Lillgrabben tyckte det var kul att kasta stora stenar på locket till dagvattenbrunnen/sandfånget utanför huset så att detsamma sprack och stenar och allt ramlade ner i brunnen.

Jag har lyckats fiska upp allt som åkte ner, men att hitta ett ersättningslock verkar stört omöjligt. Samtliga firmor i stan samt rörmokare har gått bet på uppgiften.

Innermåttet på röret är 300mm. Det gamla locket passade snyggt i då det hade en fasad kant som gick från 290 till 300mm. Nya lock verkar vara 300-310mm.

Jag är inte VVS-kunnig alls, men har standarden ändrats sedan det här röret sattes på plats för runt 20 år sedan? Var finns eventuellt lock som jag kan få dit?

Eftersom takavvattningen går ner i detta rör behöver jag antingen ett plastlock som jag kan borra ett hål i för stupröret alternativt någon form av spygatt, men med mindre hål som grus inte kan komma ner igenom.

300 mm låter så pass stort man vill ha nåt mer robust än ett plastlock som ett barn kan lyfta.

Ibland säger en bild mer än tusen ord. Här behöver jag alltså något. Innerdiameter 300, ytter 340. Behöver få ner vattnet från stupröret ovan.

• Ett stuprör som leder ner mot en brunn med mätt mätstock visande diametern.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
Hur kunde jag missa det? Hade glömt hjärnan någonstans.

Jag hade nog satt någon av följande gallerbetäckningar:
[länk]
[länk]

Eller helt enkelt be en smidesverkstad göra ett lock med ett 100mm hål som du förlänger stupröret till.
Hm, 2500 för ett lock på ett rör är lite för saftigt även för mig, men en femhundring går an. Då antar jag att jag helt enkelt får gräva ur röret, kapa det 92mm ner på något smart sätt och så skruvar jag flänsen ner i plasten?

Annars inte en dum idé med lokala smeden. Kanske ska kolla med dom, gillar att sponsra lokal verksamhet när det går. Men antar att förfarandet blir likartat att skruva ner i plastkanten?

Hade gamla lock som slamsugaren rullade och knuffade lite omilt så det sprack och hamnade brunnen ,inte dagens standard diameter givetvis.
Tog lite armering och najtråd och gjöt nya lock,Tog en osb med lite byggplast på och en masonit remsa runt som skruvades i några 45x45 klossar .

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.