Hej,

Vi behöver montera ner glaskasetten (fast ruta) för att montera en dörr. Har lyckas att plocka bort delar av den horisontella ytterkarmen, men de vertikala delarna sitter riktigt hårt. Det finns inga andra synliga skruvar på utsida eller på innesida.

Vet någon hur vi kan gå tilväga?

Tacksamt för alla tips...

• En fast glasruta i en röd karm med delvis borttagen horisontell ytterkarm, verktyg syns utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Glasruta med demonterad horisontell ytterkarm och intakt vertikal del vid ett byggprojekt.
    Skapa konto
Plocka ut glaset utåt så sitter skruvarna där bakom.

Tack för ditt svar.

Frågan är hur jag ska ta bort glaset.
Den röda ytterkarmen (som håller glaset på plats) sitter fast och kan inte hitta några skruvar till den.

B Brigg skrev:
Tack för ditt svar.

Frågan är hur jag ska ta bort glaset.
Den röda ytterkarmen (som håller glaset på plats) sitter fast och kan inte hitta några skruvar till den.
Den är bara ditklämd. Försök få in något mellan list och karm eller glas och bänd loss den

Använd en spackel (8-10 cm bred) och pressa in den mellan glaslisten och karmen, så borde du kunna pressa ut listen.

Ok tack. Ska försöka.

Hej,

Försöket gick så där. Karmen sitter super hård. Är rädd för att glaset kan spricka.

Skruva bort aluminium listen i nederkant och försök få in nåt i skarven som verkar finnas på dom stående listerna och bänd inåt

Hur fick du loss dom horisontella? På vissa fönster är listen klämd fast med den svarta listen mot glaset. Går den (gummi)listen att ta bort?

Vet du vilket fabrikat det är?

B Brigg skrev:
Hej,

Försöket gick så där. Karmen sitter super hård. Är rädd för att glaset kan spricka.
Spackeln ska inte vara i kontakt med glaset.
Det är alltså såhär du ska göra:
Händer som använder spackel och stämjärn vid ett fönster för att inte spackla mot glaset.
Skapa konto

Tryck inte in spackeln för djupt så att den hamnar bakom listen, mot glaset. Detta sätt brukar iaf funka för att få upp en springa, sen kan man ta stämjärn el likn och bända mer.

Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Hur fick du loss dom horisontella? På vissa fönster är listen klämd fast med den svarta listen mot glaset. Går den (gummi)listen att ta bort?

Vet du vilket fabrikat det är?
Jag fick loss listen genom att använda en skruvmejsel och pilla lite.
Den enda marke jag kan hitta är DALUFA. Har försökt hitta det på nätet men företaget verkar inte finnas kvar.

Gummi listen verkar vara ordentlig klämd mellan karmen och glaset. Om jag drar den biten som jag kan komma åt det känns som jag river bort den i bitar. Känns så där...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.