V Videonisse skrev:
Är det makadam du lagt som underlag?

Det ser ganska tjockt ut och om det är stenkross med nollfraktion så klarar en 120kg markvibrator kanske bara av att padda till ca 5-10cm djupt.

Är det makadam hävdar några här i tråden att det inte är lika viktigt att padda. Men jag tror inte det stämmer helt eftersom alla villagrunder med 40-50 cm makadam paddas rejält. Vår entreprenör hade minst en som vägde 500kg.

Sedan har jag fått tipset att köra över minst 5-6 gånger och variera riktningen.

Vattna ger inget med makadam. Stenkrossen på vår uppfart har jag lagt på 10cm i taget och kört över varje lager 6 ggr med vanlig rundpadda samt vattnat några av lagren. Man känner ganska tydligt när stenkrossmaterialet satt sig, paddan studsar då.
När man packar makadam så orienterar man egentligen bara runt stenarna. Det blir inte hårdare men man kanske blir av med eventuella luftfickor. För det finns ju inget fint material som i tex stenkross som kan lägga sig och "låsa/packa" :)

En 120 padda lär räcka gott och väl för ett växthus. Belastningen av ett växthus lär ju vara en bråkdel av ett hus per kvm :)
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Det sätter sig lite, men väldigt lite. Gillar inte lerslabb så skulle inte vattna ;)
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det sätter sig lite, men väldigt lite. Gillar inte lerslabb så skulle inte vattna ;)
Om det är kross som är så torrt att det dammar/ryker ska man definitivt vattna om man vill att det ska bli riktigt hårt.
 
V Videonisse skrev:
Är det makadam du lagt som underlag?

Det ser ganska tjockt ut och om det är stenkross med nollfraktion så klarar en 120kg markvibrator kanske bara av att padda till ca 5-10cm djupt.

Är det makadam hävdar några här i tråden att det inte är lika viktigt att padda. Men jag tror inte det stämmer helt eftersom alla villagrunder med 40-50 cm makadam paddas rejält. Vår entreprenör hade minst en som vägde 500kg.

Sedan har jag fått tipset att köra över minst 5-6 gånger och variera riktningen.

Vattna ger inget med makadam. Stenkrossen på vår uppfart har jag lagt på 10cm i taget och kört över varje lager 6 ggr med vanlig rundpadda samt vattnat några av lagren. Man känner ganska tydligt när stenkrossmaterialet satt sig, paddan studsar då.
Det är stenkross 11-16 som ligger.
 
J Jarlsgård skrev:
Jag antar att ramen är ytan där växthuset ska vara?

Mina råd, padda över alltsammans, även utanför ramen och gå över alltihop några vändor så det verkligen packas. Du kommer märka när det inte packar sig så mkt mer. Annars är det bara att gå i maskinens takt, är inga direkta konstigheter :)
Ja precis! Tack för det. Tänkte göra en ganska svag backe nerför mot gräset för att även packa kanten.
 
D Derbyboy skrev:
Min brorsa hävdar att det är bra att vattna materialet innan padding, kan det stämma?

låter rimligt
Det skall regna hela helgen, så passar ju bra!
 
L Blader skrev:
Det skall regna hela helgen, så passar ju bra!
Makadam behöver inte vattnas då det som sagt inte innehåller någon nollfraktion. En paddning gör inte mycket nytta heller mer än att vända stenen rätt på toppen så det blir slätt.
 
P Prodigys skrev:
Makadam behöver inte vattnas då det som sagt inte innehåller någon nollfraktion. En paddning gör inte mycket nytta heller mer än att vända stenen rätt på toppen så det blir slätt.
Men menar du att om du paddar 11-16 så händer inte mycket mer än att det blir slätt ovanpå?
 
  • Gilla
1alexander
  • Laddar…
Allt material som man har lagt ut komprimeras när man kör en padda eller likvärdigt över den. Sedan behöver grövre material en större/tyngre padda/vibrator än ett finare material, där även materialtjockleken påverkar.

Ett exempel från vårt bygge. Husets bottenplatta står på en sprängstensfyllning på berg. När det sprängda berget grävts bort till en nivå på ca 0,5-0,7 m under isoleringsnivån. Lades ett höjdjusterande lager av mindre sprängstenar ut (max 10-15 cm stora). Detta lager ihop med underliggande sprängstenar komprimerade vår grävmaskinist med en vibrator som han satte på grävmaskinen istället för skopan. Själva vibratorn drevs av maskinens hydraulik med maskinen som tyngd (beroende på hur hårt han "tryckte" med maskinen). Denna kombination komprimerade sprängstenarna och justerlagret minst 1-2 dm på vissa ställen ännu mer. När allt var komprimerat i en första omgång justerades nivån igen med efterföljande komprimering som blev klart mindre. Därefter lades makadamen ut som också komprimerades samt slutjusterades. Så att säga att makadam och olika fraktioner av sprängsten inte komprimeras är fel, det beror på vad man har för utrustning.
 
L Blader skrev:
Men menar du att om du paddar 11-16 så händer inte mycket mer än att det blir slätt ovanpå?
Precis, kan sjunka en till två stenars storlek då dom vänds rätt men i övrigt är det inte till mycket nytta. I ditt fall kommer du inte kunna köra över kanterna heller utan att allt ger sig då rasvinkeln är för tvär om du ska köra på det.
 
Mikael_L
L Blader skrev:
Men menar du att om du paddar 11-16 så händer inte mycket mer än att det blir slätt ovanpå?
Japp, samt att det trycks ut längs kanterna, dvs blir lägre och bredare där.

Men jag paddade 8-16 litegrann både för garaget och huset, för säkerhets skull, skulle det råkat bildats någon ficka någonstans så slår man ju åtminstone ihop den.
Underlaget under (0-32) körde jag över något runt 4-6 överfarter, i olika riktningar, sen körde jag över 8-16 fraktionen som låg ovanpå lite snabbt också, då jag ändå hade paddan där.

Videonisse skriver att det känns när materialet med 0-fraktion i satt sig, och jag håller med, det märks verkligen medan man paddar.
Men samma fenomen händer inte med 8-16 eller 16-32.


Allt Jarlsgård skriver speglar min åsikt också.
 
Jag kan ju ta ett exempel om än litet.

När jag dränerande om framsidan återfyllde jag med makadam 8-16. På detta har jag sedan gjutit ett fundament till utedelen (Luft/vatten) som väger ca 100kg.

Jag har även gjutit en ny entré trappa. Materialet är helt opackat mer än att jag gått på det och såhär 1 år senare finns det inga som helst sättningar trots att makadamens tjocklek uppgår till ca 60cm.
 
K
Ser ser att några skriver om att när paddan hoppar/studsar så är underlaget tillräckligt komprimerat, hittar dock ingen definition på hur stora utslag man pratar om? Det jag ser framför mig är våldsamt, men jag gissar att det inte riktigt är så :p Denna info hittar jag istortsett bara här på BH, i anläggnings AMA står det bara minst 6 överfarter vad jag lyckats hitta och tillverkarna skriver inte mkt och på youtube har ingen nämnt det.

Nästa fundering är kring komprimering av 0-30, jag har vattnat rätt rejält inför paddning och det har väl resulterat i att ytan inte riktigt är låst nu efter paddningen, utan det är mer som tillplattat Makadam ytligt, utan någon nollfraktion ytligt. Inte sådär hård yta jag förväntat mig, går att lirka upp stor-stenarna enkelt.
Är det normalt? Eller skall man borsta runt 0-4 och vattna ner?

Kommer kommer ett lager till, cirka 10cm, dock 0-18 denna gång men vill ju vara säker på att 0-30'in är rätt utförd.
 
K KjellTimell skrev:
Ser ser att några skriver om att när paddan hoppar/studsar så är underlaget tillräckligt komprimerat, hittar dock ingen definition på hur stora utslag man pratar om? Det jag ser framför mig är våldsamt, men jag gissar att det inte riktigt är så :p Denna info hittar jag istortsett bara här på BH, i anläggnings AMA står det bara minst 6 överfarter vad jag lyckats hitta och tillverkarna skriver inte mkt och på youtube har ingen nämnt det.

Nästa fundering är kring komprimering av 0-30, jag har vattnat rätt rejält inför paddning och det har väl resulterat i att ytan inte riktigt är låst nu efter paddningen, utan det är mer som tillplattat Makadam ytligt, utan någon nollfraktion ytligt. Inte sådär hård yta jag förväntat mig, går att lirka upp stor-stenarna enkelt.
Är det normalt? Eller skall man borsta runt 0-4 och vattna ner?

Kommer kommer ett lager till, cirka 10cm, dock 0-18 denna gång men vill ju vara säker på att 0-30'in är rätt utförd.
Dra ut paddan en runda på en bit asfalt, om materialet är välpackat hoppar den likadant på bärlager. 6 överfarter är rekommendationen men börjar paddan studsa innan kan man lägga ner för då blir det inte hårdare om man inte går upp ett par storlekar på padda.

Angående din yta så är det bara till att dra på 0-18, nollet i det kommer fylla håligheterna. Vattna aningens mindre så kommer det bli en bra yta på det sen.
 
  • Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
Mikael_L
K KjellTimell skrev:
Ser ser att några skriver om att när paddan hoppar/studsar så är underlaget tillräckligt komprimerat, hittar dock ingen definition på hur stora utslag man pratar om? Det jag ser framför mig är våldsamt, men jag gissar att det inte riktigt är så
Jag tycker det är lite svårt att förklara (samt att jag inte har så stor erfarenhet och en tid sen jag senast körde padda), men jag tycker det liksom känns skillnaden, och man typ märker när det inte blir så mycket mer skillnad. Första överfarten är den absolut mest effektiva.
 
  • Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.