D Daniel 109 skrev:
Nja, jag såg en leaf på blocket i dag för 90kkr. Lite bättre körsträcka och lite lägre pris så är man där. Det är inte långt bort.
Ja, 90 000 är ju verkligen "nästan 30 000".
 
  • Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Klart att det är ett problem. Det är helt enkelt alldeles för dyrt
Nu missförstod du mig, jag menade 3-fas 20 A delat på ett dussin laddplatser.

Här är jag inte alls lika övertygad om att du har rätt. Jag vill använda spisplattor och ugn samtidigt, under en begränsad tid, när jag aktivt står i köket.
Vilket troligen sammanfaller med när alla andra står i köket.

Vi pratar ju om lastbalansering för att kunna säkra ner. Du skulle kunna säkra ner om du t.ex. såg till att spis, ugn och eventuell VV-beredare aldrig kördes samtidigt.

Som du själv skrivit så kör en bil i snitt 1200 mil om året, dvs 100 mil i månaden, eller drygt 3 mil om dagen.
Aj, du gör det klassiska felet och tror att genomsnittet är jämnt fördelat över årets dagar.

Tittar jag på mig själv så kör jag 25% av årets körsträcka under en månad (semestern på sommaren).

Visst, om man alltid bara kör 3 mil om dagen är det inga som helst problem. Då behöver elbilen inte heller ha större räckvidd än 10 mil.
 
Nej, men jag har inte sagt 30kkr. Jag kan acceptera ett något högre pris då bränsle kostnaden minskar radikalt.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, men jag har inte sagt 30kkr. Jag kan acceptera ett något högre pris då bränsle kostnaden minskar radikalt.
Du är kanske inte en ensamstående undersköterska med en månadslön på 25 000 och en hyra på 11 000 i månaden för en tvåa? Vad tror du hon har råd med för bil?
 
N Nerre skrev:
Genomsnittsbilisten kör 1200 mil om året och det verkar inte vara nån elbilsägare i den här tråden som ligger i närheten av de siffrorna.
Nej, men det är å andra sidan inte de människornas verkliga problem som lyfts fram heller, så ingen av oss är representativa.

Själv kör jag knappa 3.000 mil per år och kör ännu inte elbil pga. dragkrokspreferens. Det finns elbilar med vettig dragkapacitet, men inte i min prisklass. Om ett år eller två väntar jag mig dock att utbudet är ikapp min efterfråga. Att de som kör begagnade bilar får vänta ännu några ord känns naturligt.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Nu missförstod du mig, jag menade 3-fas 20 A delat på ett dussin laddplatser.
Ja, då missförstod jag dig. Frågan är hur mycket du tycker är lämpligt om 3-fas 20A är för lite att dela på 12 platser?
3x63 kanske?
Jag kan dock täkna lite på det längre ner så får du några siffror (rätt eller fel) att utgå ifrån.

N Nerre skrev:
Vilket troligen sammanfaller med när alla andra står i köket.
Vi pratar ju om lastbalansering för att kunna säkra ner. Du skulle kunna säkra ner om du t.ex. såg till att spis, ugn och eventuell VV-beredare aldrig kördes samtidigt.
Ja det skulle jag säkert. Jag skulle också behöva säkra upp om jag skulle köra allt samtidigt.
Det är dock rätt ointressant. "Alla" vill laga mat någon gång mellan 17 och 19. Alla vill inte nödvändigt ladda sin elbil vid en viss tidpunkt. De flesta skiter nog fullständig i om deras bil laddas med enfas 16A (om det är vad bilen kan ta emot) 01-03 eller 03-05, eller om den laddas med 8A enfas 01-05, så länge bilen är fulladdad när de ska åka hemifrån.

N Nerre skrev:
Aj, du gör det klassiska felet och tror att genomsnittet är jämnt fördelat över årets dagar.

Tittar jag på mig själv så kör jag 25% av årets körsträcka under en månad (semestern på sommaren).

Visst, om man alltid bara kör 3 mil om dagen är det inga som helst problem. Då behöver elbilen inte heller ha större räckvidd än 10 mil.
Nu gör du dig dummare än du är. Jag har aldrig påstått att snittet är samma sak som det som sker varje dag. Dock räknade jag med att även om man bara laddas med 8A (enfas) så räcker 3 timmar för att ladda fullt om man kört 6 mil. Det finns en anledning till att laddhybriderna klarar cirka 50 km på en laddning och det är att för de flesta räcker det utmärkt en vanlig dag.

Snittet är dock inte ointressant, eftersom det jämnar ut det när vi istället för en enskild individ talar om 12 laddstationer.

När det sen kommer till semestertider, då du och andra kör mer, så finns det ju två varianter:
1. Man åker från hemmet
2, Man åker långa dagsetapper men sover hemma.

Alternativ 1, när man åker från hemmet, ja då spelar det ju ingen roll hur mycket man kan ladda hemma, det tror jag även att du inser, om du tänker efter riktigt noga
Alternativ 2, ja då kan man behöva ladda med högre effekt. De bilar som bara klarar enfas 16A kommer inte kunna ladda fullt även om de får detta på laddstationen, så är det behovet så ska man köpa en annan bil, en som kan ladda med 3fas eller vara förberedd påa tt man får toppa upp utanför hemmet då och då. Kan man ladda med högre effekt så kan man säkert glädja sig åt att en hel del av de man delar laddkapacitet med antingen är bortresta eller inte behöver samma effekt.

Som du inser så klarar även du att ladda en elbil hemma för normal drift. På långresor så är det ointressant vilken laddkapacitet du har på hemmaplan.

Så till uträkningen jag lovade ovan.
3x20 A skulle innebära att 12 bilar kan ladda med 5A enfas samtidigt. Nu blir snittkörsträckan lite intressant. Om vi säger att alla snittar 6 mil om dagen (vilket är mycket). Alla råkar dessutom maxa körsträckan samma dagar med 15 mil (vi bortser från semestrar då många ändå är bortresta). Med 8A tog det 3 timmar att täcka 6 mil, så i snitt är det inget som helst problem att ladda över natten med 5A ens om alla ska peta i laddaren klockan 19.00 varje dag och be om max effekt. De dagar när alla kör 15 mil så kommer de behöva 12 timmar i laddaren för att ladda fullt. Kommer alla hem klockan 19.00 och åker 07.00 dagen efter så går det precis. Kommer alla hem klockan 21.00 och åker klockan 07.00 så kommer man tyvärr inte åka hemifrån med full laddning, utan bara med runt 95%. Det hämtar man dock snabbt in dagen efter.

Du vet vi ju också att vissa kommer hem tidigare på dagarna och kan påbörja laddningen då, medan andra åker senare och kan ladda lite senare och därmed påbörja laddningen lite senare, så om inte uträkningen är helt uppåt väggarna så verkar det som att 3x20A faktiskt klarar 12 laddstationer rätt hyfsat i praktiken.

Kan det bli problem någon gång? Det kan det säkert, men jag skulle nog inte rekommendera att man började byta servis och säkrade upp till högre nivåer med de kostnader det innebär utan att först se om man kanske klarar sig på mindre. Kanske är 3x20A för lite för 12 platser, men om det fungerar så tror jag folk hellre betalar några hundralappar på stan de enstaka gång det inte fungerar än att betala dessa pengar varje månad.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, då missförstod jag dig. Frågan är hur mycket du tycker är lämpligt om 3-fas 20A är för lite att dela på 12 platser?
3x63 kanske?
Jag kan dock täkna lite på det längre ner så får du några siffror (rätt eller fel) att utgå ifrån.


Ja det skulle jag säkert. Jag skulle också behöva säkra upp om jag skulle köra allt samtidigt.
Det är dock rätt ointressant. "Alla" vill laga mat någon gång mellan 17 och 19. Alla vill inte nödvändigt ladda sin elbil vid en viss tidpunkt. De flesta skiter nog fullständig i om deras bil laddas med enfas 16A (om det är vad bilen kan ta emot) 01-03 eller 03-05, eller om den laddas med 8A enfas 01-05, så länge bilen är fulladdad när de ska åka hemifrån.


Nu gör du dig dummare än du är. Jag har aldrig påstått att snittet är samma sak som det som sker varje dag. Dock räknade jag med att även om man bara laddas med 8A (enfas) så räcker 3 timmar för att ladda fullt om man kört 6 mil. Det finns en anledning till att laddhybriderna klarar cirka 50 km på en laddning och det är att för de flesta räcker det utmärkt en vanlig dag.

Snittet är dock inte ointressant, eftersom det jämnar ut det när vi istället för en enskild individ talar om 12 laddstationer.

När det sen kommer till semestertider, då du och andra kör mer, så finns det ju två varianter:
1. Man åker från hemmet
2, Man åker långa dagsetapper men sover hemma.

Alternativ 1, när man åker från hemmet, ja då spelar det ju ingen roll hur mycket man kan ladda hemma, det tror jag även att du inser, om du tänker efter riktigt noga
Alternativ 2, ja då kan man behöva ladda med högre effekt. De bilar som bara klarar enfas 16A kommer inte kunna ladda fullt även om de får detta på laddstationen, så är det behovet så ska man köpa en annan bil, en som kan ladda med 3fas eller vara förberedd påa tt man får toppa upp utanför hemmet då och då. Kan man ladda med högre effekt så kan man säkert glädja sig åt att en hel del av de man delar laddkapacitet med antingen är bortresta eller inte behöver samma effekt.

Som du inser så klarar även du att ladda en elbil hemma för normal drift. På långresor så är det ointressant vilken laddkapacitet du har på hemmaplan.

Så till uträkningen jag lovade ovan.
3x20 A skulle innebära att 12 bilar kan ladda med 5A enfas samtidigt. Nu blir snittkörsträckan lite intressant. Om vi säger att alla snittar 6 mil om dagen (vilket är mycket). Alla råkar dessutom maxa körsträckan samma dagar med 15 mil (vi bortser från semestrar då många ändå är bortresta). Med 8A tog det 3 timmar att täcka 6 mil, så i snitt är det inget som helst problem att ladda över natten med 5A ens om alla ska peta i laddaren klockan 19.00 varje dag och be om max effekt. De dagar när alla kör 15 mil så kommer de behöva 12 timmar i laddaren för att ladda fullt. Kommer alla hem klockan 19.00 och åker 07.00 dagen efter så går det precis. Kommer alla hem klockan 21.00 och åker klockan 07.00 så kommer man tyvärr inte åka hemifrån med full laddning, utan bara med runt 95%. Det hämtar man dock snabbt in dagen efter.

Du vet vi ju också att vissa kommer hem tidigare på dagarna och kan påbörja laddningen då, medan andra åker senare och kan ladda lite senare och därmed påbörja laddningen lite senare, så om inte uträkningen är helt uppåt väggarna så verkar det som att 3x20A faktiskt klarar 12 laddstationer rätt hyfsat i praktiken.

Kan det bli problem någon gång? Det kan det säkert, men jag skulle nog inte rekommendera att man började byta servis och säkrade upp till högre nivåer med de kostnader det innebär utan att först se om man kanske klarar sig på mindre. Kanske är 3x20A för lite för 12 platser, men om det fungerar så tror jag folk hellre betalar några hundralappar på stan de enstaka gång det inte fungerar än att betala dessa pengar varje månad.
Det är svårt att direkt svara på huruvida man måste säkra upp huvudsäkringen. Men med 12st platser är risken stor. Man får en känsla av att det Värsta man kan göra är att säkra upp. Men det är väl inte så farligt.
Nu behöver man nog inte säkra upp till 63A utan det blir nog minst 110A :D
Det finns så mycket att ta hänsyn innan man kan säga något.
Men med 12 platser så är risken stor
Hur mycket är omöjligt att svara på
 
Fairlane
Det är mycket möjligt att man kan behöva säkra upp och för att göra det kanske man även behöver byta servisledning.
Man måste helt enkelt kontrollera föreningens förutsättningar.

Det jag vänder mig mot i Nerres resonemang är att man måste byta servisledning (utan att man ens nödvändigtvis behöver säkra upp), att man måste låta de flesta (det började med alla, sen nästan alla och nu är vi nere på de flesta) ladda med full effekt hela tiden även om en långsammare laddtakt skulle räcka (Det spelar normalt sett ingen roll om bilen är fulladdat kl 02.00 eller 06.00 för det stora flertalet). Konstigaste av allt att man måste dimensionera rejält för att klara semestern när man är på resande fot.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Ja det skulle jag säkert. Jag skulle också behöva säkra upp om jag skulle köra allt samtidigt.
Det är dock rätt ointressant. "Alla" vill laga mat någon gång mellan 17 och 19. Alla vill inte nödvändigt ladda sin elbil vid en viss tidpunkt. De flesta skiter nog fullständig i om deras bil laddas med enfas 16A (om det är vad bilen kan ta emot) 01-03 eller 03-05, eller om den laddas med 8A enfas 01-05, så länge bilen är fulladdad när de ska åka hemifrån.
Men nu är vi där igen: Jag pratar inte om vardagssituationer. Jag pratar om "högtrafiksitutioner". Samma anledning som att Ica Maxi har 12 kassor eller att Essingeleden har 4 körfält.

Med din argumentation skulle det räcka med ett körfält på Essingeleden.

Det finns en anledning till att laddhybriderna klarar cirka 50 km på en laddning och det är att för de flesta räcker det utmärkt en vanlig dag.
Precis. Men med dina argument skulle inte laddhybriderna behöva nån bränslemotor. Den behövs ju aldrig, eftersom man laddar fullt hemma på natten och kan snabbladda på vägen. Så varför köper folk laddhybrider? Är de dumma i huvet?

Kommer alla hem klockan 19.00 och åker 07.00 dagen efter så går det precis. Kommer alla hem klockan 21.00 och åker klockan 07.00 så kommer man tyvärr inte åka hemifrån med full laddning, utan bara med runt 95%. Det hämtar man dock snabbt in dagen efter.
Men den sitautionen har väl ingen snackat om? Jag snackar om att man kommer hem från jobbet klockan 17 och sen vill åka till landet klockan 18.30 efter att ha slängt i familjen mat. Och sen vill man inte behöva stanna och ladda på vägen, eftersom hela poängen med att äta hemma är att ungarna ska vara mätta och belåtna inte behöva äta på McDonalds. Och man vill inte komma till landet för sent, eftersom ungarna ska sova. En halvtimmes laddstopp med trötta ungar i bilen, nej tack.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det jag vänder mig mot i Nerres resonemang är att man måste byta servisledning
Inte måste. Bör passa på. Särskilt om man ändå bryter upp asfalt eller betong för att lägga ner rör för kablar till laddplatserna, då är det mest kostnadseffektivt att passa på att byta servis. Det blir billigare att asfaltera om en gång än två gånger, etableringskostnaden för asfaltering är rätt hög.
 
Fairlane
N Nerre skrev:
Men nu är vi där igen: Jag pratar inte om vardagssituationer. Jag pratar om "högtrafiksitutioner". Samma anledning som att Ica Maxi har 12 kassor eller att Essingeleden har 4 körfält.

Med din argumentation skulle det räcka med ett körfält på Essingeleden.
Nej, Essingeleden är underdimensionerad, Ska vi däremot följa din doktrin att det ska räcka även i extremsituationer (gärna påhittade sådana) så borde den snarare vara 12-filig.

N Nerre skrev:
Precis. Men med dina argument skulle inte laddhybriderna behöva nån bränslemotor. Den behövs ju aldrig, eftersom man laddar fullt hemma på natten och kan snabbladda på vägen. Så varför köper folk laddhybrider? Är de dumma i huvet?
Bränslemotorn behövs för att täcka upp de längre resorna, på samma sätt som laddstationer i landet behövs för att täcka upp de längre resorna.
Jag kör ju inte elbil så jag är lite osäker på detta men jag tror inte sladden är så lång att den räcker så attt du kan utnyttja föreningens höga laddeffekt när du sitter på landet...

N Nerre skrev:
Men den sitautionen har väl ingen snackat om? Jag snackar om att man kommer hem från jobbet klockan 17 och sen vill åka till landet klockan 18.30 efter att ha slängt i familjen mat. Och sen vill man inte behöva stanna och ladda på vägen, eftersom hela poängen med att äta hemma är att ungarna ska vara mätta och belåtna inte behöva äta på McDonalds. Och man vill inte komma till landet för sent, eftersom ungarna ska sova. En halvtimmes laddstopp med trötta ungar i bilen, nej tack.
Max-laddning på en hemmastation är för många bilar 16A enfas. Ladda 1,5h ger cirka 3 mils köring (lite beroende på bil) och hälften såklart om om man endast får tillgång till 8A just då. Det lär knappast vara avgörande och definitivt inget som de flesta är beredda att lägga några hundralappar i månaden för. Dessutom är det inte min bild att alla gör så, eller ens majoriteten, vare sig de kör elbil eller något annat. Många kanske åker dagen innan, eller efter eller accepterar en laddning på vägen etc. Eftersom man kan ställa in när man ska åka så kanske du får 16A enfas för att grannen satte att han skulle åka klockan 9.00 dagen efter.
Är det 1,5 mils laddning man vill ha så behöver du inte stanna 30 minuter på snabbladdningsstationen. Då talar vi snarare max 2 minuter.

Jag kör för övrigt mer än du och när jag är på semester så ser jag regelbundet hur barnfamiljer stannar efter vägen och tar en fikapaus, äter något, går på toaletten, stannar och badar etc, redan efter 15-20 mil eller så. Det är då bilar som kan göra 100 mil utan stopp med full dieseltank. Är de dumma i huvudet?

Ingen har sagt att man inte måste förändra något när man skaffar elbil. En elbil innebär (troligen) fler, lite längre stopp på långresorna och inga besök på bensinstationerna alls när man är på hemmaplan (om man inte stannar för en glass eller en kopp kaffe). Det vi påstår är att det inte är rimligt att bygga hemmaladdning för den typ av situation du menar. 1,5h laddning inför långresan måste i de flesta fall ske via snabbladdning (då menar jag det som andra kallar snabbladdning, inte det du menar med snabbladdning) för att det ska spela någon roll. Semisnabbladdning kan duga, vilket då skulle innebära 3x32 A per bil eller så, men de flesta bilar kan inte tillgodogöra sig det. Om man får med sig grannarna på att det är nödvändigt så kan man såklart bygga det. Man får förklara att månadskostnaden blir klart högre och går alla med på det så kör på. Dock tror jag att det är en minoritet som är villiga att betala för det.
 
  • Gilla
kardborren och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Inte måste. Bör passa på. Särskilt om man ändå bryter upp asfalt eller betong för att lägga ner rör för kablar till laddplatserna, då är det mest kostnadseffektivt att passa på att byta servis. Det blir billigare att asfaltera om en gång än två gånger, etableringskostnaden för asfaltering är rätt hög.
Jag skulle snarare säga att man ska fundera på det om man bryter upp asfalt där servisen går , men då bör man ändå räkna på det. Kanske räcker servisen rätt långt och man sparar en rejäl slant på det, då ser jag ingen poäng. Kanske går servisen en väg in och laddplatserna ligger på andra sidan så att det inte påverkas etc. Det finns många scenarion.
 
Att sitta och filosofiera om säkringar
Är svårt. Men allt sånt får man räkna på plats.
Jag ger mig inte in i diskussionen med hur man laddar. Eftersom jag inte har någonting att komma med
 
Som flerbostadshus byggs sedan ett tag sedan så har varje huskropp en egen serviskabel. Om man inte har IMD så delas sedan nätet i en del för bostäderna och en del för fastigheten. Jag skulle nog gissa på att man som minst säkrar av hela huset med 63A. Vad sedan fastighetselen avsäkras till kan ju vara mindre. Men om man nu skall sätta upp utrustning för elbilar så kan det ju vara bättre att gå över till IMD först. Fastighetselen kommer ju då att behöva en betydligt mycket större avsäkring vilket ger mer kapacitet för att kunna ladda elbilar. Exakt vad det faller ut i beror ju på omständigheterna men om man är en BRF större än 20 lägenheter så bör man ta ett helhetsgrepp över fastighetens energiförbrukning. Om det vill sig väl så kan man gå över till IMD och man kan gå över till effektabonnemang istället för säkringsabonnemang utan att den totala kostnaden för de boende blir högre. Med effektabonnemang så får man betydligt högre flexibilitet på vilka effekter man kan förse sina laddplatser med.

Så diskussioner om hur många platser en viss säkring kan hantera är relativt ointressant. Varje BRF har olika förutsättningar som renderar i olika sätt för att få en bra lösning. Laddningsbranschen propsar på att man knappt behöver någon effekt alls utan att det fungerar alldeles utmärkt med 3-fas 16A till mängder av bilar och utan att man behöver ändra nått på fastighetssidan. Kanske har dom rätt men de jobbar ju för att lösa sina problem och det är ju att snabbt kunna sälja sin produkter. Jag har svårt att tro att de verkar för att hitta den mest optimala energistrategin för varje BRF de säljer sina lösningar till. Den mest optimala lösningen kan ju vara att slå ihop flera serviscentraler och gå över till IMD. En sådan förändring kommer ta flera år och så länge orkar folk inte oftast vänta. Men om man nu ska sätta upp lite laddboxar nu så spelar det ingen roll. Man drar så fet kabel man kan (och datakabel) och stärker nätet sen efter behov.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Många kanske åker dagen innan, eller efter eller accepterar en laddning på vägen etc.
Åka dagen innan blir ju svårt om man jobbar?

Och det är ju acceptera laddning på vägen som jag tror att många inte kommer att göra. Man köper ju en bil med en viss räckvidd just för att man vill slippa ladda så ofta.

Om det nu inte är nåt problem med att stanna och ladda ofta, varför är det så många bilar som har 30-40 mils räckvidd? Det borde väl räcka med 10? Det är väl inga problem att stanna och ladda var tionde mil? Eller blir det plötsligt problem om man måste stanna och ladda "för ofta"? Då hamnar vi bara i gränsdragningen mellan vad olika personer tycker är "för ofta".

Jag kör för övrigt mer än du och när jag är på semester så ser jag regelbundet hur barnfamiljer stannar efter vägen och tar en fikapaus, äter något, går på toaletten, stannar och badar etc, redan efter 15-20 mil eller så. Det är då bilar som kan göra 100 mil utan stopp med full dieseltank. Är de dumma i huvudet?
Det beror ju på när man åker, och hur långt man åker.

Åker man på kvällen så vill man ju komma fram i vettig tid eftersom ungarna ska sova.

Åker man på morgonen är det skillnad, då kanske man behöver stanna redan efter nån timme eftersom då har ungarna vaknat till och behöver röra på sig och äta nåt. Och åker man väldigt långt så behöver man såklart stanna nånstans och äta lunch.

Men åker man på kvällen, efter att ha ätit middag, så finns det ju ingen anledning att stanna annat än möjligen för att byta förare.

Vi åkte ett år upp till Pite havsbad. Vi stannade en natt och campade på vägen (tältplats, utan el), men fick höra att dotterns kompis familj som har släkt där uppe alltid sträckkör Stockholm-Piteå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.