Hej!
Jag är på g att spika på stående panel på utsidan på mitt lilla husprojekt. Jag kommer ha innertak som följer upp till hanbjälken på bilden, och isolering som följer samma väg såklart.
Min fråga blir då hur jag lättast vindtätar mellanrummet mellan tak och vägg, efter att ha fått upp panelen på utsidan kanske?
Hur skulle ni gjort?
Tack!
Jag är på g att spika på stående panel på utsidan på mitt lilla husprojekt. Jag kommer ha innertak som följer upp till hanbjälken på bilden, och isolering som följer samma väg såklart.
Min fråga blir då hur jag lättast vindtätar mellanrummet mellan tak och vägg, efter att ha fått upp panelen på utsidan kanske?
Hur skulle ni gjort?
Tack!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det ska göras rätt med isolering så ska det vara en luftspalt innanför råsponten i taket som går från takfoten och upp till nock eller iaf ovanför din isolering.
Denna luftning kan du göra med läkt och masonite.
Sen kan du lägga isolering mot masoniten och ha luftning på andra sidan.
Masoniten kan du nog böja ner mot hammarbandet, ev täta med lite tejp eller vindpapp.
Kanske ska sätta ventiler i gavlarna också.
//AA
Denna luftning kan du göra med läkt och masonite.
Sen kan du lägga isolering mot masoniten och ha luftning på andra sidan.
Masoniten kan du nog böja ner mot hammarbandet, ev täta med lite tejp eller vindpapp.
Kanske ska sätta ventiler i gavlarna också.
//AA
Enklaste är att montera färdiga vindavledarskivor. Finns hos de flesta bygghandlare.
https://www.t-emballage.se/produkter/produktsamling?o=Tak&p=vindavledare
Så blir det tätt mot hammarbandet plus säkerställer luftspalten.
https://www.t-emballage.se/produkter/produktsamling?o=Tak&p=vindavledare
Så blir det tätt mot hammarbandet plus säkerställer luftspalten.
Nej det är i det läget som din bild är tagen som är "rätt" tillfälle att montera dessa. Bara ta en trappstege mellan varje takstol och skjuta fast de, de görs från insidan. En flärp i wellpappen som du viker mot takstolen som du häftar/spikar mot.B Pellebr skrev:
Edit, nu såg jag bilden, men dessa går att montera åt andra hållet också.Dvs du viker "flärpen" åt rätt håll bara.
Såklart. Tack! Det här blir det nogsunnis skrev:Nej det är i det läget som din bild är tagen som är "rätt" tillfälle att montera dessa. Bara ta en trappstege mellan varje takstol och skjuta fast de, de görs från insidan. En flärp i wellpappen som du viker mot takstolen som du häftar/spikar mot.
Edit, nu såg jag bilden, men dessa går att montera åt andra hållet också.Dvs du viker "flärpen" åt rätt håll bara.
Produkter som diskuteras: "insektsnät"
Insektsnät
Insektsnät är ett effektivt sätt att hålla oönskade insekter borta från hemmet, samtidigt som det tillåter frisk luft att cirkulera. De är särskilt användbara under sommarmånaderna när fönster och dörrar ofta hålls öppna.
Läs mer
Ja det måste ventilera i takfoten. Några cm räcker gott och väl. Personligen tycker jag det är snyggare och underspika/bygga igen takfotsutsticket (med luftspalt) istället för att gå upp högt med panelbrädorna.B Pellebr skrev:
Är detta även ett prisvärt alternativ? Skulle det va billigare med läkt och masonite?sunnis skrev:
Har kollar runt och fått en humm om priset men hittar inte exakt pris till den vindavledaren med de mått jag är ute efter.
Kostar runt 100-150kr st. Läkt och masonit är billigare men lite mer jobb.B Pellebr skrev:
Jag gillar läkt o massonite.
Jag tycker det blir lite sladdrigt med pappen, men den funkar också.
Om du har lika öppet som på bilden så har du ju gott om plats att jobba på.
Jag kröp i isoleringen på mitt loft och det var trångt och bökigt.
//AA
Jag tycker det blir lite sladdrigt med pappen, men den funkar också.
Om du har lika öppet som på bilden så har du ju gott om plats att jobba på.
Jag kröp i isoleringen på mitt loft och det var trångt och bökigt.
//AA
Vindavledarskivor i wellpapp passar bäst närmast ytterväggen , resten av vägen kan du använda oljehärdad masonit .
Sätt läkt på takstolar + en mitt på så har du ngt bra att fästa wellpapp och masonit i , kan hänga ned annars .
Sätt läkt på takstolar + en mitt på så har du ngt bra att fästa wellpapp och masonit i , kan hänga ned annars .