Det här var ju onekligen en rätt intressant tråd att läsa. :D

Förstår bara inte varför det ska Soc anmälas till höger och vänster hela tiden? Kan inte folk prata med varandra längre?

Det största problemet som jag ser, är däremot ungarna som tillåts vistas i en maskins arbetsområde, oavsett förarens ålder! Deras föräldrar skulle jag inte tveka en sekund att prata lite allvar med! ;)

Sen skulle jag nog anse att de flesta barn som växer upp på bondgårdar runt om i landet, lär sig ta ansvar på ett helt annat sätt än många (inte alla) stadsungar.
Många växer upp i maskinen och utan att veta just om just det här fallet, så skulle jag gissa att den här ungen har en lycklig uppväxt och säkert bra mycket duktigare än många som hyr grävmaskiner och vevar runt i trädgårdarna med familj och vänner runt omkring sig. ;)

• Gilla
Iggmo och 17 till
  • Laddar…
Staffans2000
J Johan456 skrev:
Absolut orosanmälan. En 4-åring som kör grävmaskin är en fara för sig själv och för sin omgivning, det borde alla vuxna vara rörande överens om.
Det borde de inte alls och det är de inte heller. Problemet är de omkringspringande ungarna. Prata med avelsparet. Hjälper inte det, så som tidigare sagts, snacka med de andra ungarnas föräldrar.
Såvida inte maskinistens föräldrar är våldsamma knarkare som misshandlar ungen, har sos bättre saker för sig, får man hoppas.
Till sist. Är du rädd för dom nu, kan du tänka dig hur rädd du kommer att bli efter det sosialen varit på besök. Det är inte svårt för grannen att misstänka att det var som skvallrat, kan man tänka.

Staffan

• Gilla
Destrier och 14 till
  • Laddar…
EvaMLin
Jösses! En fyraåring har inget konsekvenstänk och kan inte förutse vad som ev kommer att hända! Nu måste du klura ut hur du ska prata med grannarna om detta innan nån blir väldigt olycklig! Har du ingen relation med grannarna överhuvudtaget? Är ni osams? Om inte så försök väcka tanken utan att vara anklagande. Om ni är osams så kanske någon annan i närheten kan tala med dem?

• Gilla
  • Haha
BaltzarH och 7 till
  • Laddar…
A arasmus skrev:
Märker att en del tror att jag trollar, men det gör jag inte. Det är inte så att han åker runt och arbetar i skogen kilometer hemifrån, men han åker iväg så att det inte går att se maskinen från deras hus.

Jag tror absolut inte att de är dåliga föräldrar, utan de tycker nog bara det är lite kul att grabben gillar maskiner. Jag hade mest önskat att någon annan påpekade att just det där kanske är en rätt dålig idé. Mycket svenskt av mig, jag vet :) Jag vet av erfarenhet att det kommer ta hus i helvete om vi har några åsikter på vad de håller på med.

Deras hus är långt från vårt, så det är inte att vi har något egenintresse vilket en del verkar tro. Jag hade med tyckt det vore lite gulligt om det bara var att ungen stod på en åker och petade lite med skopan, men det är detta att andra ungar springer runt maskinen som ser så läskigt ut. Plus att han ska köra i branta backar.
Jag tror inte att dom är dåliga föräldrar, för om det är sant det du skriver så är dom värdelösa föräldrar.
Men läser man flera inlägg i denna tråd så förstår man att dom inte är ensamma om att vara det.

• Gilla
  • Wow
Pysslarn och 10 till
  • Laddar…
K
A arasmus skrev:
De tillhör alla samma skock :) Det läskigaste jag sett var när en annan småunge sprang efter maskinen och kastade bollar på den för att få uppmärksamhet. Inte en chans att föraren kunde se var det andra barnet befann sig. Eller som idag när en av ungarna kom ridande precis bakom maskinen.
Och det läskigaste barnen sett är gubben som smyger i buskarna när dom kör maskiner, rider och spelar boll.
Han får förmodligen smeknamnet snuskgubben i kvarteret inom en snar framtid.

• Gilla
  • Haha
ichigo och 17 till
  • Laddar…
Han lär bli en eftertraktad maskinförare.

• Gilla
  • Haha
MultiMan och 12 till
  • Laddar…
EvaMLin EvaMLin skrev:
Jösses! En fyraåring har inget konsekvenstänk och kan inte förutse vad som ev kommer att hända! Nu måste du klura ut hur du ska prata med grannarna om detta innan nån blir väldigt olycklig! Har du ingen relation med grannarna överhuvudtaget? Är ni osams? Om inte så försök väcka tanken utan att vara anklagande. Om ni är osams så kanske någon annan i närheten kan tala med dem?
Vi har ingen som helst relation och det ligger massa gammalt skräp med arv, servitut och likande och skräpar. Vi är sommarboende och de fastboende. Jag kan liksom inte råka svänga förbi, då måste jag gå upp 500 m till deras gård just för att säga detta. Jag är 100% säker på att det tagit oss från kyligt avståndstagande till ovänner. Samtidigt håller jag med om att soc är lite väl stor slägga.

• Gilla
  • Ledsen
  • Älska
ylven och 7 till
  • Laddar…
G-83 G-83 skrev:
Men alltså vad är detta? Innan man ens funderar på en orosanmälan går man väl ändå bort till grannen och kollar hur det egentligen ligger till. Gör en så enkel grej som att säga: -Jag är lite orolig för det såg ut som er son körde grävmaskinen utan att ni var i närheten och att era andra barn sprang väldigt nära. Jag är rädd att det ska hända en olycka och ville bara kolla hur det ligger till.

Om grannarna svarar i stil med att det ska du inte bry dig om eller liknande kan du ju gå vidare med det. Men i bästa fall säger dom att dom har koll och att dom ska se till att inga andra uppehåller sig i närheten i fortsättningen.

Av er som direkt förespråkar orosanmälan, hur många är uppväxta på gård och vet vad det innebär?
Delvis uppväxt på gård, tillbringade typ helger och lov.
Inte skickade gårdsägaren iväg oss ungar i traktorerna ensamma ens när vi var 10 år gamla.
Att skicka iväg en unge som knappt kan torka sig i röven borde majoriteten tycka är olämpligt att göra.
Lite förvånande att folk faktiskt tycker det är okej att en 4 ÅR gammal unge kör med en 30 ton tung maskin. Brukar bönder skicka iväg 4 åringar med pickupen mellan ägorna med?
Om ungen suttit i pappas knä och fått spaka lite hade varit tusen resor bättre.

Men har man så sjukligt mycket pengar att man kan låta sitt barn leka runt med en dyr maskin och riskera att döda sina polare så har man väl.
Nu bor man ju i villakvarter men här är de ju andra problem där föräldrar låter sina 14-15 åriga ungar köra runt med trimmade personbilar. Det är inte ens lönt att prata med föräldrarna här. Man ringer polisen omgående när ungjäveln nästintill höll på att riva grannens mur ;)
Verkar vara samma för ts.

• Gilla
  • Wow
Pysslarn och 17 till
  • Laddar…
Men ni får en sida av en story och flera stycken uppmanar till soc direkt. Vi har ingen aning om ifall någon har koll eller ej på grabben.

Staffans2000
R Rkarlsson skrev:
Verkar vara samma för ts.
Inte alls.

Fyraåringen som nu blivit fem puttrar fram i maklig takt i skogen, kan inte likställas med små söndercurlade legister som terroriserar villakvarter.

Staffan

• Gilla
  • Älska
sharif och 15 till
  • Laddar…
A arasmus skrev:
Vi har ingen som helst relation och det ligger massa gammalt skräp med arv, servitut och likande och skräpar. Vi är sommarboende och de fastboende. Jag kan liksom inte råka svänga förbi, då måste jag gå upp 500 m till deras gård just för att säga detta. Jag är 100% säker på att det tagit oss från kyligt avståndstagande till ovänner. Samtidigt håller jag med om att soc är lite väl stor slägga.
Vilket ovanligt balanserat inlägg för ett internetforum. Ville bara säga det.

• Gilla
sbo0206 och 6 till
  • Laddar…
OM det nu är utan uppsikt... pojken kanske busar - har tagit och kört utan lov?
Av den anledningen kanske det är bra att berätta, och prata med grannarna om vad ni sett?

Man kan ju också utgå från det, och då kanske man får höra att de visst hade uppsikt.

Sen.... "granne" ... sen får man läsa att det är 500m till grannen.
Hur väl ser ni då vad som händer? Vem som gör vad? Vem som ser vad?

• Gilla
Destrier och 3 till
  • Laddar…
L larka742 skrev:
OM det nu är utan uppsikt... pojken kanske busar - har tagit och kört utan lov?
Av den anledningen kanske det är bra att berätta, och prata med grannarna om vad ni sett?

Man kan ju också utgå från det, och då kanske man får höra att de visst hade uppsikt.

Sen.... "granne" ... sen får man läsa att det är 500m till grannen.
Hur väl ser ni då vad som händer? Vem som gör vad? Vem som ser vad?
Det är en äng emellan, kanske 150 m fågelvägen. För att komma dit behöver man gå runt. Jag är uppväxt i huset de nu bor i och vet exakt vad man ser och inte ser därifrån. Barnet behöver hjälp av föräldrarna att komma upp i maskinen så det är inte någon buskörning.

• Wow
  • Gilla
Collie och 5 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Jag förstår inte riktigt vad du menar med att man bör börja "senast i 10-årsåldern" om man vill bli hyggligt bra? Om det är så busenkelt att köra grävmaskin att en fyraåring klarar av det så borde man väl kunna bli hyggligt bra om man börjar köra i den mer rimliga åldern 15 år kanske...? Hela tråden är befängd, blir oerhört provocerad över hur lättsinnigt folk tar på säkerheten. Jag är å andra sidan inte bonde.
Det finns gott om folk som har lärt sig köra maskiner först som vuxna och ändå blivit bra på det men det verkar förutsätta antingen väldigt mycket envishet eller en naturlig fallenhet som långt ifrån alla har.
Jag tycker faktiskt att 6-årsåldern är en fullt rimlig ålder att börja köra litet smått hemmavid men de första åren behöver det finnas en vuxen inom synhåll som kanske gör annat men endå kan hålla ett öga på vad som pågår. Finns det ingen vuxen inom synhåll då är risken för stor tycker jag.

Jag har bara kört grävmaskin en enda gång men jag har en del erfarenhet av traktorer och lastmaskiner. Det är inte alls svårt att lära sig köra för husbehov sådär så att man hjälpligt får arbetet gjort även om det tar fem gånger för länge. Vem som helst kan lära sig det när som helst i livet. Om man skall köra på förjänst och någon skall ha råd att betala för det då måste man verkligen kunna köra så arbetet löper undan och det blir bra och det är en helt annan sak.

EvaMLin
Klurigt! Finns det utomstående personer som kommer förbi ibland? Renhållning, skogsbruk, vägtillsyn etc som man kan involvera för ev tips till ordningsmakten? De kanske kan tipsa när du/ni inte är på sommarstället och på så sätt komma undan misstankar

Edit: Måste man inte ha vanligt körkort för att köra grävmaskin?

Redigerat:
  • Arg
Destrier och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.