1 12345renovering skrev:
Ja det lutar åt förslag 3 för mig. Man vill ju ändå att det ska hålla ett tag. Har varit helt inställd på förslag 2, sen pratade jag med en sotare som gav förslag 1....

Plattan ligger och torkar just nu så tänkte börja med kupolen men tvekar pga att jag inte bestämt tillvägagångssättet än...
Ok, vi är nog i samma fas ungefär. Men tänker du alltså skippa keramisk isolering?
Jag är också inne på att det måste vara hållfast utan sprickbildningar och att värmen bibehålls något sånär... så länge som möjligt.
 
G GnoBBen skrev:
Ok, vi är nog i samma fas ungefär. Men tänker du alltså skippa keramisk isolering?
.
Ja det verkar ha fungerat för många att köra på eldfast, vermikulit & eldfast och sist puts. Så det blir nog så jag gör. Eldfast bruk är dock mycket dyrt...

Behöver köpa det mesta hos en kaminbutik och när jag väl står där får jag väl nya tips...
 
J jahvisst skrev:
Okej. 3 vermikulit 1 cement då eller?
Fick du till detta? Jag är inne på gjutning nummer 2 som OCKSÅ blivit alldeles porös och lätt smulas sönder för hand. Varit noga med att täcka över med fuktiga lakan samt plast och väntat 10 dagar men ändå katastrofalt resultat.

Första försöker körde jag på 1 del eldfast bruk och 5 delar vermikulit och andra varvet blandade jag 3 delar vermikulit/eldfast bruk och 1 del cement. Verkar inte bli någon skillnad alls.

Blir inte klok, är så himla sugen på att få till detta.
 
H HansOtto skrev:
Såja, äntligen klar å bakat mina första pizzor. Blev ju bra


[bild] [bild] [bild]
Super snygg! Den första ugnen, fick du kasta allt eller provade du återanvända nåt från den...Blev samma för mig nämlligen :) Vad körde du för blandningsförhållande denna gången? /J
 
Gavelin75 Gavelin75 skrev:
Super snygg! Den första ugnen, fick du kasta allt eller provade du återanvända nåt från den...Blev samma för mig nämlligen :) Vad körde du för blandningsförhållande denna gången? /J
Återanvände allt + ny vermikulit, har för mig om att jag blandade 5/1(vermikulit/vanlig betong). Testa att blanda lite och vänta ett dygn så ser du om den blivit stenhård, om inte blanda 5/2.
 
Grymt! Tack för svar!!
 
mathiaslu mathiaslu skrev:
Fick du till detta? Jag är inne på gjutning nummer 2 som OCKSÅ blivit alldeles porös och lätt smulas sönder för hand. Varit noga med att täcka över med fuktiga lakan samt plast och väntat 10 dagar men ändå katastrofalt resultat.

Första försöker körde jag på 1 del eldfast bruk och 5 delar vermikulit och andra varvet blandade jag 3 delar vermikulit/eldfast bruk och 1 del cement. Verkar inte bli någon skillnad alls.

Blir inte klok, är så himla sugen på att få till detta.
Jag är inne på min andra gjutning nu. Använde första njutningen 5 delar vermikulit och 1 del eldfast betong, sen varva jag på nästa lager med 50/50. Ändå blev det skit, det härdade olika mycket på ställen. När jag skulle ta bort bollen efter några veckor var blev det för stora sprickor och jag fick mitt rökrör till andra lagret. Blev inte stabilt, var för poröst. Jag rev ner allt och började om.

Nu är jag inne på min andra gjutning använde 50/50 av vermikulit och eldfast betong. Denna gång var jag noga med att torrblanda ordentligt och tog mer vatten än sist. Man får känna efter så man får rätt konsistens. Kupolen blev hård efter några timmar :D Den känns väldigt stabil, tung som fan med.

Här är mina två olika gjutningar.
Den första och nr 2 jag är inne på nu.
 
  • Två hemgjorda gjutna kupoler av vermikulit och eldfast betong med synliga sprickor på den ena och rökrör i metall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av två olika gjutningar i vermikulit och eldfast betong med synliga sprickor i den första gjutningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gjutning av en ugn med eldfast betong och vermikulit, med rökutgångsrör, på ett byggprojekt i ett garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok, fan va segt Ska gå på med nytt försök ikväll med att försöka använda den gamla samt blanda i cement 1:3.. då jäklar ska de väl hålla ihop
 
Kan man använda det gamla materialet som är poröst efter det har torkat ihop?
särskilt betong som blandats med vatten? Jag slängde mitt gamla efter det föll ihop. Kanske var dumt.

Jag ska ha 5 cm brandsäker matta med hönsnät som isolering ovanpå kupolen sen som extra lager för att behålla värmen.
Vad hade ni använt för material för få det på plats? Vanligt puts, vermikulit blandat med eldfast cement eller vanlig cement? Enbart eldfast betong känns onödigt och kostsamt.

Jag funderar på att använda vanligt cement ovanpå mattan och därefter lägga på vanligt putsbruk, jag har en påse med putsbruk, har använt det till inomhus, men det borde funka utomhus med?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Betongen som du gjuter plattan i behöver inte vara eldfast, om du har isolering under golvet .. :)
Jag tror du är på helt rätt spår!

Bröd är lite mer utmanande, då du behöver en jämn temperatur under en längre tid, och jag tror det kan vara svårt att uppnå bra resultat med en kupol i isolerande material .. men men, alla ugnar är olika, mig tog det nästan 6 månader att lära mig elda i min .. därför har jag inte kommit längre än såhär ... :crysmile:
Hej!
Jag köpte min förra veckan färdig handgjorda byggt. Vad kan ni tipsa mig om ved förutom björk
 
  • Handgjord tegelugn för vedeldning på stenfundament med vedstapel under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
M Mando71 skrev:
Hej!
Jag köpte min förra veckan färdig handgjorda byggt. Vad kan ni tipsa mig om ved förutom björk
Det beror på vad du ska göra i ugnen.. För brödbak (dvs lägre temperaturer) kan du köra med vad som helst.. För pizza bör du ha ett träslag med högre energiinnehåll, typ björk eller ek... Har du bra isolering går det åt mindre ved, har du dålig så går det mer...
 
  • Gilla
Mando71
  • Laddar…
M Mando71 skrev:
Hej!
Jag köpte min förra veckan färdig handgjorda byggt. Vad kan ni tipsa mig om ved förutom björk
Bra att ha ved som inte sprätter under tiden man bakar också, för uppvärmning spelar det väl mindre roll.
 
F Fransson44 skrev:
Betongplattan, helt vanlig betong på 5 cm. Ovanpå den gjorde jag en blandning av vermikulit + cement. Sedan ovanpå den, vanlig eldfast tegel, den tunna, 2,5.
Ska försöka bifoga en bild.
Eldade hårt igår och plattan isolerade bra nertill. Ingen risk för träbordet.
Håller på med isolering av en grill, sorry för liten trådkapning ;). Når ju inte samma temperaturer som en ugn, men de eldfasta teglen direkt på cementplattan blev lite väl tufft för den senare. Hairline-sprickor i betongkanten efter första grillningen gör att jag gärna isolerar plattan (trots att min betongplatta är ordentligt armerad och säkert klarar grillning i många år iofs).

Då tänkte jag plocka bort de eldfasta på plattan, sen gjuta en ca 6:1-blandning av vermikulit/vermiculite och cement, eller kanske bättre med perlite som ska suga vatten mindre (skapelsen står ju utomhus och kan suga vatten vid regn, vill ju inte riskera frostsprängning).

Har bara hört att man använder cement i kombination med vermikulit/perlite, men flera i den här tråden tycks blanda med eldfast bruk. Funderar på om det är nödvändigt, eller kanske tom kontraproduktiv då den kanske leder värme bättre ner till petongplattan under?
 
Hallo.

Jag är färdig med min ugn. Jag har eldat försiktigt 2 gånger och den tredje gången eldade jag mer och bakade pizza. Nu har det spruckit vid rökröret, både fram och bakom röret. Det blev nog för varmt så röret expanderar. Är detta vanligt och vad kan man göra? Lägga mer vermikulit/eldfast bruk, lappa och laga innan man bakar mer?
 
  • Sprickor i en hembyggd ugn nära rökröret efter upprepade eldningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprickor i eldfast bruk vid rökröret på nybyggd ugn, indikerar överhettning och expansion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
HansOtto
  • Laddar…
4 4kvadrat skrev:
Hallo.

Jag är färdig med min ugn. Jag har eldat försiktigt 2 gånger och den tredje gången eldade jag mer och bakade pizza. Nu har det spruckit vid rökröret, både fram och bakom röret. Det blev nog för varmt så röret expanderar. Är detta vanligt och vad kan man göra? Lägga mer vermikulit/eldfast bruk, lappa och laga innan man bakar mer?
Min sprack där med, har inte gjort något åt det, ser det som ett litet skönhetsfel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.