att man optimerat radiatorsystemet för att vara extremt låg temp + att man kanske seriakopplar en 100 eller 200 liters ack med radiatorsystemet.

ta jordvärme, det ångrar du alldrig!

M
det lutar nog åt det men aldrig stavas aldrig med två ll,
kunde inte låta bli :p ;D

beträffande alla dessa vetenskapliga, källgranskade besparingssiffror som vissa entusiaster och grannar och rykten om svärmödrar och svågrar haft

Det har konstaterats att familjens vanor påverkar energibehovet med flera tusen kWh/år (kan man läsa om bl.a från idenstiska hus där studier gjorts)
likaså har det kosntaterats (finns studier på detta som jag j-lar inte hitar länk till nu) att när man väl väljer en installation, vilken som, för att sänka sin energiförbrukning så väcker/förstärker man därmed sin medvetenhet, lust och förmåga att sänka husets energiförbrukning
effekten är betydande

man brukar säga att varje grads sänkning av innetemperaturen mosvarar 5% lägre årligt behov uppvärmning (5% på 20000 = 1000 kWh)

detta, kortfattat, gör i sig att jämförelserna på vad jag hade före och efter tex en vp installation aldrig till 100% kan tillskrivas enbart installationens värmebehovsbesparande effekt

ok, då kan man ju säga att det är väl bra då, jovisst, men just tekniken var kanske inte just så effektiv som elmätaren visar
eller som man så gärna vill tro själv för att överbevisa sig själv och andra att man gjort en bra affär

det där med att hushålselen oftast är störe än man tror stämmer bra.

exemplet med inetämpen är också rätt, men passar dåligt i denna tråd då folk som har anlägningar som skötersig själva, typ värmepump ofta har en högre & jämnare tempratur efter värmepumpsinstalationen en innan.

Jag rkomenderar alltid att man ska montera innegivare för att inte slösa med energi i onödan. en innegivare kompenserar om innetempen skule stiga på grund av solsekn eller om man har storbesök.

Glömde att komentera en sak angående besparingens storlek. Hur stor besparingen blir eftar en värmepumps instalation beror på hur bra man tirmmar in pumpen& systemet, detta gör inte instalatören åt dig !!! & dom införmerar sälan om det.

ditt radiatorsystem är den viktigaste komponenten, glöm aldrig det !!! fel system & du spar inte en krona! rätt system o du kan spara mer än vad en glädje kalkyl visar.

Att vi måste hålla tråden på ett mer vetenskapligt nivå håller jag med om. Då förstår jag inte vad kommentarer om svärmödrar grannar och svågrar har här att göra. Jag försår att det kan gööra ont för vissa att att inse , kanske mot sin politiska åskådning eller sitt särintresse att en värmepump mycket väl kan ha en verkningsgrad på en bit över 400%. Vi har dock ett ansvar mot moc som ställer en fråga att vara objektiva och och beskriva sanningen.
Sanningen är fortfarande.
Besparing uppvärmning och varmvatten från 26700 kWh elpanna. till 6200kwh värmepump.
För att förtydliga. Innetemp vid elpanna 21 deg. Vid värmepump 23 deg.
Jag har antagit en verkningsgrad för elpannan på 90% d.v.s. ett värmebehov på 0.9*26700=24000kWh

Nu till det vetenskapliga.
WPZ - Wärmepumpentestzentrum Buchs har testat värmepumpar se tabell i länken nedan .

http://www.ntb.ch/files/1/3161/bwlist engl 16.Okt.03.pdf

Exempel under Diplomat 8. Cop vid 0 deg brine in och 35 deg frammledning. 4.4 d.v.s. 440% verkningsgrad.

Med det ”Vetenskapliga underlaget” är inte min besparing på 70% av värme och varmvatten speciellt hög.

Länk till WPZ http://www.ntb.ch/3063.html

per_erik skrev:
Exempel under Diplomat 8. Cop vid 0 deg brine in och 35 deg frammledning. 4.4 d.v.s. 440% verkningsgrad.
Är det rimtligt att anta en framledningstemperatur på 35°C? Hur värmer man då tappvarmvattnet, för det bör väl hålla en betydligt högre temperatur? Finns det värmepumpar som kan värma två olika vattenflöden parallellt, men till olika temperaturer, så att man kan utnyttja den högre verkningsgraden till uppvärmning av huset, och endast värma tappvarmvatten med en lägre verkningsgrad?

Tack för den länken till den fina värmepumpsammanställningen!

Är det rimtligt att anta en framledningstemperatur på 35°C?
Man kan inte förutsätta att frammledningtemperaturen är under 35 deg vid 0deg utetemp. Man måste räkna på eller prova praktiskt varje radiator system. (det är inte speciellt svårt jag som amatör klarade det) Det finns både s.k. lågtempsystem och högtempsystem. Mitt system. Ett hus från 1929 har ett lågtempsystem 31 deg vid 0deg ute.

Det är ofta ekonomiskt lönsamt för användaren att öka radiatorytan vid en värmepumpsintallation. Att det sedan försäljningsmässigt och praktiskt/ teoretiskt för rörkrökaren inte är lönsammt gör att det sällan förekommer

Frammledningstempen till radiatorerna på moderna värmepumpar varierar med utetempen för att de skall vara så effektiva som mögligt(flytand kondensering).
Hur värmer man då tappvarmvattnet, för det bör väl hålla en betydligt högre temperatur? Finns det värmepumpar som kan värma två olika vattenflöden parallellt, men till olika temperaturer, så att man kan utnyttja den högre verkningsgraden till uppvärmning av huset, och endast värma tappvarmvatten med en lägre verkningsgrad?
Varmvattenproduktionen fungerar så här. När man har tex. duchat och varmvattenberedarens temp. understiger ca 45 deg växlar en ventil (en växelventil fungerar som en tågväxel som byter spår) över varmvattnet till att värma varmvattenberedaren till ca 60 deg. Den växlar sedan tillbaka till att värma radiatorerna vid lägre temp.
På så sätt utnytjar man den högre verkningsgraden vid den lägre tempraturen.

thobjo skrev:
Är det rimtligt att anta en framledningstemperatur på 35°C? Hur värmer man då tappvarmvattnet, för det bör väl hålla en betydligt högre temperatur? Finns det värmepumpar som kan värma två olika vattenflöden parallellt, men till olika temperaturer, så att man kan utnyttja den högre verkningsgraden till uppvärmning av huset, och endast värma tappvarmvatten med en lägre verkningsgrad?

Tack för den länken till den fina värmepumpsammanställningen!

Alla morderna värmepumpar har 2 system. ett för radiatorerna & ett för varmvatten.

Jag försöker alltid föreslå att man vid nybyggnation eller konvertering ska dimensionera radiatorsystemet för en kallare utetemp än vad det är i det område man bor.
dett gör att man får lägre framlednings temp & COP ökar.

man ska också överdimensionera borrhål, eller ytjordvärme slingan, deta för att få en högre kb- temp än 0 grader som man ofta reänar på, detta hörjer också COP.

kb-0 grader & vb- 35 grader ger cop 4,8 på en viss pump
om vi överdimensionerar borrhålet kan vo få: kb-in på +5 grader & vb-på 35, detta ger då cop 5,5

Hej!
Jag funderar på att köpa en avstyckad gård som har stått tom i 15-20 år. Hur vet jag vilken effekt pannar ska ha? Huset är 10 x 20 m med oinredd ovanvåning. Jag ska bara använda boningshuset och det ligger i Skåne (så klart :))

Tacksam för alla svar och en go tråd!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.