Tankarna sprang iväg när jag stod och målade idag. Började fundera på köp/säljarsituationen när man säljer sitt hus.

Idag verkar det vara ett generellt problem att man bjuder vad som krävs för att vinna och därefter prutar man skamlöst vid en kontraktsförhandling där säljaren är utsatt eftersom övriga köpare gått vidare till nästa hus och budgivning.

Om jag säljer ett hus vill jag ha TVÅ köpare till slutförhandling. Dessa får sedan enas om en besiktningsman och jag betalar den hälft som faller på den som förlorar slutförhandlingen.

Varför är det ingen som gör på detta vis? Förutsättningen är förstås att man har ett attraktivt hus som fler är intresserade av.

I nuvarande förhandling hamnar säljaren automatiskt i underläge, vilket man förstås vill undvika. Jag bestämmer rimligtvis själv under vilka former jag säljer mitt hus, så varför acceptera ett sådant underläge om jag inte måste?

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vad är det för muppar som prutar efter man vunnit ett bud? Hade gått därifrån som säljare.

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
MrJay
MathiasS MathiasS skrev:
Idag verkar det vara ett generellt problem att man bjuder vad som krävs för att vinna och därefter prutar man skamlöst vid en kontraktsförhandling där säljaren är utsatt eftersom övriga köpare gått vidare till nästa hus och budgivning.
Aldrig någonsin hört talas om situationen du beskriver.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Jag har aldrig hört talas om det tidigare. Men det är ju rätt smart av köparen, synd att man inte ens kan pruta på en loppmarknad...

Om det är ett vanligt problem så låter ju din lösning rätt vettig.

Med prutar menar jag förstås att man letar fel som man låtsas inte ha känt till vid budgivningen (hela upplägget är ju som gjort för en bluff från köparen). Jag har inte själv sålt några hus och råkat ut för det, men jag tycker mig förstå att det är så det fungerar idag?

• Gilla
olomar
  • Laddar…
Beror nog på vilken sits säljarna är i.

MathiasS MathiasS skrev:
Med prutar menar jag förstås att man letar fel som man låtsas inte ha känt till vid budgivningen (hela upplägget är ju som gjort för en bluff från köparen). Jag har inte själv sålt några hus och råkat ut för det, men jag tycker mig förstå att det är så det fungerar idag?
I många fall, ja. Dock får du ju ha i åtanke att buden kanske inte når lika högt upp med detta förfarande.

Det är möjligt, men slutpriset kanske blir bättre då köparna kommer ha press på sig ända in i mål.

Det är väl budgivning av en anledning, hur hade du tänkt att få dit två köpare till mäklaren? Slutförhandling? Finns ingen förhandling, det handlar om att skriva kontrakt. En vinner budgivningen, det finns bara en köpare.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Men om köparen drar upp något dom inte känt till så kan du hänvisa till att dom inte tittat tillräckligt noga. Bara stå på dig och vik inte för dåliga argument.

MathiasS MathiasS skrev:
Jag tror att det problemet är lite överdrivet. Om man följer några intressanta objekt på ex. Booli. Strax efter att huset är sålt, så kommer det upp där med sista budet. Sedan efter ngn. månad så kommer det upp med lagfartspris. De hus jag har haft anledning att följa har haft samma lagfartspris som slutbud.

Om det INTE är så, så kan det bero på fler orsaker än att köparen prutat. Ex. när min dotter köpte bostadsrätt (där får man aldrig se ett äkta slutpris), så gav hon först upp budgivningen, två budgivare fortsatte att pressa upp priset nästan 200 000 över hennes sista bud. Sedan efter ngn dag ringer mäklaren, båda de andra budgivarna hade hoppat av. Hon fick köpa 180 000 under "slutbudet". Men tittar man på Booli och hemnet, så står det att den är såld för det högre priset.

• Gilla
katho75
  • Laddar…
Mikael_L
MathiasS MathiasS skrev:
Tankarna sprang iväg när jag stod och målade idag. Började fundera på köp/säljarsituationen när man säljer sitt hus.

Om jag säljer ett hus vill jag ha TVÅ köpare till slutförhandling. Dessa får sedan enas om en besiktningsman och jag betalar den hälft som faller på den som förlorar slutförhandlingen.

Varför är det ingen som gör på detta vis? Förutsättningen är förstås att man har ett attraktivt hus som fler är intresserade av.

I nuvarande förhandling hamnar säljaren automatiskt i underläge, vilket man förstås vill undvika. Jag bestämmer rimligtvis själv under vilka former jag säljer mitt hus, så varför acceptera ett sådant underläge om jag inte måste?
En bra och intressant ide.
Men jag tror det kommer stupa på att 2'an i budgivningen knappast ser något intresse i att agera buffert åt dig i förhandlingen med budvinnaren och infinna sig på mäklarkontoret som någon slags garant för att den som lade högsta budet inte ska krångla.
Den budgivaren har nog oavsett lämnat din kåk bakom sig och kikar på nya objekt - för det mesta.

Men jobbar du lite på hur det hela ska presenteras, så det inte blir alltför oattraktivt, så finns det finesser med det du tänkte.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Way back köpte jag lägenhet i Uppsala när jag läste där. Då var också första o enda gången jag var på en budgivning för en lägenhet där alla köpare var på plats och det var auktion(inte konkursförvaltning). Dvs mäklaren öppnade med ett bud, säg 150´, sen sa nån 155´, nån 170´ osv.
Intressant lösning o grymt snabb - 40 minuter så var det klart :D

• Gilla
Kromo
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
En bra och intressant ide.
Men jag tror det kommer stupa på att 2'an i budgivningen knappast ser något intresse i att agera buffert åt dig i förhandlingen med budvinnaren och infinna sig på mäklarkontoret som någon slags garant för att den som lade högsta budet inte ska krångla.
Den budgivaren har nog oavsett lämnat din kåk bakom sig och kikar på nya objekt - för det mesta.

Men jobbar du lite på hur det hela ska presenteras, så det inte blir alltför oattraktivt, så finns det finesser med det du tänkte.
tvåan i budgivningen ska förstås se upplägget som en andra chans att vinna affären. Jag säljer till den ”smidigaste köparen” inte nödvämdigtvis den som lyckades lägga det högsta budet. Hela poängen är att tävlingen om att få köpa huset fortsätter förbi köparens besiktning, tills det finns ett slutgiltigt pris från två budgivare.

Det går inte att göra som TS föreslår, i alla fall inte vid försäljning med hjälp av mäklare. Att erbjuda en öppen besiktningsklausul är som jag tolkar det den enda sortens besiktningsklausul en mäklare får hjälpa till att upprätta.

Och då står man som säljare ändå där med sin tvättade hals och hoppas att köparen inte trilskas två veckor efter kontraktsskrivning. Det är ju också därför otyget säljarbesiktningar blivit så populärt; kan man få köparen att avstå en besiktningsklausul är ju affären i princip stängd iom. kontraktsskrivningen.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.