Tänkte fråga om någon har haft samma prblem som jag och har några ideér och förslag. Det är så att mor och far har en gammal gräsmatta som det har växt mossa i nu i några år, och nu orkar jag inte se på det mer, så jag har tänkt fixa till det. Skulle behöva några bra tips på att göra det enkelt och få ett bra resultat (vill minnas att det har tagits upp för, men hittar inte tråden 8)). Tänkte först gräva upp gräsmattan, men det är ganska jobbigt :( Goda förslag välkomnas :)

/Christer

Mossan uppkommer primärt av ett skäl: att det är för surt i backen. Sålunda måste man titta på varför det är surt. Det kanske samlas för mycket vatten och måste dräneras bort.

Men givetvis kan man minska surheten genom att kalka gräsmattan och använda mossrivare för att ge grässtråna möjlighet att "andas". De kvävs nämligen av mossan.

Det blir bättre om du "hyvlar bort" översta lagret med mossan/gräset och sedan jordfräser, vältar och sår nytt med sand/gräsfrö eller lägger färdig gräsmatta på rulla 20-30 kr/kvm men det är en hel del jobb.

Köp en enkel mossrivarsax till gräsklipparen och börja med det kanske.

Problemet kommer tillbaka om du inte åtgärder surheten.

Det är nog för mycket mossa för att använda mossrivare :D :( :-[ tyvärr. Vad skulle vara det bästa sättet att "hyvla bort" översta lagret? Spade och svett eller?? *Pust* (Bra träningspass :))

Tack för dessa kloka ord, skall pröva på det och se hur det artar sig. :) Har inte några problem med att vattnet skulle lämna kvar på området/gräsmattan, det är bra dränerat...

Att sur jord är en orsaken till mossa är en sanning med modifikation. Det finns mossarter som trivs utmärkt även på basiska jordar, tro mig som bor mitt i den kalkrika skånska leran. Anledningen till att mossa vinner över gräser är snarare att gräset har för dåliga förutsättningar. Det vanligaste problemet är nog skugga och dålig gödning. Att ta ned träd för att bli av med mossan är kanske inte något alternativ, och då får man göra det bästa av situationen med övriga medel. Rejält med gödning är bra, då får gräset ett övertag. Även att toppdressa med sand kan göra underverk. Har det blivit för illa brukar jag köra bort mossan med mossrivare. Jag använder den modellen som består av två fjädrar på en plåt, och moteras i stället för kniven på gräsklipparen. Sedan fyller jag på med lite lite sand, krattar runt och sår i nytt gräs där det kan behövas. Det är viktigt att kolla var det behövs nya gräsfrön INNAN man kör mossrivaren eftersom den tar bort alla synliga spår av det befintliga gräset. Har man inga fläckar som bara består av mossa så räcker det med mossrivaren. Mer än några hundra kvadratmeter åt gången ska man nog inte ge sig på åt gången, främst för att det blir kopiösa mängder skräp att räfsa upp och ta hand om. En annan viktig sak om man vill minska mossan är att inte klippa gräset för kort. Ju mer grönt som sticker upp, desto bättre förutsättnigar har gräset. Själv brukar jag hålla cirka 60mm.

jureit skrev:
Vilja ha bort mossa som inte behöver klippas? Mjuk och fin som den är.

Helt obegripligt   :surprised:
Måla huset i annan färg än grått som är så praktiskt?
Helt obegripligt ;)

Nånstans hörde jag att det är lättare att lära sig att älska mossan än att få bort den.

Vi hade en hel del mossa på mossmattan, men kombinationen av extra sol när den slapp skuggan av några träd som vi fällde, och att en riven skorsten låg på den ett par månader med diverse kalkutfällningar blev antagligen för mycket för den. Inget är kvar. Efter atomöknen som var under skorstensresterna kvarstoden av året spirar nu friskt gräs.

För övrigt håller jag med Jureit, mossa är jättetrevligt.
På lite håll ser man ju inte ens skillnad...;)

Jag kan också hålla med om att mossa ser trevligt ut, dessutom är det mjukt att gå på. Problemet uppstår när det är så mycket gräs i mossan att man måste klippa gräset. Det blir rejält tungt att köra gräsklippare i djup mossa, och ska man lämna någon höjd kvar på gräset så måste man ställa om gräsklipparen om man nu har en modell som överhuvudtaget går att ställa så högt som behövs.

Jag gör själv ingenting åt mossa förrän det har blivit den här typen av cirka fem centimer tjockt täcke. Om man river bort det då, och sår i gräs där det behövs så tar det minst 10 år innan problemet är på samma nivå igen. Så om man inte ska hålla på att finlira med lite mossa i botten av gräsmattan så är det egentligen inte så jobbigt att hålla tillräckligt mossfritt för att gräset ska få en chans.

Cricce skrev:
Det är nog för mycket mossa för att använda mossrivare :D :( :-[ tyvärr. Vad skulle vara det bästa sättet att "hyvla bort" översta lagret? Spade och svett eller?? *Pust* (Bra träningspass  :))
Nej det brukar vara för tungt för att kallas träningspass. Här behövs en arbetsmaskin med hyvel på, liten boobcat etc. Men du har lite andra tips som du bör prova innan - kalka/gödning etc. Mossrivare är faktiskt mycket bra.

Jag lovar, med den typ av mossrivare som jag har beskrivit tidigare så är inte ens det tjockaste mosstäcke något problem. Det enda problemet är att det blir så väldigt mycket mossa att räfsa upp. Hur B&D:s elmaskin klarar tjock mossa vet jag dock inte.

Toppdressa med fint grus säger min granne som är "gräsexpert".

Om man dressar med sand eller grus har nog inte så stor betydelse, men nytta gör det garanterat. Formellt sett så slutar det kallas sand vid 2 mm, så dressand 0-2 eller puts- och murgrus 0-4 funkar nog lika bra. Även grus 2-4 (sånt som används som halkbekämpning nuförtiden) funkar säkert bra.

Den effekt som sand/grus har är att den skapar en torrare yta och eftersom mossa växer på jorden, inte i den, så trivs den betydligt sämre om ytan är torr. Jag har en kollega som dressade med sand som enda åtgärd mot mossa. Tror att det var 10 år sedan och sedan dess har han inte fått tillbaka mossan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.