Vi har rustat upp en lekplats inom radhusområdet med ny sand och rutschkana.
Det ska tydligen finnas två EU godkända sandsorter beroende på lekplatsens tillämpning.
- Bak-sand, för sandlåda där det inte finns något fall (gungor, klätterställning osv)
- Gung-sand, för att barnen ska landa mjukt om man hoppar ner från t.ex klätterställning.
Vi ville ha EU godkänd gung-sand av våran entreprenör.
Sanden vi fick var väldigt finkornig, hämtad från Skåne, jag tror mer perfekt för beachvolleyboll än för lekplats.
Blåser det lite, så yr sanden upp på ansiktet, ögon, håret och lägger sig utanför sandlådan eftersom sandkornen är kanske mindre än hälften så stora som vår gamla 40 år gamla sand som togs bort.
Så 10.000 kronorsfrågan, utifrån bilderna, kan de sålt oss fel sand?
Någon som vet, finns det 3 olika sandkvaliteer? (bak-bar, gung-sand, beachvolleyboll-sand) ??
Det ska tydligen finnas två EU godkända sandsorter beroende på lekplatsens tillämpning.
- Bak-sand, för sandlåda där det inte finns något fall (gungor, klätterställning osv)
- Gung-sand, för att barnen ska landa mjukt om man hoppar ner från t.ex klätterställning.
Vi ville ha EU godkänd gung-sand av våran entreprenör.
Sanden vi fick var väldigt finkornig, hämtad från Skåne, jag tror mer perfekt för beachvolleyboll än för lekplats.
Blåser det lite, så yr sanden upp på ansiktet, ögon, håret och lägger sig utanför sandlådan eftersom sandkornen är kanske mindre än hälften så stora som vår gamla 40 år gamla sand som togs bort.
Så 10.000 kronorsfrågan, utifrån bilderna, kan de sålt oss fel sand?
Någon som vet, finns det 3 olika sandkvaliteer? (bak-bar, gung-sand, beachvolleyboll-sand) ??
Det där ser inte ut som EU sand, eller stridsand som det annars heter.
Stridsand är sorterat 0/4 och håller ingen eller väldigt lite nollfraktion så den inte är kompakteringsbar.
Tycker det där ser ut som sandlådesand eller golfsand typ 0/2.
Har lite stridsand hemma om du vill få en jämförande bild.
Stridsand är sorterat 0/4 och håller ingen eller väldigt lite nollfraktion så den inte är kompakteringsbar.
Tycker det där ser ut som sandlådesand eller golfsand typ 0/2.
Har lite stridsand hemma om du vill få en jämförande bild.
Bästa svaret
Ska man vara riktigt kinkig så är det ju skillnad på sand och grus där det är sand om det är max 2mm och utifrån bilden skulle jag vilja säga att du fått just sand. Iom att kornstorleken är så liten så blir det lätt att det flyger i vinden när det är torrt.
När jag byggt lekplatser på jobbet har vi haft grus och då tvättad 0-4.
Så om ni beställt sand har ni fått det ni beställde.
När jag byggt lekplatser på jobbet har vi haft grus och då tvättad 0-4.
Så om ni beställt sand har ni fått det ni beställde.
Liknande trådar
-
Är det här korrekt utfört?
Badrum -
Varför läcker mitt sandfilter?
Pool -
Vad för underlag under altan på sandig mark?
Altan & Uteplats -
Hej! Någon som vet var jag kan få tag på en rulle av denna tapet från Sandbergs? Ca 10 år gammal föreställer kaprifol.
Färg, Måla & Tapetsera -
Försäkringsbolaget räknar åldersavdrag på smycken i guld och silver? Det kan väl inte vara korrekt, eller?
Försäkringar