15 420 läst · 22 svar
15k läst
22 svar
Egen hastighetskamera?
Enklaste sättet att trigga torde en installation med två fotosensorer som triggar ett mätprogram på en dator eller pic som räknar ut hastigheten (mha tiden mellan sensor ett och sensor två). Vid hastighet över inställt tröskelvärde triggas en digitalkamera (en del digitalkameror kan genom datorkoppling svara på anrop att ta en bild, andra kan ta trådlös fjärr mm) som sitter i ett väderbeständigt skåp med strömförsörjning på din sida tomtgränsen. Mha min lösning slipper du problem med bilder på cyklister, fotgängare mm.
Kostnad allt från 500:- till x kkr beroende på vad du har, ett tips är att leta en efter en lite äldre digicam som tar seriell koppling. En Kodak DC215 borde vara utmärkt!
Kostnad allt från 500:- till x kkr beroende på vad du har, ett tips är att leta en efter en lite äldre digicam som tar seriell koppling. En Kodak DC215 borde vara utmärkt!
Om fotograferingen sker på allmän plats eller ännu hellre på din egna tomt så har man nog lagen på sin sida, länsstyrelsen har nog inget att säga till om där.
I en skrivelse jag läst så ger fotograferingslagen den rättigheten. Det torde rimligtvis inte vara något som hindrar en fotograf från att från allmän plats eller enskild mark ta fotografier med hjälp av fjärrutlösare.
Annars skulle alla bilar som syns i reportage t.ex. ha förvanskade nummerplåtar.
I en skrivelse jag läst så ger fotograferingslagen den rättigheten. Det torde rimligtvis inte vara något som hindrar en fotograf från att från allmän plats eller enskild mark ta fotografier med hjälp av fjärrutlösare.
Annars skulle alla bilar som syns i reportage t.ex. ha förvanskade nummerplåtar.
En snabb koll med sakkunskapen; Jag frågade vad som händer om man ändå fotar och dokumenterar, och fick svaret; Då blir man föremål för polisutredning med allt vad där tillhör... : Tror mer på min egen personliga variant... Det verkar vara en onödig insats att fixa kamera, då den inte tycks ha ett högre bevisvärde i rätten än att Du har skrivit upp bilnumret på blådåren på en papperslapp.
Sillastryparen: Frågade du någon som var insatt i detta specialfall? Refererade personen ifråga till några lagavsnitt som stödjer denna inskränkning i fotografilagen?
Sedan kan man fundera på vad man söker åstadkomma med ett dylikt projekt. Då 30 skyltar och fartgupp och chikaner dyker upp i allt fler kvarter så är det nog värt att kolla med gatukontoret vilka möjligheter som finns. Har sett exempel på chikaner i Göteborg som är väldigt effektiva hastighetsdämpare.
Sedan kan man fundera på vad man söker åstadkomma med ett dylikt projekt. Då 30 skyltar och fartgupp och chikaner dyker upp i allt fler kvarter så är det nog värt att kolla med gatukontoret vilka möjligheter som finns. Har sett exempel på chikaner i Göteborg som är väldigt effektiva hastighetsdämpare.
Hej fredl! Nä, kollade bara snabbt med hustrun som har ganska bred sakkunskap vad gäller att avgöra om något är straffbart eller inte. Hon har ju liksom inte min försiktiga syn på saker och ting som kan ligga lite i gråzonen av vad som är lagligt och vad som inte är det (MIN uppfattning är alltid att avstå om man är osäker... :), utan tycker att nya frågeställningar är spännande att pröva i rätten för att i efterhand tala om om den det gäller hade rätt eller fel... ;D Men hon pöängterade också att det viktiga är självfallet VAD man gör med de bilder man tar. Och om man t ex publicerar dom på sin hemsida eller något ditåt. Och det var så jag fattade problemet initialt, att DET var syftet med att plåta fartdårar. Men jag fattade kanske fel? ???
Tanken var nog mer att man skulle få ett namn på "kvarterets blådårar" så att man kan ta ett snack med dom.
Har läst flera gånger om undersökningar vid skolor där de mest konsekventa fortkörarna (detta gällde 30-gator) ofta är föräldrar som lämnar och hämtar.
Har läst flera gånger om undersökningar vid skolor där de mest konsekventa fortkörarna (detta gällde 30-gator) ofta är föräldrar som lämnar och hämtar.
Det finns flera lagar som troligtvis ger problem.
En är Lag (SFS 1998:150) om allmän kameraövervakning. Den säger att du inte får kameraövervaka plats dit allmänheten har tillgång utan tillstånd från länsstyrelsen samt tydlig skyltning.
För plats där allmänheten inte äger tillträde, som din tomt, får du sätta upp automatisk kameraövervakning utan tillstånd, så länge informerar de som besöker dig, exempelvis via skyltar. Du får inte filma ut över tomtgränsen.
Om du sedan vill lagra en digital bild där registreringsnumret framgår, så är detta frågan om en personuppgift som täcks av Personuppgiftlagen (SFS 1998:204) och sådan får du inte bearbeta utan de påverkade bilägarnas tillstånd.
Men, det kan ju vara ett kul projekt ändå.
En är Lag (SFS 1998:150) om allmän kameraövervakning. Den säger att du inte får kameraövervaka plats dit allmänheten har tillgång utan tillstånd från länsstyrelsen samt tydlig skyltning.
För plats där allmänheten inte äger tillträde, som din tomt, får du sätta upp automatisk kameraövervakning utan tillstånd, så länge informerar de som besöker dig, exempelvis via skyltar. Du får inte filma ut över tomtgränsen.
Om du sedan vill lagra en digital bild där registreringsnumret framgår, så är detta frågan om en personuppgift som täcks av Personuppgiftlagen (SFS 1998:204) och sådan får du inte bearbeta utan de påverkade bilägarnas tillstånd.
Men, det kan ju vara ett kul projekt ändå.
Produkter som diskuteras i tråden