5 041 läst · 13 svar
5k läst
13 svar
tyristor/varvtalsreg 433 eller z-wave
Är det någon av er som vet om det finns en tyristor/varvtalsregulator för AC fläktar som man kan styra med 433 eller z-wave?
Eller finns det någon annan lösning för detta?
Då slipper jag få ihop nån servo som styr befintlig tyristor.
Bakgrunden är att jag vill styra frånluftsfläkten med domoticz på något smidigt sätt.
Bakgrunden är att jag vill styra frånluftsfläkten med domoticz på något smidigt sätt.
Du kanske kan pilla ihop något med Nexas 1-10V mottagare
https://www.nexa.se/vara-produkter/system-nexa/mottagare-dimmers/ldr-230-matning
https://www.nexa.se/vara-produkter/system-nexa/mottagare-dimmers/ldr-230-matning
fgo skrev:Är det någon av er som vet om det finns en tyristor/varvtalsregulator för AC fläktar som man kan styra med 433 eller z-wave?
Hej har du hittat någon lösning till din AC fläkt?
håller på att googlar precis nu efter liknande lösning
Okej,
Själv så har jag en gammal FTX aggregat som jag vill göra smart
kanske hittat en produkt
https://www.lohelectronics.se/hemau...-and-kyla/mco-home-fan-coil-thermostat-2-pipe
Själv så har jag en gammal FTX aggregat som jag vill göra smart
kanske hittat en produkt
https://www.lohelectronics.se/hemau...-and-kyla/mco-home-fan-coil-thermostat-2-pipe
kolla så du inte har några plintar för att styra aggregatet mot olika hastigheter eller vad du nu vill göra.
Håller på med ett sånt projekt nu, för jag anser att kommunikationsmodulen till mot flexit uni2 är för dyrt för att motivera kostnaden kontra behov (4000 kr).
Tanken är att placera flera reläer för arduino eller modbus mot aggregatet. På så sätt kan jag styra aggregatet mot min-norm-max hastighet. Tex när larmet slår till så går aggregatet i normal hastighet under 30 min, för att sedan gå ner till min.
Enl BBR bör man ligga på 0,1 l/s,m2.
Håller på med ett sånt projekt nu, för jag anser att kommunikationsmodulen till mot flexit uni2 är för dyrt för att motivera kostnaden kontra behov (4000 kr).
Tanken är att placera flera reläer för arduino eller modbus mot aggregatet. På så sätt kan jag styra aggregatet mot min-norm-max hastighet. Tex när larmet slår till så går aggregatet i normal hastighet under 30 min, för att sedan gå ner till min.
Enl BBR bör man ligga på 0,1 l/s,m2.
fgo skrev:
Extremt sent svar här, men letar efter samma sak. Vill kunna styra en kanalfläkt med z-wave eller 433.
Någon som har hittat ngt?
/Axel
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
"Z-wave Qubino DIN Dimmer ska klara AC motorlast upp till 200W den ska jag köpa och hoppas att det fungerar"
Är dåligt insatt men, kan verkligen en dimmer varvtalsregulera?
Hursom är det små billiga kanalfläktar jag ska pga oljud ska varva ner. Snyggast hade ju varit om det fanns liknande de små inbyggnads dimrarna för z-wave typ Fibaro fast då för fläktmotorer. Skulle vilja ha fläktarna på högvarv när jag inte sover, och nattläget ska kunna styras via typ Fibaro homecenter el liknande. Men verkar som om det i mitt fall är svårlöst. (pallar inte bygga eller kompilera ngt eget).
Men återkoppla gärna när du testat Qubinon!
/Axel
Är dåligt insatt men, kan verkligen en dimmer varvtalsregulera?
Hursom är det små billiga kanalfläktar jag ska pga oljud ska varva ner. Snyggast hade ju varit om det fanns liknande de små inbyggnads dimrarna för z-wave typ Fibaro fast då för fläktmotorer. Skulle vilja ha fläktarna på högvarv när jag inte sover, och nattläget ska kunna styras via typ Fibaro homecenter el liknande. Men verkar som om det i mitt fall är svårlöst. (pallar inte bygga eller kompilera ngt eget).
Men återkoppla gärna när du testat Qubinon!
/Axel
Näe, det blev vinter och huset blev svalt igen, sen fullt upp.D Derbyboy skrev:
Men drömmen lever än, borde väl inte vara så vårt.
Nu inne på att sätta upp ett eget system med raspberry. temperatursensorer och fuktgivare.
Kanske blir klart i år.
Men själva kanalfläktarna och dess styrning är fortfarande där jag stannar.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Skicka Nexa-kommandot "All off" från RFXTRX433
Villalarm & Hemautomation -
Alternativ till Tellstick Net (433MHz)
hur montera varvtalsregulator
El -
Hyss för oss som vägrar slänga fungerande(?) 433MHz prylar”
Smart varvtalsregulator, Tyristor