6 349 läst · 33 svar
6k läst
33 svar
Klinker och bjälklag
Jag har 70cm avstånd mellan reglarna. 22mm spånskiva och 2 st lager gips (13mm+13mm).
Räcker detta för att lägga klinkers på?
Räcker detta för att lägga klinkers på?
Om man limmar på ett fiffigt vis så ska det kunna funka. Läs mer på Ardex och respektive gipstillverkare (Danogips etc) om detta.hjarnkirurgen skrev:
Du kan inte tänka dig att gjuta? Då kan man lätt ha upp till 90cm mellan bjälkarna........
70 centimeter regelavstånd.
32mm spånskiva + 1 lager gipsskiva 13mm
Räcker det för att sätta klinker på?? (el-slinga+flytspackel kommer ovanpå gipsen)
32mm spånskiva + 1 lager gipsskiva 13mm
Räcker det för att sätta klinker på?? (el-slinga+flytspackel kommer ovanpå gipsen)
70cm låter långt, och "vanligt" spånskiva är nog inte ok, du måste ju ha en kant med not och fjäder som golvspånet har. Fast det kanske finns golvspån som är 32mm?hjarnkirurgen skrev:
Detta kanske kan vara något:
http://www.inbeda.se/lewis/contents.html
Har nu åtta plåtar i garaget inför golvgjutningen i badrummet. Bygghöjd utan klinker är 50mm och då har du bärighet på cc900.
Mathias! Tack för mkt intressant tips! Har studerat länken noggrant.
I mitt fall skulle jag behöva 10 st plåtar (153x63) + ca 500 liter betong (5cm på 10m2). Vet du vad plåtarna kostar inkl frakt?
Det svåraste med att själv göra detta arbete verkar vara själva blandningen av betongen!?
I mitt fall skulle jag behöva 10 st plåtar (153x63) + ca 500 liter betong (5cm på 10m2). Vet du vad plåtarna kostar inkl frakt?
Det svåraste med att själv göra detta arbete verkar vara själva blandningen av betongen!?
hjarnkirurgen skrev:
Slå en signal till Inbeda så kan dom hjälpa dig med exakt prisuppgift! Jag har ju inte lagt plåten ännu så kan kan inget säga om hur besvärligt det är (återkommer med rapport), men just nu så känns det väl som att det största problemet är att producera en halvkubik betong tre meter från soffan i vardagsrummet.....:=)
Tänkte bara sticka in och rätta "Glutts" inlägg: 22mm golvspån på 300cc och 6mm gips går bra att lägga klinker på.
Citat från BKR
Ang. 6mm gips kan jag hänvisa till Gyprocs hemsida.
Citat från BKR
Alltså måste man itne limma en 13mm golvgips
Ang. 6mm gips kan jag hänvisa till Gyprocs hemsida.
Nix, det måste man inte. Fast man kanske kan fundera över lämpligheten att använda 6mm gips istället för 13mm ovanpå spånet?Norre skrev:
Nu har jag kollat priser på bockad plåt + betong. Materialkostnaden för plåt+betong hamnar på ca 1000SEK/m2.
Det känns som att man kan få ganska mycket spånskiva och gips för de pengarna...
Om spånskiva 22mm + gips13mm räcker för klinkerstyvhet på c/c 60 så borde följande gälla för c/c70:
(70/60)^3*22 = 35mm spånskiva krävs
(nedböjningen ökar i kubik med avståndet för balkar)
Frågan är då; finns 35mm spånskiva och vad kostar det?
Det känns som att man kan få ganska mycket spånskiva och gips för de pengarna...
Om spånskiva 22mm + gips13mm räcker för klinkerstyvhet på c/c 60 så borde följande gälla för c/c70:
(70/60)^3*22 = 35mm spånskiva krävs
(nedböjningen ökar i kubik med avståndet för balkar)
Frågan är då; finns 35mm spånskiva och vad kostar det?
Lite mer matematik:
Spån22+spån16+gips13 ger erforderlig styvhet till en kostnad av ca 140SEK/m2.
(Tog priserna från Byggmax.se)
Ngn som tycker att jag är felaktigt ute? Annars blir det till att montera takräcke i helgen och köra spånskivor....
Spån22+spån16+gips13 ger erforderlig styvhet till en kostnad av ca 140SEK/m2.
(Tog priserna från Byggmax.se)
Ngn som tycker att jag är felaktigt ute? Annars blir det till att montera takräcke i helgen och köra spånskivor....
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
Ok om du räknar med flytspackel runt elsslingan så är du i hamn för cc60 MEN.
Sedan har du räknat ut hur mycket mera nedböjning du får med extra 10cc. OK men det säger väl inget om hur mycket extra tjocklek du behöver för att kompensera nedböjningen. Då har du förutsatt att spånkivans nedböjning beror linjärt på tjockleken, även om så vore fallet (vilket jag inte vet) så måste du ju också ta hänsyn till gipsskivans extra påkänning. Det är gipsskivan (hellimad) tillsammans med spånskivan som ger styvheten.
Ett förslag som ändå är lite fusk är att du sätter tvärbjälkar mellan bjälkarna med cc30. Det som gör att det är lite fusk är ju att du fortfarande får högre last på varje riktig bjälke, dvs ev. kan bjälken böjas ner istället för skivan mellan bjälkarna.
Om du tänker ha badkar på det där så råder jag dig att prata med en konstruktör om bjälklagets stabilitet överhuvudtaget duger, eller om du skulle behöva stoppa in flera "riktiga" bjälkar.
Sedan har du räknat ut hur mycket mera nedböjning du får med extra 10cc. OK men det säger väl inget om hur mycket extra tjocklek du behöver för att kompensera nedböjningen. Då har du förutsatt att spånkivans nedböjning beror linjärt på tjockleken, även om så vore fallet (vilket jag inte vet) så måste du ju också ta hänsyn till gipsskivans extra påkänning. Det är gipsskivan (hellimad) tillsammans med spånskivan som ger styvheten.
Ett förslag som ändå är lite fusk är att du sätter tvärbjälkar mellan bjälkarna med cc30. Det som gör att det är lite fusk är ju att du fortfarande får högre last på varje riktig bjälke, dvs ev. kan bjälken böjas ner istället för skivan mellan bjälkarna.
Om du tänker ha badkar på det där så råder jag dig att prata med en konstruktör om bjälklagets stabilitet överhuvudtaget duger, eller om du skulle behöva stoppa in flera "riktiga" bjälkar.
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
Ser att du säger gips13, golvgipset är bara 12,5. Tror att det är väldigt viktigt att du tar golvgips och inte "vanlig" gips, den är betydligt hårdare (tänk på rätt skruvar) och därmed styvare.
Kontrollera också vad du skall ha för lim, det finns något dyrt speciallim (som jag tror är det enda godkända), men såg i en annan tråd här någonstans att det finns alternativ. Spånskivan skall även limmas mot reglarna för stabiliteten.
Och har du läst om rekomenderat srruvavstånd Har för mig att det är 15 cm mellan skruvarna som skruvas cc30 mellan gips och spån (oavsett vad du har för regelavstånd).
Kontrollera också vad du skall ha för lim, det finns något dyrt speciallim (som jag tror är det enda godkända), men såg i en annan tråd här någonstans att det finns alternativ. Spånskivan skall även limmas mot reglarna för stabiliteten.
Och har du läst om rekomenderat srruvavstånd Har för mig att det är 15 cm mellan skruvarna som skruvas cc30 mellan gips och spån (oavsett vad du har för regelavstånd).
hjarnkirurgen skrev:Nu har jag kollat priser på bockad plåt + betong. Materialkostnaden för plåt+betong hamnar på ca 1000SEK/m2.
Det känns som att man kan få ganska mycket spånskiva och gips för de pengarna...
Om spånskiva 22mm + gips13mm räcker för klinkerstyvhet på c/c 60 så borde följande gälla för c/c70:
(70/60)^3*22 = 35mm spånskiva krävs
(nedböjningen ökar i kubik med avståndet för balkar)
Frågan är då; finns 35mm spånskiva och vad kostar det?
Hur har du räknat? plåtarna kostar väl en 250-300sek per kvm - betong till tio kvm är ju 1500sek. Hur kan det bli 1000sek per m2?
Dyrare blir det med plåtar, men för mig så vägs detta upp av lägre bygghöjd samt bra lösning vid golvbrunn i dusch.
Mathias,
jag gick på deras offert. De föreslår Latastöp gjutmassa 860 kg a 7,20kr/kg. Plåten kostar 235 kr/m2. Dessutom tillkommer en fenhundring i frakt för plåtarna.
Vet inte om de räknade på bygghöjd 50mm eller 76mm, men 500-700 liter betong blir det i alla fall.
I vilket fall så blir det avgjort dyrare än med konventionell spånskivor/gips. (140 kr/m2)
jag gick på deras offert. De föreslår Latastöp gjutmassa 860 kg a 7,20kr/kg. Plåten kostar 235 kr/m2. Dessutom tillkommer en fenhundring i frakt för plåtarna.
Vet inte om de räknade på bygghöjd 50mm eller 76mm, men 500-700 liter betong blir det i alla fall.
I vilket fall så blir det avgjort dyrare än med konventionell spånskivor/gips. (140 kr/m2)