Igårkväll hittade jag min ena katt leka med detta obehagliga djuret på balkongen, 2 st! Precis när spolat ner den första hittar jag katten lekande med nr två (började först tro den första "rymt" från toastolen... ).
Har aldrig sett såna innan under de 12 åren jag bott här. Och obehagligt stor va den enl mig .
Har aldrig sett såna innan under de 12 åren jag bott här. Och obehagligt stor va den enl mig .
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Inte livsfarlig men smärtsam.
Namnet ollonborre kommer av att skalbaggen gräver in sig i ollonet och vandrar genom urinröret fram till prostatan där den lever i 3-6 månader innan den kryper ut igen för att para sig och slutligen dö.
Namnet ollonborre kommer av att skalbaggen gräver in sig i ollonet och vandrar genom urinröret fram till prostatan där den lever i 3-6 månader innan den kryper ut igen för att para sig och slutligen dö.
Därför skall den absolut INTE spolas ner i toaletten, för den inbilske ollonälskaren kravlar med hjälp av salamanerliknande sugfötter upp efter porslinets hala yta och med hjälp av ett mycket väl utvecklat termiskt sonarorgan, finner den raskt sitt efterlängtade mål.K Kortling skrev:
Därför upprepar jag: -försök inte spola ner den, utan släpp ut den i det fria. Dels blir du av med den, men framförallt förhindrar du skadedjuret från att fortplanta sig.
Kortling, sicken jävla tur jag inte är av släktet som har prostata då juuu.. Hahaha.K Kortling skrev:
Staffan2000, krävs en fjälla för klara spola ner en ollonborre, uppenbarligen (!) i o m jag klarade det.Staffan2000 skrev:Därför skall den absolut INTE spolas ner i toaletten, för den inbilske ollonälskaren kravlar med hjälp av salamanerliknande sugfötter upp efter porslinets hala yta och med hjälp av ett mycket väl utvecklat termiskt sonarorgan, finner den raskt sitt efterlängtade mål.
Därför upprepar jag: -försök inte spola ner den, utan släpp ut den i det fria. Dels blir du av med den, men framförallt förhindrar du skadedjuret från att fortplanta sig.
oj oj, om du samlar ihop en kanna (2.5 liter) av dessa små insekter kan du få betalt för dem!
En riktig skadeinsekt tydligen....
De ska vara döda, koka dem.
Du får 8 öre för en kanna....
Det var den gängse summan man fick 1886.
1891 samlades det in 445 miljoner Ollonborrelarver i Skåne/Halland!
https://www.hd.se/native/helsingbor...ekter-dodades-och-samlades-in-helsingborgarna
https://www.hd.se/native/helsingbor...ekter-dodades-och-samlades-in-helsingborgarna
Hahaha! Sicken tur jag inte råkar bo i just den staden då ju...L larka742 skrev:oj oj, om du samlar ihop en kanna (2.5 liter) av dessa små insekter kan du få betalt för dem!
[länk]
"På sensommaren betalade fonden 238 kronor ”för ollonborrars utrotande”. Mest fick en N Persson, 36 kronor och 52 öre."useless skrev:
Det motsvarar en volym på 1141 liter ollonborrar! Inte illa jobbat av N Persson!
(Räknade med 8 öre från fonden)
Den där N Persson va en" flitig myra", milt sagt! Men en undran, helt seriöst asså...: varför belönade man dom i försöken att "utrota" dom om dom är ofarliga, förutom förstör en och annan gräsmatta samt skrämmer skiten ur mig...?L larka742 skrev:
Därför att för inte så länge sedan odlade alla ekologiskt. Inte för att de var idealister, utanför att det inte fanns några kemikalier som dödade dem och många andra djur.B bassetasse skrev:
Då odlade man för att inte svälta ihjäl. Gräsmattor är ett påfund sprunget ur ett överflöd vurmat av sysslolösa fjolliga män.
Alfahanen Staffan
Medlem
· Västra Götaland
· 2 955 inlägg
Typisk Asbestbagge, långtids exponering i virvlande form farlig för vissa, stillasittande ofarlig för de flesta...