T ToRy skrev:
Djur och växter i naturen dödar varje dag. Mest varandra men en hel del människor går också åt. Ska vi förbjuda skämt om naturen?
Och innan någon snusförnuftig skogsmulle får hicka: Jag vet, människan ingår i både djur och natur...

Men allvarligt talat Erimos, Staffan m.fl., kan det räcka nu? Ni är fan värre än alla Jehovas vittnen och klimatfanatiker tillsammans. SLUTA FÖRSTÖRA TRÅDEN! Inse att ni inte bestämmer över alla andras trädgårdar!
Ärligt talat, man kan väl inte skriva mer än 11 sidor om klöver i gräsmatta? Är inte ämnet uttömt för länge sen?

Erimos, Staffan och fsn, varifrån kommer er passion för/emot klöver?
 
E
Det finns helt uppenbart olika uppfattningar om vad fanatism är.

Om man medvetet bryter om lagen för att importera bekämpningsmedel för att ha en så homogen gräsmatta som möjligt - Är man inte fanatisk då?

Jag har inga problem med att folk vill ha platta och homogena gräsmattor. Däremot har jag problem med att folk så lättvindigt uppmanar andra att använda förbjudna produkter utan ens en grundläggande förståelse varför de är förbjudna.

Det är något visst med människor som blir kränkta av att inte få göra precis som de vill.
 
  • Gilla
Buling och 3 till
  • Laddar…
Det är något visst med människor som måste trycka ner sina oombedda åsikter i halsen på andra människor och inte kan ge sig när de uppenbart är oönskade.

Uppenbarligen finns det en del meningsskiljaktigheter om huruvida vissa medel är förbjudna att användas eller förbjudna att säljas. Du påstår att något medel är förbjudet men är inte ens säker på att du hittat rätt medel i någon lista. Det länkas till 70-sidiga skrifter utan hänvisning till var i skriften man hittar det som ska bevisa att något är förbjudet. Vilket troligen betyder att man inte hittat det själv...?

Personligen är jag ingen stor användare av bekämpningsmedel, men som en enkel lösning på ett jobbigt problem hade jag använt mig av det. Vad jag däremot ogillar är när man förstör en tråd med upprepade negativa kommentarer. Säg vad ni har att säga och släpp sen ämnet, speciellt som det är OT.
Att det fortsatt pratas om att använda bekämpningsmedel och skämtas om agent orange är en direkt konsekvens av ert OT-dravel. Du inser det va?

Och nej, att använda en skvätt bekämpningsmedel är inte fanatism, att tvinga på folk sin åsikt är betydligt närmre.
 
  • Gilla
Malin165 och 4 till
  • Laddar…
E
Nåja, ansvaret för osmakliga skämt får väl ändå postaren ta. Annars kan ju jag lika gärna hävda att det är ett fel att jag skriver mina inlägg?

Det råder ingen som helst tvekan kring vad som är lagligt eller inte. Kemikalieinspektionen publicerar en databas där alla tillstånd finns.

inget tillstånd = förbjudet.

Stroller förekommer i massa produktnamn och somliga har användningsförbud och alla har försäljningsförbud.

Lagen ifråga är knappast en åsikt, det är däremot min starka åsikt att det är olämpligt att forumet tillåter tips om hur man fulimporterar förbjudna bekämpningsmedel.

Sen är det för mig obegripligt hur man kan frivilligt exponera sig, familjen och omgivningen för gifter man inte vet något om. Det är också en åsikt.
 
E erimos skrev:
Är det verkligen rimligt att den här trådens ivriga uppmaningar till brott mot kemikalielagstiftningen tillåts på byggahus.se? Som det är nu bidrar byggahus.se troligen ganska mycket till ökad fulimport av bekämpningsmedel som inte är godkända för privatpersoner i Sverige.

(ja, jag läste forumreglerna)
Jag är är osäker på vad som gäller här med hänsyn till lagen om yttrandefrihet och att det går att importera från annat EU-land. Håller på att utreda det och ber att få återkomma.
 
  • Gilla
Malin165 och 4 till
  • Laddar…
H Hochiha skrev:
Ärligt talat, man kan väl inte skriva mer än 11 sidor om klöver i gräsmatta? Är inte ämnet uttömt för länge sen?

Erimos, Staffan och fsn, varifrån kommer er passion för/emot klöver?
Haha! Coronatråden är väl den största på det här forumet? Har varken med hus eller nåt att göra. Klöver kan vi nog orda om i 800 000 svar till ;)
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
BigR
Vad handlar tråden om? Knappast perfekt gräsmatta iallafall. Döp om den till ”stora bråket om växtskyddsmedel” istället.
 
  • Haha
123a
  • Laddar…
Det började med klöver, sen kom biodlare, kemiföretag och allehanda gubbar. Som alltid på detta forum.
 
Oj vilken cat fight det var i denna tråd :thinking:
 
E
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Går det här alltså inte att köpa?
[länk]
Det verkar onekligen som att det går att köpa. Men kanske är det så att det inte är ett bekämpningsmedel?
 
E erimos skrev:
Det verkar onekligen som att det går att köpa. Men kanske är det så att det inte är ett bekämpningsmedel?
Så kan det vara
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag är är osäker på vad som gäller här med hänsyn till lagen om yttrandefrihet och att det går att importera från annat EU-land. Håller på att utreda det och ber att få återkomma.
Byggahus är en privat verksamhet och lyder inte under yttandefrihetsgrundlagen. Det är ägaren som bestämmer vad som får publiceras eller inte och det finns inget krav på en ansvarig utgivare.

De media som omfattas av yttrandefrihetens lagbestämmelser måste ha en ansvarig utgivare som skall vara känd för allmänheten. Innehavaren av den befattningen är ansvarig för vad som publiceras. I sociala medier ansvarar var och en för sina egna publiceringar.

När det gäller bekämpningsmedel som inte längre är godkända i Sverige är det ett brott att importera och använda sådana kemikalier i vårt land. Annars skulle det vara meningslöst med en kemikalielagstiftning. Att vi sedan EU inträdet har dålig koll på import från andra länder gör det inte lagligt. Att försäljare utomlands inte bryr sig är i sig inget konstigt, de vill sälja sina produkter och jag tvivlar på att de kan hållas ansvariga
 
  • Gilla
Malin165 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.