2 351 läst · 2 svar
2k läst
2 svar
Motorskyddet till pump löser ut
Har en Grundfos djupbrunnspump som tuffat på i 15 år. Nu har motorskyddet börjat lösa ut då jag backspolar vattenfiltret under lite längre tid. Första gången tar det ca 5-10min innan det löser men sedan blir det allt tätare mellan utlösningarna... Det går att återställa direkt och köra igen från början men efter ett tag så får man vänta några tiotals sekunder innan det går att återställa. Har inte mätt upp några strömmar ännu då jag saknar tångamperemätare. Vad har ni elektriker för första gissning? Är det så illa att nåt (motorn) går varm och därför blir intervallen kortare. Eller kan det bara vara kontaktorn i tryckströmbrytaren? Men varför skulle den ge tätare intervaller efter ett tag?
Hursomhelst är jag jätteointresserad av att dra upp pumpen från 60m djup...
Hursomhelst är jag jätteointresserad av att dra upp pumpen från 60m djup...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 381 inlägg
En förklaring finns i denna tråd, ökad effekt på motorn pga ökat flöde vid backspolningen. Försök att strypa flödet.
https://www.byggahus.se/forum/threads/motorskydd-loeser-vid-spolning-av-vattenfilter.380969/
Men om det fungerar bra i 15 år så kan man ju undra om inte motorn blivit en aning sliten. Men då den fungerar vid normalt vattenuttag så ska man nog inte skruva upp utlösningsströmmen på motorskyddet,
https://www.byggahus.se/forum/threads/motorskydd-loeser-vid-spolning-av-vattenfilter.380969/
Men om det fungerar bra i 15 år så kan man ju undra om inte motorn blivit en aning sliten. Men då den fungerar vid normalt vattenuttag så ska man nog inte skruva upp utlösningsströmmen på motorskyddet,
Det kan bero på lite luft i hydrofor/hydropress, är det lite luft kommer pumpen att starta och stanna med kort intervall och varje gång den startar drar den startström vilket är betydligt högre än den ström pumpen drar sedan den startat och snurrat några sekunder.
Liknande trådar
-
Bytte 3fas pump till 1fas nu går motorskyddet hela tiden
El -
Motorskyddet till poolpump löser ut efter en stund
Pool -
Varför slår motorskyddet till vår vattenpump ifrån hela tiden?
Vatten & Avlopp -
Vattenpump startar men snurrar inte till motorskyddet utlöser
Vatten & Avlopp -
Motorskyddet till vattenpumpen slår ifrån 2 till 3 ggr/dag
Vatten & Avlopp