4 4kvadrat skrev:
Hallo.

Jag är färdig med min ugn. Jag har eldat försiktigt 2 gånger och den tredje gången eldade jag mer och bakade pizza. Nu har det spruckit vid rökröret, både fram och bakom röret. Det blev nog för varmt så röret expanderar. Är detta vanligt och vad kan man göra? Lägga mer vermikulit/eldfast bruk, lappa och laga innan man bakar mer?
Helst ska man inte mura fast rökröret, tror det brukar rekommenderas att man lägger ett lager kartong mellan... Å andra sidan spelar det ingen större roll, sprickor blir det sågott som alltid nånstans ändå..
 
Ok. Tack för svaren. Jag hoppas bara det inte kollapsar. Jag ska lägga på ullmatta sen som isolering och vanlig puts. Hoppas det håller när man lägger på den extra vikten just där det har spruckit.

Är det nån idé att lägga på mer blandning där det har spruckit eller kommer det bara att spricka igen?
 
4 4kvadrat skrev:
Ok. Tack för svaren. Jag hoppas bara det inte kollapsar. Jag ska lägga på ullmatta sen som isolering och vanlig puts. Hoppas det håller när man lägger på den extra vikten just där det har spruckit.

Är det nån idé att lägga på mer blandning där det har spruckit eller kommer det bara att spricka igen?
Sprickan kommer igen, ser på min spricka att den vidgar sig mer när det blir varmt.
 
Tack för svaren!
 
Någon som har problem med att röken inte går upp i skorstenen uran genom luckan? Funderar på om skorstenen är för kort så den inte får något sug? Den är ca 50 cm.
 
B Bergz skrev:
Någon som har problem med att röken inte går upp i skorstenen uran genom luckan? Funderar på om skorstenen är för kort så den inte får något sug? Den är ca 50 cm.
50 cm låter i kortaste laget... Vad har den för diameter? Har du någon bild på hur du byggt ugnen? Det kan vara bra att ha en "tratt" under rökröret, som samlar upp röken...

Edit: jag har en meter 150-mm rör och det är i minsta laget när ugnen är kall....
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
50 cm låter i kortaste laget... Vad har den för diameter? Har du någon bild på hur du byggt ugnen? Det kan vara bra att ha en "tratt" under rökröret, som samlar upp röken...

Edit: jag har en meter 150-mm rör och det är i minsta laget när ugnen är kall....
Har en 115 mm rör, testa nu ikväll med att förlänga men 1,5 m spirorör blev mkt bättre sug i rökröret, spiroröret var dock 100 mm rör så det är ju lite mindre, fick täta lite med isolering.
 
  • Utomhus vedugn med förlängt rökrör på 1,5 m av spirorör på en bakgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
A
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vill du göra det så enkelt som möjligt så lägger du golv med eldfast tegel, (gärna i fiskbensmönster, så att din pizzaspade inte fastnar i kanten), och sen placerar du bara din kupol ovanpå ... Att komma in via öppningen för att lägga golv i kupolen tror jag inte på ..

När du gör anslutningen mellan kupolen och skorstenen lindar du ett eller två varv kartong runt skorstenen, som du tar bort när den eldfasta betongen härdat .. då har du utrymme för skorstenen att expandera ....

Vinkelslip går utmärkt att kapa med, men blötlägg alltid eldfast tegel innan, och använd andningsskydd, dammet är riktigt farligt.

Ska du ha rullvagnen kvar måste du ha någon isolering mellan betongen och det eldfasta teglet, golvet i min ugn blir runt 300-350 grader när jag bakar pizza, och det är i underkant för en riktig pizza napoletana. Jag har ett lager 9 cm LECA, och en isoleringsskiva som heter "Skamotec + siffra" som är 50 mm tjock. I efterhand hade det räckt med isoleringsskivan, men den kostar ca 1000-1200 spänn per kvm, så jag hade från början tänkt köra enbart LECA, då det ska isolera ca 3 gånger sämre än isoleringsskivan, alltså ungefär 15 cm. För att få höjden lagom blev det lite av båda ..

Utanpå kupolen behöver du någon form av isolering, annars kommer du göra av med mer ved, och det blir svårt att få upp temperaturen i ugnen .. utanpå denna isolering brukar många köra med puts ... taket i min ugn ligger på 400 grader ungefär, och utanpå teglet når jag ofta 300 grader, dock med dålig isolering ...

Hej Dan

Jag tänkte börja med att ljuta en platta, Men om man gjuter en platta av Vermikulit+cement 50mm, sedan lägger eldfast tegel 30mm. Räcker det tror du? Sedan gällande kupolen så tänker jag Vermikulit/cement 50mm, sedan keramisk isoleringmatta 30mm. Sedan eldfast puts längst ut...20mm. Tar jag i? Eller e det en idé, läser att en del förlorar värme pga för lite isolering.
Förstår att det kommer bli hyfsat tjock=tung. Men det gör inget.

Mvh John ( Mitt första bygge)
 
JohSam01 skrev:
Hej Dan

Jag tänkte börja med att ljuta en platta, Men om man gjuter en platta av Vermikulit+cement 50mm, sedan lägger eldfast tegel 30mm. Räcker det tror du? Sedan gällande kupolen så tänker jag Vermikulit/cement 50mm, sedan keramisk isoleringmatta 30mm. Sedan eldfast puts längst ut...20mm. Tar jag i? Eller e det en idé, läser att en del förlorar värme pga för lite isolering.
Förstår att det kommer bli hyfsat tjock=tung. Men det gör inget.

Mvh John ( Mitt första bygge)
Menar du att 30 mm eldfast tegel räcker, eller 50 mm vermicreete räcker som isolering?

Jag är inte så insatt i vermiculite-gjutandet eftersom jag gick på teglet istället, men vissa saker är ju samma.. Isolering kan man nästan inte få för mycket av... Man kan ju köra keramisk filt först och vanlig stenull utanpå, så har jag det... Jag byggde ett litet hus över, men puts funkar ju det med.. Huvudsaken är att det blir tätt, med nån form av avluftning så fukt kan komma ut. Annars får du ha en presenning över när det regnar...
 
A
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Menar du att 30 mm eldfast tegel räcker, eller 50 mm vermicreete räcker som isolering?

Jag är inte så insatt i vermiculite-gjutandet eftersom jag gick på teglet istället, men vissa saker är ju samma.. Isolering kan man nästan inte få för mycket av... Man kan ju köra keramisk filt först och vanlig stenull utanpå, så har jag det... Jag byggde ett litet hus över, men puts funkar ju det med.. Huvudsaken är att det blir tätt, med nån form av avluftning så fukt kan komma ut. Annars får du ha en presenning över när det regnar...
Bottenplattan skulle vara av Vermi inkl cement.50mm, sedan ovan på det 32mm tegel.
Ändring: Kupolen består först av perlit inkl cement. Sedan keramisk filt, sedan perlit inkl cement igen. Sedan en puts för snygga till utsidan.

Sedan efter lite forskande så är det fler som använder glasflaskor i botten för behålla värmen, den idén kanske inte e så dum.

Det kommer bli ett litet regnskydd ovanför grillhörnan.
 
JohSam01 skrev:
Bottenplattan skulle vara av Vermi inkl cement.50mm, sedan ovan på det 32mm tegel.
Ändring: Kupolen består först av perlit inkl cement. Sedan keramisk filt, sedan perlit inkl cement igen. Sedan en puts för snygga till utsidan.

Sedan efter lite forskande så är det fler som använder glasflaskor i botten för behålla värmen, den idén kanske inte e så dum.

Det kommer bli ett litet regnskydd ovanför grillhörnan.
Glasflaskorna började överges redan när jag byggde min ugn, de är inte överdrivet bra.

Ta ett steg tillbaka och fundera över de här två frågorna;
1: vad vill jag göra i ugnen? Är det enbart pizza, eller är det viktigare att baka bröd/laga annan mat?
2: har jag några vikt- och storleksbegränsningar? Dvs. behöver resultatet gå att flytta? Finns det maxmått på höjd/bredd/djup?

För att baka pizza behöver man hög temperatur, kort tid.
För att baka bröd (eller laga annan mat) behöver man låg temperatur lång tid.
Dom två användningsområdena är svåra att kombinera i samma vedugn.
Hög temperatur/kort tid = låg värmehållande massa för att uppnå temperaturen snabbare, och man eldar oftast kontinuerligt för att bibehålla värmen. Här kan man leva med sämre isolering, det enda som händer är att det går åt mer ved.
Låg temperatur/lång tid = kräver större värmehållande massa, och mer isolering.

Steg nummer 2 är att bestämma sig för en budget. Vad får det kosta?
 
Har läst igenom hela tråden och ämnet golv har behandlats på ett par ställen men känner ändå att det finns mer kunskap att krama ur här Lilla Napoli—boken och diverse forumtrådar pratar mycket om att eldfast tegel och bakstenar har för hög värmekonduktivitet (1,5 W/mK och uppåt) vilket leder till bränd botten innan toppingen är klar. Har samma problem i men elugn när jag kör på 450 grader. Bästa alternativet är såklart ett riktigt biscottogolv (0,4 W/mK) men det är ganska dyrt och inte helt enkelt att få tag på.

Finns det några andra smarta alternativ? vanligt tegel har bättre värde, kanske 0,6-0,8, men tål ju inte värme så bra. 450 grader borde det dock tåla om man har det i botten och bara bakar på?
Har sett chamottetegel med isoleringskorn men har inga värden på det.
Hur har ni löst detta bekymmer?
 
  • Installation av eldfast tegelgolv för bakugn som en person justerar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tänder elden längst fram i min ugn, så fort jag fått upp värmen så flyttar jag elden längre och längre in, och sen eldar jag enbart längst in. När ugnen är uppe i temperatur så lägger jag oftast ett vedträ på sidan som brinner medan jag gräddar pizzorna... Då har jag en zon där golvet är mellan 250-350 grader...

Men jag har en ganska speciell form på min ugn, den är rektangulär, och ganska hög..
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag tänder elden längst fram i min ugn, så fort jag fått upp värmen så flyttar jag elden längre och längre in, och sen eldar jag enbart längst in. När ugnen är uppe i temperatur så lägger jag oftast ett vedträ på sidan som brinner medan jag gräddar pizzorna... Då har jag en zon där golvet är mellan 250-350 grader...

Men jag har en ganska speciell form på min ugn, den är rektangulär, och ganska hög..
Okej. Så du löser det egentligen genom att inte elda upp golvet till riktigt varmt utan håller det lite svalare?
 
Haggärde Haggärde skrev:
Okej. Så du löser det egentligen genom att inte elda upp golvet till riktigt varmt utan håller det lite svalare?
Jag har ju rätt tjockt tegel i golvet (50-60 mm, minns inte exakt) så det funkar helt ok...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.