Har fått tag på en fin(?) gammal hylla (kanske Art Deco??) som jag antar är vaxad eller möjligen schellack. Den är högblank i ytan men under åren som gått har den förstås fått lite skavanker.

Hur fixar man till ytbehandlingen för att återfå "nyskick". Det är väldigt få/små skador så faneret är i princip intakt.
1) kan man bättra med typ antik hårdvax?
2) slipa ned och börja om (med vad?)
3) stollig ide kanske men köra billack behandling, rubbing följt av vax??!!??

Visst är det "rotfaner", eller??

Högblank gammal hylla med skavanker och synligt rotfaner mot trägolv och vägguttag i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en högblank yta med rotfaner som visar mindre skador och repor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gissar att det handlar om cellulosalack. I så fall är ide’n om billack inte så dum. Men det handlar om den cellulosabillack som användes till 1950-talet. Använder du modern kan möbeln betraktas som förstörd,
Cellulosalack läggs i flera lager med slipnong/polering mellan varje och polering som avslut.

Kan kanske vara cellulosalack men hur vet man det? Jag har hittat denna beskrivning men då måste allt göras om vilket tar sin tid. Tips på förbättring? Kanske krävs att jag slipar allt för att det skall bli bra??

Skulle föreslå, börja med möbelpolish, det kan ge en förvånansvärt stor förbättring på gamla möbler.

Jag skulle nog börja med att försöka polera, men inte med rubbing. Ska vara betydligt finare korn.
Försök med något fint polermedel utan silicon eller wienerkalk blandat i lite rå linolja.
Har du tur får du en bra yta.

Vilket polish medel föreslår ni? Jag har lite antikvax ståendes (ofärgat) står att man kan använda på cellulosalack?

Du kan självklart börja med det, blir du inte nöjd fortsätter du med polermedel.

• Gilla
leby
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.