Vi har rustat upp en lekplats inom radhusområdet med ny sand och rutschkana.
Det ska tydligen finnas två EU godkända sandsorter beroende på lekplatsens tillämpning.

- Bak-sand, för sandlåda där det inte finns något fall (gungor, klätterställning osv)
- Gung-sand, för att barnen ska landa mjukt om man hoppar ner från t.ex klätterställning.

Vi ville ha EU godkänd gung-sand av våran entreprenör.

Sanden vi fick var väldigt finkornig, hämtad från Skåne, jag tror mer perfekt för beachvolleyboll än för lekplats.
Blåser det lite, så yr sanden upp på ansiktet, ögon, håret och lägger sig utanför sandlådan eftersom sandkornen är kanske mindre än hälften så stora som vår gamla 40 år gamla sand som togs bort.

Så 10.000 kronorsfrågan, utifrån bilderna, kan de sålt oss fel sand?
Någon som vet, finns det 3 olika sandkvaliteer? (bak-bar, gung-sand, beachvolleyboll-sand) ??

• Ny sand på lekplats med gungor, leksaker och stenplattor synliga vid sandlådans kant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på finkornig sand som kan vara olämplig för lekplatsen, kan yra upp i vinden.
    Skapa konto
Det där ser inte ut som EU sand, eller stridsand som det annars heter.

Stridsand är sorterat 0/4 och håller ingen eller väldigt lite nollfraktion så den inte är kompakteringsbar.

Tycker det där ser ut som sandlådesand eller golfsand typ 0/2.

Har lite stridsand hemma om du vill få en jämförande bild.

Efter att ha googlat runt lite, verkar det som vi har fått denna sand. Sanden verkar kallas för dressand och ser också ut att vara godkänd för gungor / fallsand för lekplatser.

• Närbild av fin, siktad dressand med tumstock för storleksreferens.
    Skapa konto

Bästa svaret

Ska man vara riktigt kinkig så är det ju skillnad på sand och grus där det är sand om det är max 2mm och utifrån bilden skulle jag vilja säga att du fått just sand. Iom att kornstorleken är så liten så blir det lätt att det flyger i vinden när det är torrt.

När jag byggt lekplatser på jobbet har vi haft grus och då tvättad 0-4.

Så om ni beställt sand har ni fått det ni beställde.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.