Hej,
Vi behöver montera ner glaskasetten (fast ruta) för att montera en dörr. Har lyckas att plocka bort delar av den horisontella ytterkarmen, men de vertikala delarna sitter riktigt hårt. Det finns inga andra synliga skruvar på utsida eller på innesida.
Vet någon hur vi kan gå tilväga?
Tacksamt för alla tips...
Vi behöver montera ner glaskasetten (fast ruta) för att montera en dörr. Har lyckas att plocka bort delar av den horisontella ytterkarmen, men de vertikala delarna sitter riktigt hårt. Det finns inga andra synliga skruvar på utsida eller på innesida.
Vet någon hur vi kan gå tilväga?
Tacksamt för alla tips...
Använd en spackel (8-10 cm bred) och pressa in den mellan glaslisten och karmen, så borde du kunna pressa ut listen.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 294 inlägg
Hur fick du loss dom horisontella? På vissa fönster är listen klämd fast med den svarta listen mot glaset. Går den (gummi)listen att ta bort?
Vet du vilket fabrikat det är?
Vet du vilket fabrikat det är?
Spackeln ska inte vara i kontakt med glaset.B Brigg skrev:
Det är alltså såhär du ska göra:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tryck inte in spackeln för djupt så att den hamnar bakom listen, mot glaset. Detta sätt brukar iaf funka för att få upp en springa, sen kan man ta stämjärn el likn och bända mer.
Jag fick loss listen genom att använda en skruvmejsel och pilla lite.Stefan Bengtsson skrev:
Den enda marke jag kan hitta är DALUFA. Har försökt hitta det på nätet men företaget verkar inte finnas kvar.
Gummi listen verkar vara ordentlig klämd mellan karmen och glaset. Om jag drar den biten som jag kan komma åt det känns som jag river bort den i bitar. Känns så där...
Medlem
· Västra Götaland
· 2 294 inlägg
Dalufa skrivs det lite om här
https://www.byggahus.se/forum/threads/schuco.66067/
Verkar inte vara ett fönsterfabrikat, utan en återförsäljare, i fallet med tråden jag länkar till för Schüco. Kan det vara Schüco du har?
https://www.byggahus.se/forum/threads/schuco.66067/
Verkar inte vara ett fönsterfabrikat, utan en återförsäljare, i fallet med tråden jag länkar till för Schüco. Kan det vara Schüco du har?
Liknande trådar
-
Montera gardinskena i okänd innertakstyp
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur monterar man energiglas?
Fönster & Dörrar -
Hur monterar jag ner detta?
Vatten & Avlopp -
Tänkte köpa och montera själv någon sort av plissegardiner. Undrar hur monterar jag dom på inglasad balkon . Aluminiumprofiler är på glaset?
Fönster & Dörrar -
Hur montera ner armatur
Belysning